|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SZPPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SZPPS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Státní zk. z pedagogiky a psychologie SŠ
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Název dlouhý
|
Pedagogika a psychologie SŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
58 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KPG/PPS nebo SPP/PPS
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem SZZ je ověřit znalosti a dovednosti studentů získané v předmětech Pedagogická psychologie pro SŠ (KPS/PPSSS), Analýza pedagogických situací z psychologického kontextu (KPS/APS), Pedagogika pro učitele SŠ (KPG/PGUSS), Didaktika pro učitele SŠ (KPG/DPUSS), Inkluzivní didaktika (KPG/INDIS) a Reflexe a hodnocení výuky (KPG/RHV). Při zkoušce uchazeč využívá vlastní studijní portfolio složené z výstupů z jednotlivých předmětů, zápisů vlastních reflexí a sebereflexí a dalších materiálů.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů.
|
Obsah
|
Výklad otázky má být koncipován jako ilustrace teoretických pojmů konkrétními příklady z analýzy praxe a naopak, se zdůrazněním aprobačních oborů studenta. Jedná se o přiléhavé vystižení praktických ukázek (z portfolia) teoretickými pojmovými interpretacemi. Portfolio obsahuje seznam prostudované odborné literatury a zachycené zkušenosti z absolvovaných a reflektovaných pedagogických praxí. Je třeba propojit kontext vývojový s aktuálními podobami a významy, a to jak ve vztahu k hlavnímu vzdělávacímu proudu, tak jeho alternativním variantám i mimoškolním podobám výchovy a vzdělávání. Tento požadavek se proto opakuje u každého okruhu.
Pedagogika:
přesné znění okruhů naleznete na stránkách katedry pedagogiky https://old.fpe.zcu.cz/kpg/zaverecne-zkousky.html
Psychologie:
přesné znění okruhů naleznete na stránkách katedry psychologie (https://old.fpe.zcu.cz/kps/szz.html)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Květoňová-Švecová, Lea; Strnadová, Iva,; Hájková, Vanda. Cesty k inkluzi. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2086-2.
-
Doporučená:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
Doporučená:
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194.
-
Doporučená:
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Doporučená:
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Doporučená:
KORTHAGEN, F., A., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, B., WUBBELS, T. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Doporučená:
Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
-
Doporučená:
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
-
Doporučená:
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Doporučená:
TROJAN, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-539-9.
-
Doporučená:
STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
-
Doporučená:
VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
Doporučená:
TROJAN, V. et al. Přístupy k efektivitě z pohledu managementu vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-897-4.
-
Doporučená:
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
-
Doporučená:
RVP pro SV v platném znění.
-
Doporučená:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Doporučená:
GREGER, D., JEŽKOVÁ, E. Školní vzdělávání: zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 80-246-1313-1.
-
Doporučená:
Kalous, Jaroslav,; Veselý, Arnošt. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1260-7.
-
Doporučená:
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-8163-5.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
-
Doporučená:
MOREE, D. Učitelé na vlnách transformace: Kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
-
Doporučená:
POLÁCHOVÁ-VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do pedagogické evaluace a jejich metod. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2681-5.
-
Doporučená:
RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
-
Doporučená:
7. KALOUS, J., VESELÝ, A. Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006.
-
Doporučená:
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezmÄn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- porozumět, analyzovat a zhodnotit základní prvky výukového procesu na ZŠ nebo SŠ,
- pochopit nové paradigma pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR, vč. otázek kurikula (RVP, ŠVP pro základní nebo střední školy),
- získat znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické a didaktické teorie v oblasti oborových didaktik,
- pochopit systém komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a současné trendy v této oblasti (inkluzivní vzdělávání apod.),
- analyzovat možnosti a meze integrace a inkluze v oblasti výchovy a vzdělávání,
- řešit konkrétní situace při výuce i v mimoškolní činnosti žáků,
- poznat administrativní, organizační i pedagogický rámec v kontextu činností základní nebo střední školy.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokáží, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů |
- porozumět, analyzovat a zhodnotit základní prvky výukového procesu na ZŠ nebo SŠ,
- pochopit nové paradigma pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR, vč. otázek kurikula (RVP, ŠVP pro základní nebo střední školy),
- získat znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické a didaktické teorie v oblasti oborových didaktik,
- pochopit systém komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a současné trendy v této oblasti (inkluzivní vzdělávání apod.),
- analyzovat možnosti a meze integrace a inkluze v oblasti výchovy a vzdělávání,
- řešit konkrétní situace při výuce i v mimoškolní činnosti žáků,
- poznat administrativní, organizační i pedagogický rámec v kontextu činností základní nebo střední školy.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- pochopit a aplikovat principy vedení žáků k sebeřízení ve výuce,
- analyzovat konkrétní komunikační situace z praxe a vést žáky k odpovědnosti za jejich chování,
- orientovat se v jednotlivých komponentách zdravého životního stylu, včetně otázek spojených s praktickými náměty v oblasti zdraví a prevence nemocí v oblasti výchovy ke zdraví,
- porozumět pedagogickému myšlení v historickém, filosofickém a kulturně sociálním kontextu,
- porozumět současným trendům a tendencím ve vzdělávací praxi, komparovat vybrané školské systémy u nás i v zahraničí,
- pochopit a aplikovat základní metody pedagogické diagnostiky v pedagogických situacích základní nebo střední školy, diagnostické závěry využívat pro stanovení pedagogických opatření a inovací výuky v pedagogické praxi a k respektování individuálních zvláštností žáků,
- zvládnout vybrané metody popularizace přírodních věd,
- využívat informační a komunikační technologie ve výukovém procesu a k učení žáků.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Praktická zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
|
|
|
|