|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / ZDR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
ZDR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Zdravá škola
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
35 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/ZDR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní pohled na současné pojetí záměru zdravá škola: žák a jeho biologické zdraví, žák a jeho osobnost, žák a sociální vztahy ve skupině, žák ve zdravém výchovném a vzdělávacím prostředí, žák ve škole jako v instituci podporující bio-psycho-sociální zdraví.
|
Požadavky na studenta
|
Orientace v odborné literatuře a dalších zdrojích informací. Aktivní účast ve výuce. Seminární práce sebezkušenostního či praktického charakteru. Didaktický test v rozsahu obsahu kurzu.
|
Obsah
|
1. Zdravá škola vymezení pojmu, historie a současnost.
2. Zdravý životní styl a jeho možnosti rozvoje v prostředí školy.
3. Rozvoj sebepojetí žáka jako prostředek posilování psychického zdraví, techniky zaměřené na rozvoj sebepojetí žáka.
4. Rozvoj pozitivních vztahů ve skupině jako prostředek sociálního zdraví,techniky zaměřené na rozvoj pozitivních skupinových vztahů.
5. Vzdělávací proces podporující psychickou pohodu žáka,techniky zaměřené na rozvoj zásad efektivního učení.
6. Přístup k žákům se zdravotním znevýhodněním v prostředí školy a možnosti posilování jejich sociálního statutu ve skupině a osobnosti.
7. Specifické programy zdravé školy, prožitkové programy se zaměřením na komplexní rozvoj osobnosti, primární prevenci rizikového chování a reprodukčního zdraví; programy podporující pohyb a zdravé stravovací návky.
8. Koncepty tvorby projektu zdravá škola.
9.-12. Reflexe vypracovaných projektů.
13. Evaluace výuky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Havlínová, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-059-3.
-
Základní:
Čapek, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
-
Základní:
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
Doporučená:
Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
-
Doporučená:
Dosedlová, Jaroslava. Chování související se zdravím : determinanty, modely a konsekvence. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-210-8458-2.
-
Doporučená:
Kolařík, Marek. Interakční psychologický výcvik pro praxi : nové hry pro výcvikové skupiny. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4450-6.
-
Doporučená:
Kursová, Vlasta. Krok k výchově, krok ke zdraví : projekt ESF "Rozvoj lidských zdrojů".: II. díl, [Edukace formou pohybu] : cvičme spolu: zdravý pohyb - zdravá výživa - zdravý život. V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7394-083-6.
-
Doporučená:
Krejčí, Milada. Strategie výuky duševní hygieny : výchova ke zdraví ve škole. 1. vyd. V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7394-262-5.
-
Doporučená:
MUŽÍK, Vladislav, VLČEK, Petr a kol. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : škola, pohyb a zdraví: výzkumné výsledky a projekty. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 2010. 280 s. ISBN 978-80-210-5371-7..
-
Doporučená:
Rücker-Vogler, Ursula. Učení bez stresu : základy a cvičení. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-013-8.
-
Doporučená:
Fialová, Ludmila; Flemr, Libor; Marádová, Eva,; Mužík, Vladislav. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
-
Doporučená:
Henning, Marcus A. Wellbeing in Higher Education: Cultivating a Healthy Lifestyle Among Faculty and Students. Routledge, 2018. ISBN 978-1-138-18953-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
10
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat zdravý způsob života na základě subjektivního vnímání uvedené problematiky. |
Popsat současné směry v pedagogice a psychologii. |
Definovat a objasnit jednotlivé psychické jevy. |
Vymezit základní pedagogické termíny. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zhodnotit svůj dosavadní způsob životního stylu. |
Na elementární úrovni rozpoznat nevhodné způsoby životního stylu. |
Identifikovat činitele ovlivňující výchovu jedince. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Definovat koncepci zdravé školy. |
Charakterizovat jednotlivé složky zdravé školy. |
Popsat zdravý životní styl. |
Objasnit možnosti využití technik osobnostního a sociálního rozvoje v posilování psychického zdraví a sociálního zdraví v podmínkách školy. |
Charakterizovat skupiny zdravotního znevýhodnění u žáků a dospívajících. |
Vysvětlit prvky efektivního učení směřující k psychické pohodě. |
Popsat specifické programy zdravé školy. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Navrhovat možnosti rozvoje zdravého životního stylu u žáků v podmínkách školy. |
Využít techniky rozvoje efektivního učení při tvorbě návrhu eduakční strategie. |
Navrhovat možnosti posilování sociálního statutu a osobnosti u žáků se zdravotním znevýhodněním v podmínkách školy. |
Vypracovat rámcovou koncepci (nástin koncepce) zdravé školy. |
Reflektovat svoji činnost ve výuce a kriticky zhodnotit navrhované koncepce a postupy podpory zdraví v podmínkách školy. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
|
|
|
|