|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / ZDPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
ZDPP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy didaktiky pro pomáhající profese
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit teoretická východiska didaktiky v kontextu pomáhajících profesí, vč. didaktického cyklu (cíle, metody, formy, reflexe, evaluace). Rozvíjet a aplikovat základní znalosti, dovednosti a postoje didaktické teorie v pedagogické a sociální praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, kde student/-ka prokáže znalosti a dovednosti získané na přednáškách, seminářích a studiem odborné literatury.
Kooperativní týmový projekt na zkonzultované didaktické téma s transdisciplinárním přesahem, s využitím znalostí z přednášek, ze studia pedagogické literatury a znalostí o inkluzivním vzdělávání (výběr cílové skupiny bude předmětem zadání práce). Týmová práce bude prezentována, následně reflektována a hodnocena v semináři a předpokládá se využití komunikativních a prezentačních dovedností, vč.využití moderních informačních technologií.
Podmínkou splnění předmětu je také nezbytná docházka NA SEMINÁŘ v rozsahu 75 % dle rozhodnutí děkana č. 8 RD/2024.
V případě distanční výuky budou prezentace a zkouška probíhat v on-line prostředí, event. práce bude odevzdána přes portal.zcu.cz.
|
Obsah
|
Přednášky a semináře budou realizovány hybridně, A TO:
PŘEDNÁŠKY formou on-line (meet google) . Dále pak hromadnými e-maily a elektronickými konzultacemi.
SEMINÁŘE budou realizovány KONTAKTNĚ, pokud dovolí epidem. situace.
Témata přednášek:
1. Vymezení předmětu, cílů a obsahu obecné didaktiky ve vztahu k pomáhajícím profesím, vč. historického kontextu.
2. Pomáhající profese a jejich společenský kontext.
3. Kurikulum a jeho transformace a modernizace, vč. transdisciplinárního přesahu.
4. Didaktický cyklus jako základ edukace (cíle, metody, formy, prostředky, hodnocení, komunikace a interakce).
5. Krizové situace výuky a jejich důsledky a možnosti řešení.
6. Pomáhající pracovník a jeho role ve výchově a vzdělávání, vč. profesních kompetencí a jeho připravenosti k edukaci ve vybraných cílových skupinách.
7. Současné trendy a jejich aplikace do výchovy a vzdělávání (inkluzivní vzdělávání, moderní technologie a digitalizace vzdělávání, kooperativní a projektová výuka, apod.).
8. Pedagogická evaluace a její roviny (vzdělávací potřeby, programy, učební texty, reálná výuka, efektivita institucí, apod.).
9. Kvalita života dětí a mládeže v didaktických souvislostech.
Obsah seminářů:
Semináře budou prakticky rozvíjet vybraná didaktická témata prostřednictvím diskuze, řešení problémů, týmové kooperativní práce a průběžné evaluace a autoevaluace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (50%),
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (50%),
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Základní:
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika pro studium a praxi. 1. vyd. Praha: Grada. 2014. 240 s. ISBN 978-80-247-4590-9..
-
Základní:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Základní:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Základní:
Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Rozšiřující:
Vašutová, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přeprac. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
-
Rozšiřující:
Hofmann, E., Löhle, M. Jak úspěšně učit.. Praha : Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0286-0.
-
Rozšiřující:
Horská, Viola. Koučování ve školní praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8.
-
Doporučená:
Zormanová, Lucie. Didaktika dospělých. 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
-
Doporučená:
Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Doporučená:
Svoboda, Jan; Němcová, Leona. Krizové situace výchovy a výuky. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
-
Doporučená:
Kaleja, M. (Ne) připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze.. Opava, Slezká univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
-
Doporučená:
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
-
Doporučená:
Walterová, Eliška. Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém : výstup projektu rezortního výzkumu MŠMT ČR č. LS 20007 Podpora práce učitelů : sborník z celostátní konference. 2. díl. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-059-5.
-
Doporučená:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Doporučená:
Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
30
|
Celkem
|
96
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit a rozlišit základní pedagogické kategorie v rozsahu obecné pedagogiky
|
analyzovat vliv a event. dopad současných změn ve společnosti na výchovu a vzdělávání |
zdůvodnit význam pedagogiky jako vědy v pomáhajícíh profesích, vč. otázek výzkumu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledávat a zpracovávat informace v odborné pedagogické literaturře
|
aplikovat pravidla diskuze |
využívat pravidla kooperace při týmové práci |
využívat základní pedagogické kategorie v kontextu pomáhajícíh profesí |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní cíle, předmět a obsah obecné didaktiky v kontextu pomáhajícíh profesí
|
charakterizovat základní otázky učení a vzdělávání z pohledu žáka i pedagoga |
vysvětlit rizika výchovy a vzdělávání ve výuce.vč. jejich důsledků a možností řešení |
vysvětlit roli a připravenost pomáhajícího pracovníka ve výuce , vč. profesních kompetencí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
plánovat a realizovat výuku a metodické postupy s využitím znalostí z obecné didaktiky, moderních technologií a ve vybraných cílových skupinách |
aplikovat didaktické znalosti, zejména kooperativmí model výuky, v kontextu společného vzdělávání |
transformovat didaktický cyklus vzdělávání v kontextu pomáhajích profesí (cíle, metody, prostředky, formy, evaluace, komunikace, kooperace) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|