|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SPVT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SPVT
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociální práce v terénu pro pedagogy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti se seznámí a naučí používat základní metody a principy terénní sociální práce, naučí se vnímat rozdíly v působení sociálního pracovníka v instituci a terénu, uvědomit si etiku práce. V průběhu kurzu se budou využívat zkušenosti, které studenty získají v průběhu odborných praxí.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminární práce, její prezentace, ústní zkouška
|
Obsah
|
Cílem přednášek je přinést základní informace o terénní sociální práci a způsobech jejího využití v České republice i ve světě. Přednášky zahrnují historický vývoj terénní sociální práce, její vznik v ČR. Dalším tématem je rámec ve kterém terénní sociální práce existuje ve struktuře sociální práce a sociální politiky. Pozornost je věnována provázanosti této služby s jinými poskytovateli sociální práce, odbornými zařízeními, místními úřady atd.
Tento pohled je zprostředkován skrze stigmatizaci prostorem, ve kterém se terénní socilání pracovínci pohybují.
Téma každodennosti sociálních terénních pracovníků je propojeno s tématy: vymezení terénu, prostoru pohybu, časového hramonogramu terénních pracovníků, dokumentace, zákonné normy sběru a archivace kvalitativních údajů v ČR, času po práci, prostoru po práci, etiky poskytování terénních sociálních služeb, procesům certifikace. V tomto bloku přednášek budou uvedeny jednotlivé kazuistiky klientů sociálnípráce a probírána možnosti řešení, přístupů, činnosti.
Posledním okruhem, kterému je věnována pozornost jsou finanční možnosti a zdroje pro činnost terénní sociální práce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Henriksen, Jan-Olav; Vetlesen, Arne Johan. Blízké a vzdálené : etické teorie a principy práce s lidmi. Brno : Sdružení Podané ruce, 2000. ISBN 80-85834-85-5.
-
Doporučená:
Kapferer, Jean-Noël. Fáma, nejstarší médium světa. l. vyd. Praha : Práce, 1992. ISBN 80-208-0262-2.
-
Doporučená:
Burroughs, W. Feťák. Praha, Odeon, 1997.
-
Doporučená:
Diversi, M. Glimpses of street life. Representing lived through short stories. 1998.
-
Doporučená:
Geertz, Clifford. Interpretace kultur : vybrané eseje. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-89-3.
-
Doporučená:
Nedbálková. Má vězení střední rod? Aneb maskulinita a feminita ve vězeňských subkulturách. Sociolog. časopis 39, 4., 2003.
-
Doporučená:
Morgan, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu : 2. titul série Metodologie. Boskovice : Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4.
-
Doporučená:
Girtler, Roland. Okrajové sociální kultury. Vyd. 1. Brno : Masarykova univezita, 2001. ISBN 80-210-2728-2.
-
Doporučená:
Laan, Geert van der. Otázky legitimace sociální práce : pomoc není zboží. Boskovice : Albert, 1998. ISBN 80-85834-41-3.
-
Doporučená:
Williams, T. / Dunlap, E. Personal safety in dangerous place. Journal of contemporary ethnography, 21,3, 1992.
-
Doporučená:
Berger, Peter Ludwig. Pozvání do sociologie. 1. vyd. Praha : Federální ministerstvo obrany, správa sociálního řízení, 1991. ISBN 80-85469-08-1.
-
Doporučená:
Moser, I. / Law, J. Přechody snadné, přechody nesnadné. Biograf, 15-16, str. 5-28, 1998.
-
Doporučená:
Berger, Peter Ludwig; Luckmann, Thomas. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. 1. vyd. Praha : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
-
Doporučená:
Bednářová, Zdena; Pelech, Lubomír. Sociální práce na ulici : streetwork. Vyd. 1. Brno : Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-048-1.
-
Doporučená:
Mills, Charles Wright. Sociologická imaginace. Praha : SLON, 2002. ISBN 80-86429-04-0.
-
Doporučená:
Goffman, Erving. Stigma : poznámky k problému zvládání narušené identity. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-21-0.
-
Doporučená:
Goffman, Erving. Všichni hrajeme divadlo : sebeprezentace v každodenním životě. Praha : Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-4-1.
-
Doporučená:
Strauss, Anselm; Corbinová, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno : Sdružení Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
-
Doporučená:
Behr, R. Žitý svět policie. Etnografický přístup k profesní identitě policistů. Biograf,32,31-54, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
6
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
82
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student umí propojit současná dilemata disciplíny s jejich historickými kořeny v našem kulturním okruhu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student umí v praxi využít získané teoretické vědomosti. Zpracuje seminární práci k tématu terénní sociální práce- s využitím databáze EIFL, či jiného zdroje dle vlastního uvážení. Zdrojem pro seminární práci musí být buď odborný časopis nebo odborná kniha, nikoli novinový nebo časopisový článek. Tato seminární práce bude přednesena v rámci semináře, téma bude diskutováno na přednášce |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|