|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / 9KR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
9KR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Krizová intervence
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/9KRI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty kompetencemi v oblasti krizové intervence.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování případové studie, zkouška ústní.
|
Obsah
|
1. Charakteristika pojmů "krize a krizová situace". Typologie krizí a jejich fáze.
2. Teorie katastrof.
3. Krizová situace jako zvláštní typ náročných životních situací. Specifičnost krizových situací v rodině, ve škole a na pracovišti.
4. Reakce na krizové situace. Typické projevy lidí v krizi, akutní a odložené. Techniky vyrovnávání s krizovou situací.
5. Specifické projevy vyrovnávání s krizovými situacemi u dětí maldšího a středního školního věku.
6. Krizová intervence a její formy, etické aspekty krizové intervence. Help a asistence.
7. Sociální opora v krizi.
8. Sociálně-psychologická charakteristika krizového pracovníka.
9. Specifické formy krizové intervence v souvislosti s fenoménem násilí. Krizové intervence u domácího násilí.
10. Krizová intervence u obětí týrání a sexuálního zneužívání
11. Krizová intervence u obětí šikany ve škole.
12. Krizová intervence u suicidálních tendencí a pokusů.
13. Krizová intervence u drogových závislostí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-696-9.
-
Rozšiřující:
HELLUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
-
Rozšiřující:
MAREŠ, J. Sociální opora u dětí a dospívajících III. Hradec Králové: Nucleus, 2003. ISBN 80-86225-47-1.
-
Rozšiřující:
SCHULMAN, L. The Skills of Helping. F. E. Peacock Publishers, Itasca, 1979.
-
Doporučená:
PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. 1. vyd. Praha : G plus G, 1996. ISBN 80-901896-5-2.
-
Doporučená:
VYMĚTAL, J. Duševní krize a psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace, 1995.
-
Doporučená:
KAST, V. Krize a tvořivý přístup k ní : typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-365-X.
-
Doporučená:
EVERSTINE, D.S., EVERTINE, L. Lidé v krizi, strategické léčebné intervence. Spektrum psychoterapie,, 1998.
-
Doporučená:
EPSTEIN, L. Talking and Listening - Guide to the Helping Interview. Times Mirror/Moshby. SA.Louis, 1985.
-
Doporučená:
KNOPPOVÁ, D. Telefonická krizová intervence. Praha: Remedium, 1997.
-
Doporučená:
RŮŽIČKA, J. Životní krize a psychoterapie, Psychoterapeutické sešity. Praha, 1988.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
96
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti z oblasti sociální psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie a psychopatologie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/ka je schopen: rozpoznat krizovou situaci a diagnostikovat její typ a formu, empaticky chápat chování lidí v krizové situaci, respektovat etické aspekty krizové intervence, při eventuálním zásahu volit nepatologizující, konstruktivní kroky, ovládat specifické formy krizové intervence u obětí domácího násilí, školní šikany, drogových závislostí a suicidálních pokusů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|