|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / SKPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
SKPS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Školní psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
9 / 30
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/SKOPS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřený na aktuální oblasti školní psychologie. Student si na základě zapamatování, porozumění aplikování osvojí základní pojmy a zákonitosti psychických jevů v aplikaci na problematiku školní psychologie.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminárního úkolu, test
|
Obsah
|
1. Školní psychologie v systému věd - vývoj, aktuální stav.
2. Činnosti školního psychologa, školního speciálního pedagoga, výchovného poradce.
3. Činnosti školských poradenských zařízení (PPP, SPC, ŠPP) a OSPODu, jejich vzájemná spolupráce.
4. Spolupráce školního poradenského pracoviště s učiteli a rodiči.
5. Pedagogové v procesu poznávání a řízení školní třídy.
6. Diagnostické činnosti ve škole.
7. Prevence a řešení nevhodného chování žáků.
8. Poradenské činnosti školního psychologa.
9. Sociální klima školy a školní třídy.
10. Psychologický pohled na procesy učení žáka, podpora školní úspěšnosti.
11. Spolupráce školy a rodiny.
12. Výchova a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
13. Evaluační a autoevaluační činnosti pedagogů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zvírotský, Michal. Sebevýchova : teorie a praxe pedagogického ovlivňování sebe sama. Vydání 1. 2020. ISBN 978-80-271-2425-1.
-
Základní:
Štech, Stanislav; Zapletalová, Jana. Úvod do školní psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
-
Doporučená:
Černá, Alena. Kyberšikana : průvodce novým fenoménem. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-210-6374-7.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie; Klégrová, Jarmila. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
-
Doporučená:
Bendl, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
-
Doporučená:
MIOVSKÝ, M. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
-
Doporučená:
Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
Doporučená:
Bendl, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha : Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní psychologické pojmy |
interpretovat pojem kompetence žáka, kompetence učitele |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat pedagogicko-psychologické zákonitosti v prostředí školy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
zhodnotit význam školní psychologie v práci pedagoga |
zhodnotít význam školního psychologa a jiných odborníků v procesu společného vzdělávání |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat znalost psychologických pojmů a zákonitostí do školního prostředí |
zdůvodnit význam a smysl společného vzdělávání |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|