|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SPGZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SPGZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociální pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení základních znalostí, dovedností a postojů v oblasti procesu socializace, a významu přirozeného prostředí a prostředí výchovně vzdělávacích institucí ve výchově. Studenti budou na základě přednášených témat a studia odborné literatury schopni krticky zhodnotit dané okruhy problémů.
|
Požadavky na studenta
|
písemné zpracování anotací z vybraných okruhů problémů - společná rozprava, kritické zhodnocení
|
Obsah
|
- sociální pedagogika - vymezení vědní disciplíny, aktuální okruhy problémů, trendy ve vývoji
- problematika sociálního zrání - socializace (interiorizace) a desocializace, analýza aktuálních sociálních podmínek výchovy
- sociální skupiny - vymezení sociální skupiny, hlavní znaky, dělení sociálních skupin dle kritérií (např.dle velikosti, složení atd.), charakteristika vrstevnickcýh skupin, problematika a fungování davu
- prostředí jako sociálně pedagogický činitel - typologie prostředí (makroklima, mikroklima),lokální prostředí, vliv prostředí na člověka, faktory ohrožení
- analýza rodinného prostředí - definiční znaky rodiny, rizikové faktory současné rodiny, klasifikace rodičovských přístupů a jejich vliv na sebepojetí dítěte
- životní situace z pohledu sociálního a výchovného, pomoc při řešení krizových životních situací - techniky řešení
- sociokulturní handicap - specifika práce s dětmi cizinců
- pedagogické ovlivňování volného času a jeho problemy
- životní styl a jeho utváření
- direktivní a nondirektivní způsoby intervence a systémy pomoci
- energetická stránka pomáhání - syndrom vyhoření, syndrom pomáhajícího, práce s energií.
Problematika volnočasové pedagogiky (charakteristika volného času dětí a mládeže, zájmové útvary, s tím související otázka životního stylu, děti a mládež ohrožená sociálně patologickými jevy) - přednášky, workshopy odborníků z praxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://www.portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kpg/spgz
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Elichová, M. Sociální práce.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0080-4.
-
Rozšiřující:
Hawkins, P., Shohet, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
-
Doporučená:
Kraus, B., Poláčková, V.a kol. Člověk-prostředí-výchova. Paido, Brno, 2001.
-
Doporučená:
Jankovský, J. Etika pro pomáhající profese.. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7553-414-9.
-
Doporučená:
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Hestia, Praha, 1995.
-
Doporučená:
Matějček, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Portál, Praha, 2004.
-
Doporučená:
Sobotková, I. Psychologie rodiny. Portál, Praha, 2007.
-
Doporučená:
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.. Portál, Praha, 2004.
-
Doporučená:
Matoušek,O., Milotová,A.a kol. Rodina jako instituce a vztahová síť.. Sociolog.nakladatel., Praha, 2003.
-
Doporučená:
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Grada, Praha, 2007.
-
Doporučená:
Schmidbauer, W. Syndrom pomáhajícího pracovníka. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0865-5.
-
Doporučená:
Úlehla, I. Umění pomáhat.. Renesance, Písek, 1996.
-
Doporučená:
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky.. Portál, Praha, 2008.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Celkem
|
20
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a teorie výchovy. Předpokládá se, že studenti budou vybaveni znalostí základních pedagogikých pojmů a kategorií |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti porozumí sociálním vztahům v různých typech přirozeného i institucionálního sociálního prostředí, budou umět aplikovat své poznatky na modelové situace a budou schopni analyzovat sociální situace |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|