|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / DD2OV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
DD2OV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika občanské výchovy 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/DD2OV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka na úrovni zapamatování, porozumění, aplikování a odborného posouzení si osvojí jednotlivá témata uvedená v obsahu předmětu. Po absolvování kurzu se dokáže v odborné rovině orientovat v teoretických a aplikačních tématech didaktiky občanské výchovy.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce: didaktická analýza učiva na vybrané téma z občanské výchovy na ZŠ. Prezentace+ obhajoba. Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Didaktická analýza učiva - Kritéria výběru obsahu učiva občanské výchovy, základní struktura učiva, proporcionalita filozofie a společenských věd. Uspořádání a alternativní možnosti obsahu učiva.
2. Učebnice občanské výchovy, zásady tvorby a produkce učebnic občanské výchovy, aktuální učebnicová nabídka.
3. Učebnice občanské výchovy II. Analýza hlavních učebnic (s doložkou MŠMT).
4. Aplikace aktivizačních metod v současných podmínkách českého školství a vyučování občanské výchovy.
5. Specifika vyučování občanské výchovy s ohledem na psychosomatický vývoj dítěte.
6. Projektové vyučování.
7. Vyučovací hodina občanské výchovy, typologie edukačních jednotek. Mimoškolní formy občanskovýchovného vzdělávání. Využití odborných institucí ve vyučování občanské výchovy.
8. Kurikulární reforma - klíčové kompetence v občanské výchově. Bloomova taxonomie.
9. Kurikulární reforma - kurikulární dokumenty a vzdělávací oblast Člověk a společnost.
10. - 12. Výstupová praxe a její rozbor.
13. Shrnutí výuky, evaluace výuky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LEWIS, Gordon. Learning technology. Oxford, 2017. ISBN 978-0-19-420041-7.
-
Základní:
JIRÁSKOVÁ, Věra, KOŤA, Jaroslav, PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů, studenty pedagogických fakult. Praha, 2004. ISBN 80-86432-66-1.
-
Základní:
KOŤA, Jaroslav. Základy společenských věd: pro učitele učitelů, studenty pedagogických fakult, díl 1: Péče o duši. Praha, 2004. ISBN 80-86861-30-9.
-
Základní:
PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult, díl 3:Péče o jazyk a komunikaci. Praha, 2004. ISBN 80-86861-28-.
-
Doporučená:
HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
-
Doporučená:
SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
83
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Popsat historii občansko výchovného vzdělávání. |
Vysvětlit význam, cíle a obsah v občansko výchovném vzdělávání. |
Charakterizovat kurikulární dokumenty ve vztahu k předmětu občanská výchova pro ZŠ. |
Vyjmenovat a popsat edukační strategie ve výuce občanské výchovy na ZŠ. |
Objasnit typy a druhy didaktických testů využitelné ve výuce občanské výchovy. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zhodnotit jednotlivé etapy v historii občansko výchovného vzdělávání. |
Formulovat cíle a obsah v občansko výchovném vzdělávání. |
Naformulovat - redefinovat- obsah občansko vědního vzdělávání ve vybraných kurikulárních dokumentech (ŠVP, tematické plány). |
Implementovat edukační strategie do edukačního procesu občansko výchovného vzdělávání. |
Tvořit didaktické testy pro potřeby evaluace výuky v občansko výchovném vzdělávání. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit strukturu didaktické analýzy učiva. |
Popsat principy tvorby učebnic v občansko vědním vzdělávání. Charakterizuje současné učebnice pro výuku občanské výchovy. |
Charakterizovat aktivizující edukační metody využitelné v pedagogickém procesu občanské výchovy na ZŠ. |
Popsat mimoškolní aktivity v rámci občansko vědního vzdělávání. |
Uvést zákonitosti a principy projektového vyučování. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vytvořit didaktickou analýzu učiva podle tématu občansko vědního vzdělávání. |
Na základě odborných kritérií posoudit kvalitu jednotlivých učebnic a studijních materiálů. |
Implementovat aktivizující edukační metody v pedagogickém procesu předmětu občanská výchova. |
Efektivním způsobem využít mimoškolní aktivity v rámci občansko vědního vzdělávání. |
Realizovat projektové vyučování v pedagogickém procesu občasnko vědního vzdělávání. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|