|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PSYS4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PSYS4
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Psychologie 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KOS/PSYS4
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu psychologie je seznámit studenty se základy lékařské psychologie a ukázat správné využití poznatků v ošetřovatelském procesu. Naučit studenty uplatňovat psychologické aspekty ve všech fázích nemoci a využívat získané vědomosti v každodenní práci sestry.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška - písemný test a ústní zkoušení.
Seznam sestudované odborné literatury.
Vypracování kazuistiky.
|
Obsah
|
1. Starý člověk jako pacient
2. Psychosomatická onemocnění
3. Psychika pacientů v interním lékařství ? kardiovaskulární onemocnění
4. Psychika pacientů s vybranými interními chorobami
5. Psychologické otázky v chirurgii ? psychologická hlediska předoperačních a poperačních stavů, traumata u dospělých i dětských pacientů.
6. Psychika pacientů s onkologickým onemocněním ? rizikové faktory, psychologické aspekty diagnostiky, léčby a péče.
7. Psychologické aspekty v paliativní péči
8. Psychika umírajících pacientů
9. Psychologie sestry, povinnost mlčenlivosti, iatropatogenie, sorrorigenie, LOR
10. Syndrom vyhoření, profesionální deformace
Obsahové zaměření praktických cvičení:
1. Ukázky rozvoje kognitivních procesů pro seniorský věk
2. Komuniakční dovednosti u lidí trpících demencí
3. Psychologický přístup v péči o nemocného s interním onemocněním
4. Prožij si svůj hendikep, příprava dítetě k chirurgickému zákroku
5. Desatero sdělování onkologické diagnózy, cvičení k uvědomění si konečnosti života ? přímka života
6. Sebevýchova ? sebereflexe, duševní hygiena, relaxační cvičení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
-
Doporučená:
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.
-
Doporučená:
BERAN, J., TUMPACHOVÁ, N., CHALOUPKOVÁ, L. Základy lékařské psychologie pro lékařské studium ve zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
11
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní terminologie obecné, vývojové a sociální psychologie v rozsahu podmiňujících předmětů PSYS1, PSYS2, PSYS3 |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/ka umí aplikovat získané teoretické poznatky z oblasti lékařské psychologie. Pochopí poznatky o psychologii nemocných na různých oddělení nemocničních zařízení. Seznámí se se zásadami při sdělování diagnózy a prognózy onemocnění, dokáže vést rozhovor s pacientem v paliativní péči |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|