|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PPSZS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PPSZS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pedagogická psychologie pro ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Pedagogická psychologie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
125 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/PPSZ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je zprostředkování zákonitostí výchovně vzdělávacích procesů s důrazem na autonomii žáka, rozvíjení metakognice a autoregulace v procesu učení.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování a odevzdání portfolia úkolů zadaných na semináři.
|
Obsah
|
1. Pedagogická psychologie a její úkoly, předmět. Výzkumné metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody v pedagogické psychologii. Diagnostické metody zkoumání osobnosti žáka v pedagogickém procesu na ZŠ.
2. Osobnost žáka a její struktura z pohledu školy - školní zdatnost, školní úspěšnost, školní neúspěch. Příčiny neprospěchu.
3. Teorie učení, zákonitosti a typy.
4. Individuální zvláštnosti učení - kognitivní styl, učební styl (učební strategie, učební přístupy), ovlivňování (neovlivňování) stylů učení. Styly učení žáků - druhy, teoretická východiska. Diagnostika stylů učení žáků.
5. Autoregulace učení - teoretické přístupy, metakognice a učení, vytváření metakognitivních dovedností ve vyučování.
6. Učitelská profese - pohledy na učitelství příprava na učitelské povolání, charakteristiky učitelské profese. Osobnost učitele, učitelovo pojetí výuky, vyučovací styl.
7. Osobnost učitele základní školy a jeho kompetence. Rozvoj pedagogických a sociálně psychologických dovedností - specifika pedagogické práce na základní škole, zvládání rušivého chování dětí ve třídě.
8. Motivace a vůle ve škole - vybrané teoretické přístupy, typy motivace, specifika motivačních postupů u dětí na ZŠ, možnosti rozvoje (ovlivňování) učební motivace (aspirační úroveň, kauzální atribuce, vztahové normy, "flow").
9. Paradoxní účinky učitelových motivačních přístupů. Naučená bezmocnost a naučený optimismus na základní škole. Nuda ve škole.
10. Hodnocení ve škole - podstata, funkce, formy hodnocení, sebehodnocení. Percepce žáka učitelem - učitelovy postoje a očekávání vůči žákům, kauzální atribuce.
11. Komunikace ve škole. Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.) Zásady efektivní pedagogické komunikace.
12. Klima školní třídy - vymezení pojmu, základní dimenze klimatu, diagnostika. Kultura školy, klima školy.
13. Sociokulturní pozadí žáka, teorie sociokulturního handicapu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (60%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (20%),
Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D. (20%),
-
Vede seminář:
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (50%),
Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D. (50%),
Mgr. Petra Vorlíčková (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
-
Základní:
Jedlička, Richard; Koťa, Jaroslav,; Slavík, Jan. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Vydání 1. 2018. ISBN 978-80-271-0586-1.
-
Doporučená:
Paul A. Kirschner, Carl Hendrick. How learning happens: Seminal works in educational psychology and what they mean in practice. London. 2020.
( DOI: https://doi.org/10.4324/9780429061523 )
-
Doporučená:
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
Doporučená:
Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.
-
Doporučená:
Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vydání čtvrté. 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
-
Doporučená:
Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
112
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v psychologické terminologii z oblasti obecné, vývojové a sociální psychologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- správně používat a aplikovat základní psychologickou terminologii na konkrétní situace |
- vytvořit prezentaci, popř. referát, který bude přednesen před skupinou |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat jednotlivé metody pedagogické psychologie,
- porovnat jednotlivé druhy učení a vymezit jejich hlavní znaky,
- vysvětlit zákony a podmínky učení,
- charakterizovat zdroje motivace žáka základní školy a vymezit příčiny neprospěchu,
- charakterizovat psychologické aspekty zkoušení a hodnocení,
- vymezit specifika pedagogické komunikace,
- vyjmenovat metody autodiagnostiky učitele,
- popsat projevy dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ,
- charakterizovat psychologické aspekty inkluze.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- správně používat odbornou terminologii,
- identifikovat příčiny neprospěchu žáka a navrhnout možnosti nápravy,
- efektivně využívat psychologických nástrojů a metod určených pro školní praxi,
- využívat pravidla pro správnou pedagogickou komunikaci,
- rozpoznat dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a navrhnout postup pro další vzdělávání,
- aplikovat znalosti z oblasti autodiagnostiky učitele,
- pracovat se žáky ze sociokulturně odlišného prostředí,
- rozvíjet metakognitivní dovednosti žáků ZŠ.
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Test |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|