|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SPGZS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SPGZS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociální pedagogika ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Sociální pedagogika
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/SPGZ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení základních znalostí, dovedností a postojů v oblasti procesu socializace, a významu přirozeného prostředí a prostředí výchovně vzdělávacích institucí ve výchově. Studenti budou na základě přednášených témat a studia odborné literatury schopni krticky zhodnotit dané okruhy problémů.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, zpracování seminární práce - prezentace a obhajoba vybraného tématu s přesahem do pedagogické praxe ZŠ. Vybrané téma včetně základních odborných zdrojů student předem zkonzultuje s vyučující. V případě DISTANČNÍ formy výuky jsou k dispozici studijní opory typu courseware, moodle, další materiály, odkazy doporučené a zaslané vyučující. Student zpracuje písemně a odevzdá práci VÝHRADNĚ a POUZE prostřednictvím systému STAG dle stanoveného termínu. Vyučující poskytuje průběžnou podporu, konzultaci, finální práci okomentuje a vyhodnotí.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je osvojení základních znalostí, dovedností a postojů v oblasti procesu socializace, přirozeného prostředí a prostředí výchovně vzdělávacích institucí. Studenti porozumí sociálním vztahům v různých typech přirozeného i institucionálního sociálního prostředí, budou umět aplikovat své poznatky na modelové situace a budou schopni analyzovat a reflektovat konkrétní sociální situace v prostředí ZŠ.
Obsah seminářů:
1. Sociální pedagogika - vymezení předmětu, aktuální témata, současné trendy, vývoj oboru
2. Vliv prostředí na vývoj dítěte - analýza rodinného prostředí, vrstevnické skupiny, lokální a regionální prostředí
3. Škola jako institucionální prostředí včetně aktuálních otázek řízení školství (aktuální školská legislativa)
4. Podstata sociálně pedagogické komunikace
5. Sociálně výchovné působení při řešení krizových situacích
6. Problematika volnočasové pedagogiky - charakteristika volného času dětí a mládeže
7. Otázka životního stylu a jeho utváření
8. Děti a mládež ohrožená sociálně patologickými jevy
9. Oblast pomáhání - direktivní a nedirektivní způsoby intervence a systémy pomoci
10. Přednášky, workshopy odborníků z praxe
11. Prezentace seminárního úkolu s přesahem do pedagogické praxe v prostředí ZŠ
Moodle: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=4788
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Moodle: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=4788
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kraus, B., Poláčková, V.a kol. Člověk-prostředí-výchova. Paido, Brno, 2001.
-
Doporučená:
Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0087-1.
-
Doporučená:
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Hestia, Praha, 1995.
-
Doporučená:
Matějček, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Portál, Praha, 2004.
-
Doporučená:
Lorenz, K. Osm smrtelných hříchů. Pyramida, Praha, 1990.
-
Doporučená:
Sobotková, I. Psychologie rodiny. Portál, Praha, 2007.
-
Doporučená:
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.. Portál, Praha, 2004.
-
Doporučená:
Matoušek,O., Milotová,A.a kol. Rodina jako instituce a vztahová síť.. Sociolog.nakladatel., Praha, 2003.
-
Doporučená:
Procházka, M. Sociální pedagogika.. Praha, Grada, 2012.
-
Doporučená:
Matoušek, O., Kodymová, P., Koláčková, J. (eds). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
-
Doporučená:
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Grada, Praha, 2007.
-
Doporučená:
Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy.. Karolinum, Praha, 2002.
-
Doporučená:
Úlehla, I. Umění pomáhat.. Renesance, Písek, 1996.
-
Doporučená:
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky.. Portál, Praha, 2008.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
33
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vymezit základní pedagogické pojmy a kategorie, orientovat se v základních teoriích a přístupech v oblasti výchovy a vzdělávání |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat a na příkladech vysvětlit základní pojmy a kategorie z oblasti sociální pedagogiky (proces socializace, typy prostředí a jejich vliv na utváření osobnosti dítěte školního věku, vznik a fungování sociálních skupin, krizové situace a techniky řešení, rizika sociálně patologických jevů, základní způsoby intervence a systémy pomoci ohroženým skupinám dětí), orientovat se v aktuální školské legislativě a v systému pomáhajících institucí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyhodnotit sociální vztahy v různých typech přirozeného i institucionálního sociálního prostředí, aplikovat své poznatky na modelové situace, analyzovat a reflektovat konkrétní sociální situace v prostředí ZŠ a na základě toho vyhledat adekvátní způsob intervence a pomoci |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
|
|
|
|