|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGPS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGPS1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Speciálně pedagogická praxe souvislá 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
7
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Souvislá speciálně pedagogická praxe 1 vede studenta k aplikaci znalostí a dovedností ze speciální a inkluzivní pedagogiky. Je zaměřena na získávání a rozvíjení kompetencí, které jsou potřebné k výchově, vzdělávání a celoživotnímu doprovázení jedinců se zdravotním postižením. Student praxi absolvuje v jím vybrané organizaci poskytující sociální služby osobám s postižením různého ve smyslu Zákona č. 108/2006Sb. o sociálních službách.
Cílem praxe je:
1. seznámit studenta s chodem vybrané organizace a s jejími pracovišti,
2. zprostředkovat studentovi zkušenosti se způsoby přímé práce s cílovou skupinou osob s různým typem postižení a různých věkových skupin v organizaci a se sociálními vztahy, které existují a jsou v příslušné organizaci uplatňovány,
3. umožnit studentovi ověřit si teoretická speciálně pedagogická východiska a získat základní profesní kompetence,
4. umožnit studentovi, aby mohl v průběhu studia konfrontovat své teoretické představy o povolání speciálního pedagoga s praxí,
5. studentovy zkušenosti z praxe pravidelně vyhodnocovat a stimulovat proces jeho identifikace se speciální pedagogikou jako profesí.
|
Požadavky na studenta
|
Praxe je vyhodnocována na konci semestru formou společného setkání menší skupiny studentů, jehož podstatou je provedení shrnutí získaných či v praxi ověřovaných kompetencí speciálního pedagoga.
Důraz je kladen na schopnost reflexe a sebereflexe studentova působení ve vybrané organizaci poskytující sociální služby osobám s postižením různého věku ve smyslu Zákona č. 108/2006Sb. o sociálních službách.
Podmínkou pro udělení zápočtu je 100% docházka na vybraném pracovišti odborné praxe. V případě, že se student nemůže z vážných důvodů praxe v některých z termínů účastnit, omlouvá se uvádějícímu instruktorovi praxe, se kterým také dohodne na náhradním termínu plnění. Pro udělení zápočtu se student účastní závěrečného setkání a na konci semestru předkládá zpracovaný deník praxe, vyplněný záznamový arch pro výkon praxe a hodnocení zpracované uvádějícím instruktorem praxe o studentově působení na pracovišti.
|
Obsah
|
Student praxi vybírá ze seznamu spolupracujících organizací prostřednictvím webu k odborným praxím studijního programu Speciální pedagogika. Praxe může být vykonána na pracovišti studenta, pokud jeho činnost souvisí s oborem studia a jedná se o registrovanou sociální službu ve smyslu Zákona o sociálních službách č. 108/2006Sb. Pro souvislou praxi 1 jsou vyhrazeny tři týdny (15 pracovních dnů) v semestru vymezené ve studentově rozvrhu a je jí věnováno 7 hodin denně.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Henriksen, J.- O.; Vetlesen, A., J.. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000.
-
Základní:
Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.
-
Doporučená:
Mansell, J.; Beadle-Brown, J. Active support: Enabling and empowering people with intellectual disabilities. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012.
-
Doporučená:
Skovajsa, M. a kol. Občanský sektor. Organizovaná občanská společnost v České republice. Praha: Portál, 2010.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
105
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
21
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Před nástupem na praxi student prostuduje zdroje a podklady vztahující se k praxím. Předpokládá se, že student se seznámí minimálně s následujícími dokumenty:
1. Platná legislativa (Školský zákon a jeho prováděcí vyhláška, Zákon o pedagogických pracovnících, Zákon o sociálních službách a jeho prováděcí vyhláška),
