|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / TSP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
TSP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teorie sociální pedagogiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, principů a teoretických přístupů, které jsou odborným východiskem sociálně pedagogického působení. Studenti dokážou na základě odborných poznatků kriticky zhodnotit jednotlivé přístupy a využívat jejich potenciál v konkrétních sociálně pedagogických situacích.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní účast na seminářích, plnění průběžných úkolů, zpracování seminární práce - teoretická část: prezentace a obhajoba vybraného na klienta zaměřeného přístupu, aplikační část: navržení postupu při práci s jedincem, skupinou, komunitou s využitím prvků vybraného přístupu
Zkouška: ústní zkouška z obsahu přednášených témat včetně obhajoby návrhu praktického využití vybraného přístupu v přímé práci
|
Obsah
|
1. Sociální pedagogika a sociálně pedagogická práce jako pomoc k svépomoci
2. Terapeutické, poradenské a reformní paradigma pomoci
3. Metodologická specifika pomáhajících teorií
4. Základní faktory sociálně pedagogické práce
5. Analýza vztahu sociální pedagog - klient (s přihlédnutím k věkovým a individuálním zvláštnostem)
6. Prezentace na klienta zaměřených přístupů a jejich principů, možnosti jejich využití v přímé práci, evaluace
7. Existencionální přístup, principy, možnosti využití
8. Behaviorální přístupy, principy, možnosti využití
9. Systemické přístupy, principy, možnosti využití
10.Komunitní a antiopresivní přístupy, principy, možnosti využití
11. - 13. Prezentace a obhajoba seminárního úkolu v rámci závěrečných kolokvií, společná diskuse
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Matoušek, Oldřich; Křišťan, Alois. Encyklopedie sociální práce. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
-
Základní:
Šťastná, J. Když se řekne komunitní práce. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-24633565.
-
Základní:
Pilát, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2000. ISBN 978-80-262-0932-4.
-
Základní:
Matoušek, j., Koláčková, J., Kodymová, P. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
-
Doporučená:
Šiffelová, D. Rogersovská psychoterapie pro 21.století. Praha: Grada, 2010. ISBN 978.80-247-2938-1.
-
Doporučená:
Gulová, L. Sociální práce pro pedagogické obory. Praha: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-247-3379-1.
-
Doporučená:
Ludewig, K. Základy systemické terapie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-352-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
29
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
25
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní sociálně pedagogickou terminologii, orientovat se v aktuálních otázkách a trendech sociální pedagogiky, sociálně výchovné práce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní pojmy, principy a teorie, které jsou odborným východiskem sociálně pedagogické pomoci |
vysvětlit a popsat aktuální paradigmata v oblasti pomáhání a pomáhajících profesí |
charakterizovat a vysvětlit základní parametry ve vztahu pomáhající pracovník - klient |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
efektivně využívat principů přístupů zaměřených na klienta (existenciální, behaviorální, systemický, komunitní a antiopresivní přístup) v přímé práci |
využívat prvky efektivní a respektující komunikace při práci s jedincem, skupinou a komunitou |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|