|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PSPD2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PSPD2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Psychologie předškolního dítěte 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
48 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty základními poznatky o osobnosti dítěte předškolního věku. Student/ka získá ucelený pohled na strukturu osobnosti dítěte předškolního věku včetně charakteristických projevů v náročných životních situacích.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce: Sebereflexe vlastní osobnosti dle její struktury a za použití předem stanovených autodiagnostických nástrojů.
Týmový projekt: Kazuistika dítěte s odkladem školní docházky.
1 průběžný písemný test.
|
Obsah
|
1. Psychologie osobnosti. Struktura osobnosti.
2. Osobnost dítěte předškolního věku.
3. Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti předškolního dítěte.
4. Výkonové vlastnosti u dětí předškolního věku.
5. Temperament a jeho projevy v předškolním věku.
6. Charakterově volní vlastnosti v předškolním věku.
7. Základní činnosti v předškolním věku. Psychologie hry.
8. Motorika dítěte předškolního věku. Dětská kresba.
9. Psychologická problematika školní zralosti a připravenosti.
10. Dítě předškolního věku v náročných životních situacích.
11. Psychická deprivace v předškolním věku.
12. Možnosti poznávání osobnosti dítěte v MŠ.
13. Kazuistiky dětí v MŠ.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
PhDr. et PaedDr. Věra Kosíková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
-
Základní:
Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
-
Základní:
Mertin, Václav,; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
-
Základní:
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
Doporučená:
Klusák, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2352-8.
-
Doporučená:
Allen, K. Eileen; Marotz, Lyn R. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
-
Doporučená:
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
-
Doporučená:
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
Doporučená:
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
-
Doporučená:
Blatný, Marek; Plháková, Alena. Temperament, inteligence, sebepojetí : nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Vyd. 1. Brno : Psychologický ústav AV ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
25
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
20
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
116
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- absolvovanost kurzu PSPD1 |
- definovat psychické procesy, stavy, vlastnosti
- vysvětlit fungování jednotlivých kognitivních procesů u dětí předškolního věku
- vymezit mechanismy variability psychického vývoje
- popsat vývoj řeči v dětském věku
- vymezit poruchy vývoje dětského věku
- popsat vývoj dítěte s ADHD a DMO |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- rozpoznat jednotlivé projevy DMO a ADHD v jednotlivých etapách vývoje
- aplikovat poznatky o fungování kognitivních procesů při práci s dětmi
- rozeznat kvantitativní a kvalitativní poruchy vývoje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat pojem osobnost a strukturu osobnosti u dítěte v MŠ |
- charakterizovat jednotlivé složky osobnosti (motivaci, charakter, temperament, vlohy, schopnosti) dítěte předškolního věku |
- vysvětlit vývoj motoriky od narození až do období mladšího školního věku |
- charakterizovat školní zralost jednotlivých oblastech u dítěte v předškolního věku |
- vysvětlit příčiny a popsat druhy psychické deprivace u dětí předškolního věku |
- vyjmenovat náročné životní situace u dětí předškolního věku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- rozpoznat typ temperamentu u dětí v MŠ |
- rozeznat projevy školní nezralosti v daných oblastech |
- rozeznat projevy deprivace u dětí v MŠ |
- zpracovat kazuistiku dítěte v MŠ |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kazuistika |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
|
|
|
|