|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / MOSR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
MOSR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Metodika osobnostního a soc. rozvoje
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Metodika osobnostního a sociálního rozvoje
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si teoretických znalostí a praktických dovedností z oblasti metodiky osobnostního a sociálního rozvoje.
|
Požadavky na studenta
|
Absolvování praktického výcviku.
Reflexe - introspektivní analýza prožitků a získaných zkušeností v kurzu.
Didaktická analýza, využívání technik OSR v předmětu výchova ke zdraví.
|
Obsah
|
1. Vymezení OSR.Analýza základních cílů OSR v RVP ZV.
2. Témata OSR: osobnostní rozvoj, sociální rozvoj, morální rozvoj, aplikační témata.
3. Aplikace témat OSR do předmětu výchova ke zdraví.
4. Základní didaktické principy OSR, základní didaktické kroky práce s tématy OSR.
5. Analýza jednotlivých didaktických kroků: formulace cíle - zaměření techniky, možnosti a význam
motivačního libreta.
6. Analýza jednotlivých didaktických kroků: instrukce a akce (realizace techniky).
7. Analýza jednotlivých didaktických kroků: reflexe - druhy, formy, postupy při řízení reflexe.
8. Analýza jednotlivých didaktických kroků: evaluace - ověřování přínosu techniky OSR ve vztahu k
edukačním cílům předmětu výchova ke zdraví.
9. Možnosti, meze a rizika využívání technik OSR v předmětu výchova ke zdraví.
10. Osobnostní a odborné předpoklady učitele pro využívání technik OSR v předmětu výchova ke
zdraví.
11. Výstupy studentů - didaktická a sebezkušenostní analýza.
12. Výstupy studentů - didaktická a sebezkušenostní analýza.
13. Závěrečné shrnutí, evaluace kurzu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
-
Základní:
Valenta, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
-
Doporučená:
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik : srovnání systémů. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-40-4.
-
Doporučená:
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Doporučená:
VALENTA, J. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Praha ; Agentura Strom, 2000. ISBN 80-86106-08-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Celkem
|
62
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Definovat základní pojmy ze sociální psychologie. |
Charakterizovat osobnost z pohledu psychologických koncepcí. |
Popsat vlastnosti osobnosti. |
Objasnit pedagogický proces - didaktickou analýzu učiva. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zdůvodnit význam osobnostního rozvoje žáků v podmínkách školy. |
Navrhnout základní model pedagogického procesu - didaktické analýzy učiva- na vybrané téma ze studovaného oboru. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vymezit osobnostní a sociální rozvoj. |
Popsat znaky osobnostního a sociálního rozvoje. |
Vysvětlit přínos jednotlivých výchovných systémů pro osobnostní a sociální rozvoj. |
Popsat jednotlivé kroky metodického (didaktického) postupu využívání metod (technik) osobnostního a sociálního rozvoje ve výuce vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Implementovat metody (techniky) osobnostního a sociálního rozvoje do školní praxe. |
Logickým způsobem odvodit jednotlivé kroky metodického (didaktického) postupu využívání metod (technik) osobnostního a sociálního rozvoje ve výuce vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
Prakticky využít a reflektovat (formou výstupu) metody (techniky) osobnostního a sociálního rozvoje v didaktické analýze učiva vybraného tématu ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|