|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGZP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGZP1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
SPPG osob se zrakovým postižením 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
34 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti získají základní přehled v oboru speciální pedagogiky osob s postižení zraku, seznámí se s elementární oftalmologickou terminologií, charakteristikou a klasifikací zrakových vad, výskytem a etiologie, zorientují se v možnostech diagnostiky, terapie a kompenzace u osob s postižením zraku a porozumí souvislostem různých stupňů závažnosti tohoto postižení. Předmět studenty upozorní na mýty a předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností. Poskytne orientaci v systému vzdělávání zrakově postižených dětí a mládeže v ČR ve školách pro zrakově postižené a v rámci inkluzivního vzdělávání v MŠ, ZŠ, SŠ a VŠ. Studenti budou seznámeni s problematikou ztráty zraku jako zátěžové změny v psychosociální rovině.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, pravidelné plnění zadávaných úkolů studium literatury, prezentace.
|
Obsah
|
Obsah:
1. Historický vývoj a současné vymezení oboru speciální pedagogiky osob s postižením zraku
2. Základní oftalmologická a oftalmopedická terminologie
3. Přehled a klasifikace zrakových vad
4. Příčiny, projevy a důsledky zrakového postižení
5. Charakteristika osob s postižením zraku
6. Diagnostika osob s postižením zraku
7. Klasifikace osob s postižením zraku
8. Možnosti terapie, kompenzace a rehabilitace u osob se zrakovým postižením
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. et Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. ,
-
Přednášející:
PhDr. Kateřina Kavalírová (100%),
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
PhDr. et Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Kateřina Kavalírová (100%),
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
PhDr. et Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Květoňová-Švecová, Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
-
Základní:
Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
-
Základní:
Hamadová, Petra; Květoňová-Švecová, Lea,; Nováková, Zita. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
-
Doporučená:
ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostoroví orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.. Praha: UK, 2018. ISBN 978-80-7603-005.
-
Doporučená:
Vítková, Marie. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-X.
-
Doporučená:
Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky : rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
Doporučená:
LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie. In Valenta, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
50
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Představit přehledově elementární východiska oboru speciální pedagogika |
Představit základy biologického, psychického a sociálního vývoje člověka |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Dokázat aplikovat teoretické poznatky z oborů biologie člověka a základů společenských věd v rozsahu učiva střední školy. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
N/A |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Definovat základní oftalmologické a oftalmopedické pojmy |
Vyjmenovat a klasifikovat zrakové vady a jejich souvislosti |
Představit možnosti diagnostiky, terapie, kompenzace a rehabilitace u osob s postižením zraku |
Charakterizovat jednotlivé skupiny osob s postižením zraku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Používat aktuální tyflopedickou terminologii |
Kategorizovat osoby s postižením zraku na základě různých kritérií |
Aplikovat elementární diagnostická kritéria zrakových vad |
Analyzovat důsledky zrakového postižení |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|