|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SZAO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SZAO
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Státní záv. zkouška ze SPPG 2
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Název dlouhý
|
Otázky aplikované speciální pedagogiky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem SZZ Otázky aplikované speciální pedagogiky je a) prokázat úroveň odborných kompetencí studenta (analýza a syntéza poznatků, řešení problémů, odborná komunikace, celkové odborné vystupování) a b) zjistit celkový přehled a orientaci studenta v dané problematice v souvislostech, vzájemných vztazích a mezipředmětových vazbách.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů.
|
Obsah
|
Student prezentuje návrh postupu řešení vylosované praktické aplikace a reaguje na otázky ze strany komise. Hodnotí se odborná úroveň prezentovaných poznatků včetně znalosti relevantních tuzemských i cizojazyčných odborných zdrojů, schopnost studenta samostatně pracovat s aktuálními oborovými informacemi, schopnost kritického myšlení, kontextuální pochopení vybrané životní situace a celková úroveň studentovy komunikace a vystupování.
Konkrétní životní situace nejsou předem známy. Student se řídí předem definovanými parametry (věk, pohlaví, typ zdravotního postižení, psychosociální a ekonomický status jedince s postižením, socio-ekonomické zázemí rodiny (je-li), zdravotní stav, demografická poloha bydliště jedince s postižením). V průběhu studia se student na zvládnutí tohoto typu státní zkoušky průběžně a systematicky připravuje nejen absolvováním předmětů teoretického základu, ale především absolvováním průběžných a souvislých praxí a tvorbou vlastního studijního portfolia a jeho průběžnou reflexí na kolokviích k praxím. Na základě vylosování uvedených parametrů student navrhne plán komplexní podpory včetně opatření a doporučení v rámci primární prevence, sekundární a případně terciární prevence. Své profesní kompetence dokladuje student skrze jím vypracované studijní portfolio.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š.; TOSSEBRO, J. Active citizenship and community living in Europe? Current policy, practice and research.. Londýn, 2017. ISBN 9781138652880.
-
Základní:
ČADILOVÁ, V.; JÜN, H.; THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Zvládání problémového chování nejen v domovech sociálních služeb.. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
-
Základní:
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
-
Základní:
OPATŘILOVÁ D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami.. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
-
Základní:
DRTÍLKOVÁ, J.; ŠERÝ, O. Hyperkinetická porucha: ADHD.. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-419-5.
-
Základní:
ZILCHER, R.; SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků.. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
-
Základní:
HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Kosmas, 1999. ISBN 80-902-0818-5.
-
Základní:
Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
Základní:
ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, V. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním.. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4453-6.
-
Základní:
JÜN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách.. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-590-5.
-
Základní:
WINKLER, J. Organizace implementačního procesu: institucionální hledisko analýzy.. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7822-2.
-
Základní:
JANDERKOVÁ, D. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ.. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-389-6.
-
Základní:
ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, V. Rozvoj sociálních dovedností u dětí s autismem.. Praha: Pasparta, 2013. ISBN 978-80-88163-15-2.
-
Základní:
VALENTA, M. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
-
Základní:
Šiška, J., Beadle-Brown, J., Káňová, Š., & Šumníková, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy, Practice and Research. Social Inclusion, 6(1), 94-109.. 2018.
-
Základní:
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství.. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
-
Základní:
KUCHARSKÁ, A. Školní speciální pedagog.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8.
-
Základní:
BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. Týmová supervize. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
-
Základní:
FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením).. Ostrava: OU, 2005. ISBN 80-7368-150-1.
-
Základní:
HAVEL, J. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky.. Brno:, 2014. ISBN 978-80-210-7150-6.
-
Základní:
OPATŘILOVÁ D. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním.. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5708-1.
-
Základní:
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb..
-
Základní:
BĚLOHLÁVKOVÁ, L.; VOSMIK, M. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-687-2.
-
Základní:
STEHLÍKOVÁ, M. Život s vysokou inteligencí? Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů a obhájení studentského portfolia před zkušební komisí |
Splnění předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Samostatně pracovat s literaturou a studijními oporami. |
Integrovat dovednosti z vědních disciplín v oblasti studovaného oboru. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokáží, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů |
Syntetizovat poznatky různých předmětů studijního oboru daného studijního programu. |
Identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Orientovat se v odborné speciálně - pedagogické literatuře včetně zdrojů cizojazyčných. |
Integrovat dovednosti a postoje z vědních disciplín v oblasti studovaného oboru. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Portfolio, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
|
|
|
|