|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PEPSM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PEPSM
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pedagogická psychologie pro MŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
47 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student si osvojí vědomosti a dovednosti z oblasti pedagogické psychologie, výchovně vzdělávacích procesů a rozvoje profesionálních kompetencí nutných pro výkon profese učitele MŠ. Získá dovednosti v oblasti reflexe edukačního procesu u dětí předškolního věku s ohledem na stupeň jejich vývoje a na specifičnost prostředí mateřské školy. Student si osvojí techniky vedení třídy v MŠ a metody autoevaluace vlastní pedagogické práce. Metody autoevaluace následně využije jako jednu z možností prevence syndromu vyhoření.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění dvou seminárních úkolů a zpracování sebereflexe z hlediska požadavků na výkon učitelské role.
|
Obsah
|
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět. Výzkumné metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody zkoumání osobnosti dítěte v předškolním vzdělávání.
2. Osobnost dítěte v předškolním věku a její struktura z pohledu MŠ specifika vývoje osobnosti dítěte do 6 let, teorie Piageta, Vygotského, Bowlbyho a Eriksona.
3. Specifika socializace dítěte v MŠ - socializace - vymezení pojmu, význam pro vývoj dítěte. Rozdíly v rodinné a školní socializaci, důsledky pro socializaci v předškolních zařízeních.
4. Vývoj poznávacích procesů a řeči od narození do pěti let, charakteristiky myšlení předškolních dětí. Metody rozvoje poznávacích procesů v prostředí MŠ.
5. Třída v MŠ charakteristika skupin dětí v předškolním věku. Možnosti vedení předškolních skupin. Význam skupiny pro získávání sociálních dovedností a rozvoj prosociálního chování.
6. Osobnost učitele mateřské školy a jeho kompetence. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností - specifika pedagogické práce v mateřské škole.
7. Emocionalita, motivace a vůle dítěte v MŠ - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, specifika motivačních postupů u dětí na MŠ, možnosti rozvoje (ovlivňování) sociálních, poznávacích a výkonových potřeb.
8. Interakce učitel a žák. Vymezení pojmu sociální percepce. Zkreslené vnímání žáka a jeho důsledky na rozvoj sebepojetí dítěte.
9. Odměny a tresty (druhy a základní pravidla při práci s odměnami a tresty).
10. Komunikace ve škole. Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.) Zásady efektivní pedagogické komunikace.
11. Výchovné problémy v předškolním věku příčiny a možnosti řešení náročných pedagogických situací. Agresivita u předškolních dětí.
12. Projevy šikany v MŠ. Specifika řešení u dětí předškolního věku.
13. Sociokulturní pozadí žáka, teorie sociokulturního handicapu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Kubíková, K. Pedagogická psychologie pro MŠ
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Základní:
Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
-
Základní:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Doporučená:
Sedláčková, Hana; Syslová, Zora,; Štěpánková, Lucie. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
-
Doporučená:
Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
-
Doporučená:
HILLEBRANDOVÁ, Vlasta. Montessori inspirace pro mateřské školy: pedagogické náměty pro každodenní využití a práci s dětmi v prostředí MŠ. Praha:Verlag Dashöfer. 2020.
-
Doporučená:
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Doporučená:
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
-
Doporučená:
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
Doporučená:
Szachtová, Alena. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-637-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
91
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- orientovat se v základních psychologických disciplínách (obecná a vývojová psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti), |
- charakterizovat a vysvětlit pojmy ze základní psychologické terminologie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- správně používat psychologickou terminologii a aplikovat pojmy na konkrétní situace ve školí praxi, |
- posoudit a propojovat poznatky jednotlivých základních psychologických disciplín, |
- vytvořit referát a prezentaci a vystupovat před skupinou. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat jednotlivé metody pedagogické psychologie |
- popsat specifika socializace dítěte v mateřské škole,
|
- charakterizovat význam skupiny pro získávání sociálních dovedností a rozvoj prosociálního chování dítěte MŠ, |
- vymezit specifika pedagogické komunikace učitele MŠ, |
- popsat projevy dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, |
- vyjmenovat zdroje motivace k učení, |
- charakterizovat zákonitosti učení a identifikovat jednotlivé druhy učení, |
- identifikovat specifika role učitele v MŠ a seznámit se s metodami prevence rozvoje syndromu vyhoření, |
- charakterizovat a rozpoznat vlastní chyby sociální percepce a komunikačních postupů v interakci s dětmi, rodiči a kolegy, |
- popíše dopady kauzálních atribucí na sebepojetí dítěte a rozvoj motivace k výkonu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- správně používat odbornou terminologii, vysvětlit fungování základních pedagogicko - psychologických procesů v praxi, |
- identifikovat příčiny problematické socializace dítěte do kolektivu v MŠ a navrhnout možnosti řešení, |
- využívat pravidla pro správnou pedagogickou komunikaci, |
- rozpoznat dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a navrhnout postup pro další vzdělávání, |
- efektivně využívat psychologických nástrojů a metod určených pro školní praxi, |
- využít výhod vztahových norem v hodnocení činností dětí mladšího školního věku, |
- kriticky analyzovat vlastní hodnoticí, vzdělávací a výchovné postupy s ohledem na individualitu dítěte, |
- využívat v praxi metody autodiagnostiky, |
- aktivně využívat metod prevence syndromu vyhoření, |
- pracovat s dětmi ze sociokulturně odlišného prostředí. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|