|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PSOS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PSOS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Psychologie osobnosti
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
28 / -
|
12 / 30
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty základními znalostmi z psychologie osobnosti a přispět k hlubšímu poznání některých vlastností osobnosti, jejich možné determinace a seberegulace.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu: seminární práce na téma: "Popis některých vlastností mé osobnosti, jejich možná determinace a seberegulace", sebereflexe osobnosti: absolvování všech požadovaných nestandardizovaných technik, stanovení úkolů seberozvoje
Požadavky k písemné zkoušce: úspěšné zvládnutí probíraných témat z obsahu předmětu
|
Obsah
|
TÉMATA PŘEDNÁŠEK Z PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
1. Úvod do studia psychologie osobnosti, její předmět, význam, zařazení
2. Pojem osobnost, její struktura
3. Základní přístupy zkoumání osobnosti
4. Biologická a sociokulturní determinace, modely determinace
5. Motivace, zákonitosti motivace, třídění potřeb
6. Charakter, postoje, jejich utváření
7. Seberegulační vlastnosti, vlastnosti vůle
8. Temperament, základní typologie temperamentu
9. Schopnosti, vlohy, speciální schopnosti, inteligence, tvořivost
10. Frustrace, obranné mechanismy, deprivace
11. Stres, fáze, stresory, prevence a management stresu
12. Konflikt, typy konfliktů, jejich příčiny a způsoby řešení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Dalibor Kučera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Dalibor Kučera, Ph.D. (100%),
Mgr. et Mgr. Ivana Mašková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Dalibor Kučera, Ph.D. (100%),
Mgr. et Mgr. Ivana Mašková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
-
Základní:
Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti : obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
-
Základní:
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
-
Základní:
Cakirpaloglu, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
-
Rozšiřující:
Smékal, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti : člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno : Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9.
-
Rozšiřující:
Vágnerová, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
-
Doporučená:
Soják, Petr. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0342-3.
-
Doporučená:
Mikšík, Oldřich. Psychická integrita osobnosti. 1. vyd. Praha : Univ. Karlova, 1986.
-
Doporučená:
Mikšík, Oldřich. Psychologické teorie osobnosti. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-926-X.
-
Doporučená:
Paulík, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. 2017. ISBN 978-80-247-5646-2.
-
Doporučená:
Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti. Vyd. 5., rozš., V Grada Publishing 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1174-4.
-
Doporučená:
Blatný, Marek. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.
-
Doporučená:
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
Doporučená:
Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
Doporučená:
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0470-3.
-
Doporučená:
Paulík, Karel; Gruber, David. Trénink radosti : sebepoznání, seberozvoj : emotion management. 2. přeprac. a dopl. vyd. Ostrava : Repronis, 2001. ISBN 80-86122-74-3.
-
Doporučená:
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3.
-
Doporučená:
Helus, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2., přepracované a doplněné vydání. 2018. ISBN 978-80-247-4675-3.
-
Doporučená:
Balcar, Karel. Úvod do studia psychologie osobnosti : Celost. vysokošk. učebnice pro studenty filozof. fakult stud. oboru psychologie. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
Nakonečný, Milan. Základy psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Management Press, 1993. ISBN 80-85603-34-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
8
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
88
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
85
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- popsat základní znalosti z obecné psychologie v rozsahu učiiva středních škol |
- znát klíčové psychické vlastnosti své vlastní osobnosti, speciální schopnosti, dovednosti, postoje, způsoby reagování |
- stručně charakterizovat osobnost svých rodičů (event.prarodičů), tj. vyjmenovat klíčové vlastnosti, speciální schopnosti, dovednosti, postoje, způsoby reagování, zájmy apod. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- samostatně interpretovat výsledky nestandardizovaných osobnostních dotazníků a testů |
- provést analýzu (srovnání) základních vlastností své osobnosti s výsledky technik sebepoznání, které tyto vlastnosti měří |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat pojem osobnost, objasnit základní přístupy jejího zkoumání |
- vysvětlit hlavní modely determinace osobnosti |
- charakterizovat jednotlivé složky osobnosti (motivaci, charakter, postoje, seberegulační vlastnosti, temperament, jeho základní typologie, schopnosti, vlohy, inteligenci, tvořivost) |
- vyjmenovat základní poznatky o utváření osobnosti v náročných životních situacích (frustraci, deprivaci, stresu a konfliktu) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- provést sebereflexi vlastní osobnosti, tj. popsat a kriticky zhodnotit výsledky nestandardizovaných technik zaměřených na sebepoznání |
- rozpoznat možné činitele determinace vývoje některých vlastností své osobnosti, tj. pokusit se odlišit vlastnosti zděděné po předcích od vlastností získaných v průběhu vývoje |
- aplikovat teoretické znalosti o zvládání náročných životních situací při jejich řešení ve svém životě
|
- napsat seminární práci na téma: "Popis některých vlastností mé osobnosti, jejich možná determinace a seberegulace" |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|