|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / 9DIPB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
9DIPB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika psychologie B
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/CDIPB
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem předmětu je připravit studenty po stránce teoretické i praktické realizovat na středních školách školní vzdělávací program, ve kterém je v různých podobách zabudováno učivo psychologie (v rámci společenskovědního základu jako vzdělávací obor či jako průřezové téma).
|
Požadavky na studenta
|
Didaktická analýza učiva jednoho tematického okruhu přednesená na semináři, výroba metodického zásobníku pomůcek pro výuku psychologie
|
Obsah
|
V předmětu KPS/DIPSB jsou zařazeny pouze semináře, na kterých bude prováděno:
a) praktický nácvik výuky vybraných tematický celků z psychologie pro různé typy středních škol.
b) didaktická analýza níže uvedených tematických celků:
1. Vnímání
Senzorické procesy (čití), druhy počitků, analyzátory. Vnímání, jeho druhy a vlastnosti. Sociální vnímání.
2. Představivost, fantazie, tvořivost
Představa, asociační zákony, typy představivosti, druhy fantazie. Psychologie tvořivosti, vlastnosti tvořivého jedince, fáze tvořivého procesu, metody rozvíjení tvořivosti
3. Myšlení a řeč
Myšlení, jeho druhy, formy a vlastnosti, myšlenkové operace. Fáze řešení problémů. Myšlení a řeč. Druhy řeči.
4. Paměť a pozornost
Paměť, její fáze, druhy, typy a vlastnosti. Křivka zapomínání. Činitelé ovlivňující zapamatování. Pozornost, její druhy a vlastnosti. Prostředky udržování pozornosti.
5. Emoce, vůle a rozhodování
Emoce, základní druhy a vlastnosti citů, jejich význam Volní vlastnosti, rozbor volního jednání.
6. Psychologické metody
Klasifikace psychologických metod. Metody psychologického výzkumu, pozorování, rozhovor, experiment, dotazník. Psychologické diagnostické metody, výkonové testy, testy osobnosti, projektivní techniky. Vlastnosti testů, objektivita, validita, reliabilita.
7. Periodizace vývoje, puberta a adolescence
Ontogeneze člověka. Charakteristika období puberty, tělesný a psychický vývoj, stadia sociálního vývoje, hlavní rozpory puberty. Adolescence. Výchovné zásady v období dospívání. Nová ohrožení mládeže.
8. Socializace osobnosti
Rozbor procesu socializace, její předpoklady, cíle, výsledky. Formy sociálního učení, druhy imitace a identifikace. Socializace jednotlivých stránek lidské osobnosti. Transakční analýza.
9. Sociální komunikace, asertivita
Schéma komunikace, její složky. Verbální komunikace, chyby v řeči. Druhy nonverbální komunikace.
Poruchy komunikace. Agresivní, pasivní, manipulativní a asertivní komunikace. Asertivní práva a povinnosti, asertivní techniky.
10. Sociální skupiny
Sociální skupiny, jejich klasifikace a charakteristika. Styly vedení sociálních skupin. Negativní vliv některých náboženských sekt.
Didaktická analýza vždy obsahuje: vymezení učiva, očekávané výstupy, naplňované klíčové kompetence, učební úlohy, metody a formy výuky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Vízdal, František. Didaktika psychologie : Určeno pro posl. fak. filozof. Díl 1.. Brno : Univ. J. E. Purkyně, 1987.
-
Doporučená:
Hermochová, S. Hry pro život (dva díly). Portál Praha, 1994.
-
Doporučená:
Vacínová, Marie. Psychologie a společenská výchova. 2., přeprac. vyd., ve VP 1. vyd. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-006-4.
-
Doporučená:
Helus, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Vyd. 1. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-245-4.
-
Doporučená:
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
Doporučená:
Gillernová, I., Hermochová, S. Sociální dovednosti učitele. SPN Praha, 1990.
-
Doporučená:
Hrabal, Vladimír; Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro učitele : Základní pojmy a pedagog. aplikace : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 2. dotisk 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-406-0.
-
Doporučená:
MAIER, Ch., WEBER, M. Superlearning znamená úspěch : Praxí ověřený návod na použití až neuvěřitelně úspěšné studijní metody. 1. vyd. Praha : Talpress, 1994. ISBN 80-85609-59-2.
-
Doporučená:
Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.
-
Doporučená:
Gillernová, Ilona; Buriánek, Jiří. Základy společenských věd. Základy psychologie, sociologie : pro střední školy. Praha : Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-749-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Celkem
|
102
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokládá se znalost základních poznatků z obecné, vývojové, sociální a pedagogické psychologie a z obecné didaktiky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti: ? budou připraveni vyučovat tak, aby vedle vědomostí jejich výuka rozvíjela také složitější dovednosti a celoživotní postoje žáka ? budou umět zformulovat edukační cíl jako žákův výkon (= očekávané výstupy) ? vymezí základní učivo níže uvedených tematických celků z aplikované psychologie pro SŠ ? na základě reflexe výukového procesu při náslechových praxích zaujímá postoj k různým podobám vedení výuky z hlediska kurikulární reformy probíhající ve škole (RVP, ŠVP) a dokáže tento postoj podložit argumenty, ? porozumí základním kurikulárním dokumentům, analyzuje zejména RVP pro SŠ a porozumí jednotlivým pojmům v těchto dokumentech, pochopí odlišnosti RVP a ŠVP, ? porozumí pojmům, jako jsou výukové metody, organizační formy vyučování, a chápe různá kritéria jejich dělení a jejich vhodnost pro žáka i učitele, studenti sami prožijí různé aktivizující strategie výuky v semináři, ? dokáží rozpoznat jaké klíčové kompetence, které jsou rozvíjeny níže uvedeným učivem (především kompetence k učení, komunikativní, sociální, personální, řešení problémů) ? na základě vytvoření vlastní didaktické analýzy učiva (ústní část kombinované zkoušky) dokáže analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP ? formulace konkrétních cílů, strategie vyučování, kompetence a motivace žáka a hodnocení žáka, ? budou znát přínos průřezového tématu ?Osobnostní a sociální výchova? pro rozvoj osobnosti žáka a budou vybaveni technikami k jeho realizaci v podmínkách SŠ ? budou mít k dispozici a budou umět využívat metodické pomůcky (dotazníky, testy, vhodné učební úlohy, sociálně psychologické techniky apod.) k motivaci a k expozici nového učiva psychologie na SŠ ? budou umět hodnotit výkony, aktivitu žáků při hodinách psychologie ? dokáží vytvářet neohrožující a tolerantní prostředí, které respektuje potřeby žáků, ale i jeho vlastní postoje, pocity a potřeby |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|