|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PE1PS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PE1PS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pedagogická psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
80 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je zprostředkování zákonitostí výchovně vzdělávacích procesů s důrazem na autonomii žáka, rozvíjení metakognice a autoregulace v procesu učení a vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, seminární práce, kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět a metody zkoumání, vývoj oboru, vztah k jiným vědám.
2. Učení jako základní kategorie pedagogické psychologie. Smysluplné učení ve školním kontextu. Teorie učení.
3. Druhy učení. Zákonitosti učení a jejich praktická aplikace.
4. Autoregulace učení. Styly učení žáků. Cesta k žákově autonomii.
5. Učení řešením problémů. Psychologické aspekty rozvoje metakognice a tvořivosti žáků.
6. Motivace žáků v procesu učení a vyučování.
7. Psychologické aspekty hodnocení žáků a práce s chybou.
8. Osobnost žáka a jeho sebepojetí. Školní zdatnost, školní úspěšnost, školní neúspěch. Příčiny neprospěchu.
9. Poznávání žáků učitelem. Žáci se specifickými vzdělávacími potřebami. Činnosti školního poradenského pracoviště na ZŠ. Spolupráce školy a rodiny.
10. Specifika nadaných dětí a jejich rozvoj. Modely nadání. Identifikace nadaného.
11. Učitelská profese. Osobnost učitele a jeho kompetence. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností.
12. Školní třída jako sociální skupina. Klima školní třídy. Klima školy. Ovlivňování klimatu.
13. Psychologie výchovy žáka ZŠ. Zvládání školní zátěže. Psychologická hlediska při výchově problémových dětí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=623
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (60%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (40%),
-
Vede seminář:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (60%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (40%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Paul A. Kirschner, Carl Hendrick. How learning happens: Seminal works in educational psychology and what they mean in practice. London, 2020.
( DOI: https://doi.org/10.4324/9780429061523 )
-
Základní:
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Základní:
Jedlička, Richard; Koťa, Jaroslav,; Slavík, Jan. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Vydání 1. 2018. ISBN 978-80-271-0586-1.
-
Doporučená:
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
Doporučená:
Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.
-
Doporučená:
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha:Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
-
Doporučená:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Doporučená:
Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.
-
Doporučená:
Gordon, Thomas. Výchova bez poražených : řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-87580-06-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
24
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
103
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
-správně používat odbornou terminologii |
využívat pravidla pro správnou pedagogickou komunikaci |
pracovat se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
analyzovat základní pojmy z pedagogické psychologie
vyhodnotit efektivitu učení
projektovat různé pojetí výuky
zaujmout hodnotící stanovisko k utváření klimatu ve třídě
zaujmout hodnotící stanovisko k sociální interakci učitel žák, žák-žák |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozvíjet žádoucí učební styly
motivovat žáka k tvořivému přístupu v řešení problémů
pracovat s neprospívajícím žákem
diagnostikovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|