|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PCH1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PCH1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Psychologie 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Psychologie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
164 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KOS/PCH1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je orientace v oblasti obecné psychologie, v problematice psychologie osobnosti. Jsou objasněny základní psychologické směry a disciplíny, je vysvětlena základní psychologická terminologie a analyzována struktura osobnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
a) sebereflexe osobnosti: absolvování všech požadovaných nestandardizovaných technik sebepoznání,
b) seminární práce na téma: "Popis některých vlastností mé osobnosti, jejich možná determinace a stanovení úkolů seberozvoje",
c) kontrolní test ze základních pojmů z obsahu předmětu
|
Obsah
|
1. Předmět psychologie, psychické jevy, jejich charakteristika, význam psychologie
2. Determinace lidské psychiky
3. Struktura osobnosti
4. Aktivačně motivační vlastnosti
5. Charakter a seberegulační vlastnosti
6. Dynamické vlastnosti, temperament, základní typologie
7. Výkonové vlastnosti, schopnosti, jejich druhy, inteligence
8. Osobnost v náročných životních situacích (frustrace, deprivace, stres, konflikt)
11. Senzorické procesy a vnímání, chyby při sociálním vnímání
12. Představivost, fantazie, tvořivost
13. Myšlení a řeč
14. Paměť a pozornost
15. Emoce a vůle
16. Psychologické metody
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Václav Holeček, Ph.D. (100%),
Mgr. Lukáš Houdek (100%),
PhDr. Mgr. Kateřina Lohrová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Václav Holeček, Ph.D. (100%),
Mgr. Lukáš Houdek (100%),
PhDr. Mgr. Kateřina Lohrová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Vágnerová, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
-
Základní:
Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti : obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
-
Základní:
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
-
Doporučená:
Miňhová, Jana; Holeček, Václav. ICT ve vzdělávání inovace doktorského studijního programu : Psychologie osobnosti v edukačním procesu. [Hradec Králové] : Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-190-7.
-
Doporučená:
Smékal, V. Koncepce psychodiagnostiky z hlediska potřeb psychologické praxe. Psycholog v ČSSR, 1971.
-
Doporučená:
Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
-
Doporučená:
PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
-
Doporučená:
KERN,H.;MEHL,CH.;NOLZ,H. Přehled psychologie. Praha:Portál, 2000.
-
Doporučená:
Andršová, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře: v praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
-
Doporučená:
HOLEČEK,V.;MIŃHOVÁ,J,;PRUNNER,P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003.
-
Doporučená:
Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
Doporučená:
Cakirpaloglu, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
74
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- popsat základní znalosti z obecné psychologie v rozsahu učiiva středních škol |
- znát klíčové psychické vlastnosti své vlastní osobnosti, speciální schopnosti, dovednosti, postoje, způsoby reagování |
- stručně charakterizovat osobnost svých rodičů (event.prarodičů), tj. vyjmenovat klíčové vlastnosti, speciální schopnosti, dovednosti, postoje, způsoby reagování, zájmy apod. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- samostatně interpretovat výsledky osobnostních dotazníků a testů |
- provést jednoduchou analýzu (srovnání) základních vlastností své osobnosti s výsledky technik sebepoznání, které tyto vlastnosti měří
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat základní psychologické metody
|
- charakterizovat psychické jevy (senzorické procesy, vnímání. představy, paměť, fantazie, tvořivost., myšlení, řeč, paměť, pozornost, emoce a vůle)
|
- popsat pojem osobnost, objasnit její strukturu
|
- vysvětlit hlavní modely determinace osobnosti
|
- charakterizovat jednotlivé složky osobnosti (motivaci, charakter, postoje, seberegulační vlastnosti, temperament, jeho základní typologie, schopnosti, vlohy, inteligenci, tvořivost)
|
- vyjmenovat základní poznatky o utváření osobnosti v náročných životních situacích (frustraci, deprivaci, stresu a konfliktu) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- provést sebereflexi vlastní osobnosti, tj. popsat a kriticky analyzovat výsledky nestandardizovaných technik zaměřených na sebepoznání
|
- rozpoznat možné činitele determinace vývoje některých vlastností své osobnosti, tj. pokusit se odlišit vlastnosti zděděné po předcích od vlastností získaných v průběhu vývoje
|
- stanovit si cíle rozvoje vlastní osonosti
|
- aplikovat teoretické znalosti o zvládání náročných životních situací při jejich řešení ve svém životě
|
- napsat seminární práci na téma: "Popis některých vlastností mé osobnosti, jejich možná determinace a seberegulace" |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|