|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGSZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGSZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Práce s lidmi se sociálním znevýhodněním
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty odbornými znalostmi, dovednostmi a postoji pro práci s dětmi/žáky se sociálním/sociokulturním znevýhodněním tak, aby byli schopni pomocí vhodných strategií eliminovat případná znevýhodnění této cílové skupiny, uměli poskytnout přímou odbornou pomoc, aktivně spolupracovali s učiteli, s rodinou a s dalšími školskými poradenskými zařízeními aj. Studenti budou schopni aktivně volit a využívat vhodných nástrojů v rámci prosazování inkluzivního vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminární práce kazuistiky dítěte/žáka se sociálním/sociokulturním znevýhodněním včetně rodinné a školní anamnézy, návrh řešení, postupů, využití podpůrných opatření. Prezentace a obhajoba práce v rámci závěrečného kolokvia, diskuse, alternativy řešení u vybraného případu.
|
Obsah
|
1. Sociální/sociokulturní znevýhodnění - základní terminologie, teorie, přístupy, aktuální legislativa, možnosti podpory/podpůrných opatření státního i nestátního neziskového sektoru
2. Kultura a její základní atributy, vliv kultury na utváření osobnosti jedince, role interkulturních faktorů ve výchově a vzdělávání
3. Oblast interkulturní komunikace a jejích specifik
4. Předsudky, stereotypy, jejich fungování, možnost eliminace, aktivity, techniky na podporu rozvoje interkulturní senzitivity
5. Principy práce s kulturní diverzitou, rozvoj interkulturních kompetencí u pomáhajících profesí
6. Podpora a vzdělávání dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem, principy práce včetně analýzy podpůrných opatření, přehled aktuální legislativy
7. Děti/žáci z rizikově ohroženého prostředí rodiny, rodiny s nízkým sociálně-kulturním postavením, specifika práce s dítětem, s rodinou, možnosti pomoci, podpory
8. Děti/žáci ohrožení sociálně patologickými jevy, rizikovým chováním, možnosti pomoci, podpory
9. Podpůrná opatření a programy státního i neziskového sektoru pro děti/žáky se sociálním/sociokulturním znevýhodněním v rámci multidisciplinární spolupráce
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BURKOVIČOVÁ,R. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Ostrava, 2016. ISBN 978-80-746-4.
-
Základní:
HLOUŠKOVÁ,L. Diverzita žáků: téma pro vedení školy,. Studia paedagogica, 20 (2Praha.
-
Základní:
JARKOVSKÁ, L. a kol. Etnická rozmanitost ve škole, stejnost v různosti.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
Základní:
LECHTA, V. a kol. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-1123.
-
Základní:
JANEBOVÁ,E. Interkultruní komunikace ve škole.. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
Základní:
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
Základní:
MORGENSTERNOVÁ, M. a kol. Interkulturní psychologie, rozvoj interkulturní senzitivity.. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
Základní:
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-285-7.
-
Základní:
Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
-
Základní:
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu.. Praha: Portál, 2011. ISBN 80-7178-285-.
-
Základní:
Moree, Dana. Základy interkulturního soužití. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student dokáže aplikovat teoretické poznatky z oborů biologie člověka a základů společenských věd v rozsahu učiva střední školy. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát základní pojmosloví z oblasti sociálního/sociokulturního znevýhodnění |
orientovat se v aktuálních přístupech k problematice sociálního/sociokulturního znevýhodnění
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
volit a využívat vhodných podpůrných opatření pro práci s jedinci ze sociálně/sociokulturně znevýhodněného prostředí za účelem podpory jejich úspěšné integrace |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|