|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPM / SPM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPM
/
SPM
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Systémové přístupy v managementu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
35 / -
|
5 / 15
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KIP/SPM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základními pojmy a metodami systémových přístupů a jejich aplikací v managementu a připravit je ke komplexnímu, systémovému pohledu na socioekonomické problémy.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky absolvování předmětu
Zápočet
Zápočet bude udělen za zpracování samostatné práce, aktivní účast na přednáškách a cvičeních.
Za zpracování práce a aktivní účast je možné získat maximálně 50 bodů, pro udělení zápočtu je nutné získat alespoň 25 bodů. Podrobněji viz CW - Podmínky absolvování.
Zkouška
Zkouška probíhá formou písemného testu. Z testu je možné získat maximálně 50 bodů, pro úspěšné absolvování předmětu je nutné získat z písemného testu alespoň 25 bodů. Výsledná známka je dána součtem bodů získaných během semestru a bodů získaných z písemného testu. Podrobněji viz CW - Podmínky absolvování.
Celkové hodnocení
Konečné hodnocení je dáno součtem bodů za semestrální práci a za závěrečný test.
Stupnice hodnocení:
Počet dosažených bodů hodnocení ZČU hodnocení ECTS
91 - 100 1 - výborně A
81 - 90 B
71 - 80 2 - velmi dobře C
61 - 70 D
51 - 60 3 - dobře E
0 - 50 4 - neprospěl(a) F, FX
|
Obsah
|
Základní pojmy a přístupy teorie systémů a kybernetiky - úvod a příklady.
Systémová dynamika: zpětné vazby v technických, sociálních a ekonomických systémech,
Synergetika, komplexita, teorie chaosu, nelineární úlohy, fuzzy systémy. Aplikace v managementu.
Systémové přístupy k řešení problémů. Případové studie.
Modelování a simulace.
Design systémů: cíle, priority, rizika, etické aspekty.
Monitorování systémů, problémy měření v socio-ekonmických systémech
Prognózování, scénáře, technology foresight.
Technologické a ekonomické trendy, konkurenceschopnost, růst a zaměstnanost.
Systémové vazby v procesech globalizace.
Teorie her v ekonomii a managementu.
Znalostní společnost, inovace, učící se organizace.
Soft skills: kreativita, řešení problémů, myšlenkové mapy, duševní vlastnictví
Průmysl 4.0, Společnost 4.0
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
CW, Courseware, Moodle
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Senge, Peter M. Pátá disciplína : teorie a praxe učící se organizace. Praha : Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-162-1.
-
Základní:
System dynamics.
-
Základní:
Systémové přístupy v managementu - případové studie
(Vacek, Jiří)
-
Základní:
The Power of the Bond Between Cause and Effect
(Lane, D.C.)
-
Základní:
VENSIM - User´s Guide
-
Doporučená:
JANÍČEK, Přemysl; JÍŠA Marek. Expertní inženýrství v systémovém pojetí. ISBN 978-80-247-4127-7.
-
Doporučená:
Kerzner, Harold. Project management : a systems approach to planning, scheduling, and controlling. New York : John Wiley & Sons, 2001. ISBN 0-471-39342-8.
-
Doporučená:
Vodáček, Leo; Vodáčková, Oľga. Synergie v moderním managementu. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-190-4.
-
Doporučená:
Mildeová, Stanislava,; Vojtko, Viktor. Systémová dynamika. Vyd. 2., přeprac. Praha : Oeconomica, 2008. ISBN 978-80-245-1448-2.
-
Doporučená:
Janíček, Přemysl. Systémové pojetí vybraných oborů pro techniky : hledání souvislostí : učební texty. I. Vyd. 1. Brno : Akademické nakladatelství CERM, 2007. ISBN 978-80-7204-554-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
sledovat interdisciplinární souvislosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat v prostředí MS Windows |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní pojmy a přístupy teorie systémů a kybernetiky |
aplikovat systémové přístupy k řešení problémů |
kriticky hodnotit jednotlivá řešení a případové studie |
modelovat a simulovat chování dynamických systémů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
simulovat komplexní nelineární zpětnovazební systémy s pomocí programu VENSIM |
navrhovat alterativní řešení problému a posuzovat jejich vhodnost a náročnost |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Učení se z praxe s uplatněním případových studií. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Teoretické poznatky budou doplněny o procvičení jejich uplatnění formou případových studií |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
E-learning, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|