2. Etický kodex sociálního pracovníka ČR,
3. Průvodce odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU,
4. Pravidla pro výkon odborné praxe.
Student je povinen seznámit se s obsahem jednotlivých dokumentů, které jsou třeba doložit k zápočtu, v Průvodci odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU a rovněž tak na webu k praxím.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Aplikovat znalosti získané v předmětech Úvodní seminář k praxím (KPG/SGUSP), Podpora sociálního začleňování osob s postižením (KPG/SGPSZ), Reflektované exkurze do zařízení (KPG/SGRE) a předmětů Speciálně pedagogická praxe průběžná 1 (KPG/SGPP1) a Speciálně pedagogická praxe průběžná 2 (KPG/SGPP2). |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Úspěšné zahájení, jakož i průběh a ukončení Speciálně pedagogické souvislé praxe 1 předpokládá, že:
1. student ve stanoveném termínu před zahájením semestru aktivně vyhledává informace k praxím a odbornému praktickému vzdělávání na webových stránkách odborných praxí studijního programu Speciální pedagogika,
2. student odpovídá za vyřízení administrativy k odborné praxi. Sám kontaktuje (osobně či telefonicky) příslušnou instituci a dohodne se na absolvování praxe s koordinátorem (či instruktorem praxe),
3. pomocí systému registrace na webových stránkách praxí vyhotoví student smlouvu ve trojím vyhotovení a každý výtisk opatří svým podpisem,
4. student je povinen podrobně se seznámit se smlouvou o uskutečnění praxe a dodržovat její podmínky včetně mlčenlivosti,
5. student k výkonu praxe přistupuje svědomitě, zodpovědně, jeho snahou je získat co nejvíce informací o poslání organizace, jejích cílech, organizační struktuře, způsobu práce a specifičnosti dané speciálně pedagogické oblasti a
6. při výkonu praxe je student zodpovědný za reprezentování VŠ v místě praxe, a to především tím, že dodržuje dohodnutá pravidla.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
V oblasti znalostí student zná Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozumí systému organizací veřejné správy a samosprávy, orientuje se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga napříč resorty, rozumí struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce a v neposlední řadě chápe roli jednotlivých odborníků v organizaci.
|
znát Etický kodex sociálních pracovníků ČR |
rozumět systému organizací veřejné správy a samosprávy podporující skupinu osob s postižením |
orientovat se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga napříč resorty |
rozumět struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce
|
chápat roli jednotlivých odborníků v organizacích poskytujících podporu osobám s postižením |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
V rovině obecné student dodržuje Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozvíjí účinnou komunikaci, vystupuje v souladu s profesní identitou.
|
dodržovat Etický kodex sociálních pracovníků ČR
|
rozvíjet účinnou komunikaci
|
vystupovat v souladu s profesní identitou |
Ve vztahu ke klientovi se student orientuje v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním), umí posoudit jeho sociální situaci, vytvářet plán práce s klientem a umí volit vhodný způsob intervence. Student dále umí získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta, realizuje, rozvíjí a umí ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce, rozeznává rizikové faktory a umí stanovit meze své podpory .
|
orientovat se v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním)
|
umět posoudit klientovu sociální situaci |
umět vytvářet plán práce s klientem
|
umět volit vhodný způsob intervence
|
umět získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta
|
realizovat, rozvíjet a umět ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce
|
umět rozeznat rizikové faktory spolupráce s klientem
|
umět stanovit meze své podpory a umí vést základní dokumentaci o klientovi |
Ve vztahu k organizaci se student aktivně se zapojuje do práce týmu, orientuje se a dodržuje vnitřní pravidla organizace a přispívá k rozvoji organizace.
|
aktivně se zapojit do práce týmu
|
orientovat se a dodržovat vnitřní pravidla organizace |
Ve vztahu k sobě samému student dokáže pracovat na svém odborném růstu, dokáže pracovat se zpětnou vazbou, reflexí a sebereflexí, dokladuje vlastní práci a umí vyhodnocovat svou činnost.
|
dokázat pracovat na svém odborném růstu
|
dokázat pracovat se zpětnou vazbou, reflexí a sebereflexí
|
dokladovat a umět vyhodnocovat vlastní činnost |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
Odborná praxe průběžně rozvíjí studentovy profesní kompetence. V oblasti postojů se student ztotožňuje s hodnotami a etickými principy pomáhajících profesí (např. Etický kodex sociální práce) a je si vědom dilemat souvisejících s výkonem své profese.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|