|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PS1RO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PS1RO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychologie rodiny pro učitele
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
80 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka si osvojí institucionální vymezení rodiny a modely rodinného fungování. Uvědomí si psychologický základ výběru partnera a bude znát typy jedinců partnersky rizikových. Pochopí vztahovou asymetrii a strukturu komunikace v rodině. Bude seznámen/a s možnými emocionálními problémy partnerů a posoudí vliv materiálně ekonomických podmínek na rodinné fungování. Na základě analýzy případových studií pozná nesprávné výchovné styly, problémové rodiny a rodiny klinické. Osvojí si principy komunikace s rodiči žáka.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti prezenční formy:
Aktivní účast v seminářích
Psychologická analýza případové studie zaměřené na problémovou, popř. klinickou rodinu včetně vymezení role učitele a principů komunikace s rodiči žáka.
Studenti kombinované formy:
Psychologická analýza případové studie zaměřené na problémovou, popř. klinickou rodinu včetně vymezení role učitele a principů komunikace s rodiči žáka.
Písemná charakteristika zvoleného problému na základě studia odborné literatury.
|
Obsah
|
1. Rodina (vymezení, znaky, funkce, sociokulturní podmíněnost, historie).
2. Znaky současné rodiny, typy rodinných struktur, rodinné subsystémy.
3. Modely rodinného fungování: symptomatologické, bipolární a mřížkové modely, vývojové modely, procesuální modely.
4. Výběr životního partnera (teorie výběru partnera, zralost pro manželství, dishestické vlastnosti, charakteristika předsňatkového období).
5. Typologie manželského soužití (osobnostní rysy manželů, hodnotové preference).
6. Složky manželského soužití a jejich vliv na vztahy (péče o domácnost a děti, finance, volný čas, komunikace).
7. Poruchy manželského soužití (intramatrimoniální a extramatrimonilání problémy).
8. Rodičovství (charakteristika role, typologie rodičů, výchovné styly, poruchy výchovy).
9. Role a funkce širší rodiny (pozitivní a negativní vlivy prarodičů a dalších příbuzných)
10. Problémové rodiny v kontextu funkčnosti (přetížená, odkládající, ambiciózní, neúplná rodina)
11. Klinické rodiny (nemoc v rodině, rodina se závislým členem, násilí v rodině).
12. Rodinná resilience: zdravé rodinné fungování, rodinný stres a strategie zvládání zátěže v rodině.
13. Komunikace učitele s rodiči žáka.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
-
Základní:
Lovasová, Vladimíra. Subjektivní symbolická vizualizace psychologie rodiny. Vyd. 1. V Plzni : Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0076-8.
-
Doporučená:
Satir, Virginia. Kniha o rodině. 1. vyd. [S.l.] : Institut Virginie Satirové [etc.], 1994. ISBN 80-901325-0-2.
-
Doporučená:
Nožířová, Jana. Náhradní rodinná péče. Praha : Linde, 2012. ISBN 978-80-8613191-7.
-
Doporučená:
Vaníčková, Eva. Násilí v rodině : Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-008-4.
-
Doporučená:
Rheinwaldová, Eva. Rodičovství není pro každého. 1. vyd. Praha : Motto, 1993. ISBN 80-901338-4-3.
-
Doporučená:
Minuchin, Salvador. Rodina a rodinná terapie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0371-1.
-
Doporučená:
Možný, Ivo. Rodina a společnost. Praha : Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-58-X.
-
Doporučená:
Matoušek, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, 1993. ISBN 80-901424-7-8.
-
Doporučená:
Tóthová, Jana. Úvod do transgenerační psychologie rodiny : transgenerační přenos vzorců rodinného traumatu a zdroje jeho uzdravení. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-856-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
8
|
Celkem
|
58
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit základní pojmy z vývojové psychologie, |
- objasnit proces socializace osobnosti, |
- popsat dynamiku sociálních skupin, |
- charakterizovat sociálně psychologické vlastnosti osobnosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- rozeznat poruchy komunikace, |
- navrhnout strukturu kazuistiky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- definovat rodinu, její znaky a funkce, |
- popsat složky a dynamiku rodinného soužití, |
- objasnit modely rodinného fungování, |
- charakterizovat rodičovskou roli. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- na základě analýzy případových studií rozpoznat problémovou a klinickou rodinu, |
- vhodně uplatnit principy komunikace s rodiči. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|