|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / MPR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
MPR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Metodika prevence rizikového chování
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/MPP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si praktických dovedností z oblasti primární prevence drogových závislostí a ostatních nežádoucích forem chování.
|
Požadavky na studenta
|
Zp. Seminární práce
|
Obsah
|
1. Význam primární prevence rizikového chování. Formy primární prevence. Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Další legislativní dokumenty.
2. Kvalifikační požadavky na metodika-lektora primární prevence. Osobnost primárního preventisty. Adiktologie charakteristika oboru. Etický kodex.
3. Úrovně primární prevence podle věku poskytovanému subjektu (děti, dospělí) a úrovně vzdělání (MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ atd.). Věková specifika v poskytování primární prevence. Primární prevence u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Krizová intervence v primární prevenci možnosti a meze.
4. Možnosti implementace primární prevence do podmínek školy. Charakteristika jednotlivých forem implementace. Systém v poskytování primární prevence. Instituce poskytující primární prevenci- posuzování jejich kvality. Preventivní program na školách.
5. Didaktický model programů primární prevence. Edukační strategie: metody a organizační formy. Specifické prostředky: kazuistiky, filmy, exkurze, exuser. Evaluace preventivních programů.
6. Drogové závislosti: tabakismus didaktická analýza metodiky prevence. Přístup k žákům užívající tabák. Možnosti řešení.
7. Drogové závislosti: alkoholismus didaktická analýza metodiky prevence. Přístup k žákům užívající alkohol. Možnosti řešení. Programy: Respektuj 18 atd. a jejich využití v primární prevenci.
8. Drogové závislosti: marihuana didaktická analýza metodiky prevence. Přístup k žákům užívající THC. Možnosti řešení.
9. Drogové závislosti: ostatní skupiny látkových závislostí didaktická analýza metodiky prevence. Prevence experimentálního užívání.
10. Nedrogové závislosti: online závislosti - didaktická analýza metodiky prevence. Možnosti předcházení online závislostem v podmínkách školy.
11. Šikana, agrese, xenofobie - didaktická analýza metodiky prevence. Prevence šikany na školách. Formy a postupy v řešení šikany.
12. Sexuální rizikové chování (promiskuita, předčasná a nechtěná sexualita) - didaktická analýza metodiky prevence.
13. Spektrum poruch příjmu potravin (obezita, mentální anorexie, bulimie) - didaktická analýza metodiky prevence. Možnosti včasné intervence.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
NEŠPOR, K. Alkohol, drogy a vaše děti : Jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat, jak je zvládat. Praha : Sportpropag, 1992.
-
Doporučená:
HAJNÝ, M., KOŘÍNEK, R., MAJER, M. Drogy a rodina.
-
Doporučená:
DVOŘÁK, D. Drogy a vaše dítě.
-
Doporučená:
NEŠPOR, K. Jak pomoci dětem odmítat alkohol a drogy aneb Prevence v rodině.
-
Doporučená:
NOVÁKOVÁ, D. Metodika drogové prevence pro MŠ a první stupeň ZŠ.
-
Doporučená:
DVOŘÁK, D. Metodika vzdělávacích programů prevence drogových závislostí.
-
Doporučená:
HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách : drogy a jejich účinky, rizika zvyšující užívání drog, léčba, problémové situace. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0135-9.
-
Doporučená:
NEŠPOR, K. Středoškoláci o drogách, alkoholu, kouření a lepších věcech. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-086-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
64
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Definuje rizikové chování.
|
Charakterizuje skupiny rizikového chování.
|
Popisuje jednotlivé formy rizikového chování.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozpozná rizikové chování. |
Na obecné úrovni navrhuje možnosti primární prevence v oblasti školství. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vyjmenovat jednotlivé formy primární prevence rizikového chování v oblasti výchovy a vzdělávání. |
Objasnit principy primární prevence rizikového chování. |
Popsat plán primární prevence podle typu školy. |
Charakterizovat didaktický proces primární prevence ve vztahu k jednoltivým tématům z oblasti rizikového chování. |
Vymezit evaluační strategie pro posuzování programů primární prevence. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Sestavit plán primární prevence pro potřeby školy. |
Tvořit didaktickou analýzu programu primární prevence na konkrétní téma z oblasti rizikového chování. |
Evaluovat programy primární prevence na základě jednotlivých kritérií. |
Posuzovat své osobnostní předpoklady pro práci lektora programů primární prevence. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|