|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / MATRI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
MATRI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Matrimoniologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 24
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními složkami partnerského soužití a s jejich změnami v historickém kontextu, s předpoklady kvalitního partnerského vztahu i řešení manželských krizí.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Předmět matrimoniologie a jeho historický nástin.
2. Výběr životního partnera. Zralost partnera.
3. Charakteristika předsňatkového období.
4. Předpoklady kvalitního manželského soužití.
5. Typy manželského soužití dle osobnostních rysů manželů.
6. Typy manželského soužití dle hodnotových preferencí.
7. Složky manželského soužití.
8. Dynamika manželství a vývojové krize.
9. Oblasti asymetrie v partnerství.
10. Poruchy manželského soužití.
11. Teoretická východiska manželského poradenství.
12. Diagnostika páru.
13. Párová psychoterapie a terapie poruch manželského soužití.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šmolka, P. Manželská a rodiná trápení. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-448-9.
-
Základní:
Lovasová, Vladimíra. Subjektivní symbolická vizualizace psychologie rodiny. Vyd. 1. V Plzni : Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0076-8.
-
Základní:
Loucká, P. Žena a muž v rodině. Praha : Vyšehrad, 2014. ISBN 978-80-7429-479-2.
-
Doporučená:
Plzák, Miroslav. Obrana proti zlu : návod k slušnému soužití. 1. vyd. Praha : Český spisovatel, 1996. ISBN 80-202-0624-8.
-
Doporučená:
Plzák, Miroslav. Poznání a léčba poruch manželského soužití. PrahaSPZ, 1976.
-
Doporučená:
Vítek, K. Problémy manželské rovnováhy. Svoboda Praha, 1985.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit základní pojmy z vývojové psychologie, |
- objasnit proces socializace osobnosti, |
- popsat dynamiku sociálních skupin, |
- dcharakterizovat sociálně psychologické vlastnosti osobnosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- rozeznat poruchy komunikace, |
- provést sebereflexi. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vymezit matrimoniologii jako vědní disciplínu, |
- objasnit teorie výběru partnera a charakterizovat předsňatkové období, |
- klasifikovat typy partnerského a manželského soužití dle různých hledisek, |
- popsat složky a dynamiku párového soužití, |
- definovat principy manželského poradenství. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- provést sebereflexi tvorby kritérií pro výběr životního partnera,
|
- zhodnotit silné a slabé stránky vlastní osobnosti pro plnění partnerské a rodičovské role. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|