|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / SOCPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
SOCPS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociální psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina, Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
283 / -
|
10 / -
|
15 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina, Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/RSOPS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače se sociálními aspekty formování osobnosti a jejím chováním v sociálních situacích.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování projektu z oblasti komunikace. Úspěsné splnění zápočtového testu
|
Obsah
|
1. Socializace osobnosti a jejích jednotlivých stránek. Sociální učení.
2. Attachment jako základ sociálních vztahů a jeho vliv na socializaci.
3. Sociální skupiny a jejich klasifikace, postavení jedince v malé sociální skupině. Rodina jako malá sociální skupina.
4. Sociální normy, sociální role a sociální status. Postoje a hodnoty.
5. Dynamika soc. skupiny - utváření skupiny, koheze, tenze.
6. Interpersonální vztahy ve skupině. Konflikty a způsoby jejich řešení.
7. Styly vedení skupiny, vztah skupina a autorita.
8. Sociální percepce a faktory, které ji ovlivňují. Chyby v sociální percepci.
9. Sociální komunikace a její struktura. Poruchy komunikace.
10. Strategie a taktika v jednání s lidmi, pravidla kritiky, asertivní komunikace, základy transakční analýzy pro porozumění sociálním interakcím.
11. Komunikace učitel - žák, učitel- rodič, učitel - třída.
12. Sociálně psychologické aspekty vzniku lidské agresivity.
13. Analýza pojmů šikana, mobbing, bossing, kyberšikana a její prevence.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Dalibor Kučera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Dalibor Kučera, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Dalibor Kučera, Ph.D. (100%),
Mgr. Michala Suleková (100%),
Mgr. Petra Vorlíčková (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hadj-Moussová, Zuzana. Pedagogická a sociální psychologie. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-587-4.
-
Základní:
Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
-
Základní:
Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
-
Základní:
HAYES, N. Základy sociální psychologie. Vyd. 4. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-283-6.
-
Doporučená:
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5.
-
Doporučená:
Morgensternová, Monika. Interkulturní psychologie : rozvoj interkulturní senzitivity. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0181-8.
-
Doporučená:
Večerka, Kazimír; Hulmáková, Jana,; Štěchová, Markéta. Mladiství v procesu poruchové socializace. Vydání: první. 2019. ISBN 978-80-7338-184-4.
-
Doporučená:
JEDLIČKA, R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících.. 2015. ISBN 9788024754475.
-
Doporučená:
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
-
Doporučená:
Hogg, Michael a., VAUGHAN, Graham M. Social psychology. New York: Pearson, 2018. ISBN 978-1-292.09045.
-
Doporučená:
HEWSTONE, M, STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
-
Doporučená:
Myers, David G. Sociální psychologie. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
-
Doporučená:
Hewstone, Miles; Stroebe, Wolfgang. Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
-
Doporučená:
Výrost, Jozef,; Slaměník, Ivan,; Sollárová, Eva. Sociální psychologie : teorie, metody, aplikace. Vydání 1. 2019. ISBN 978-80-247-5775-9.
-
Doporučená:
Nakonečný, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0577-X.
-
Doporučená:
Helus, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha, Karolinum, 2001.
-
Doporučená:
Gordon, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
6
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit základní pojmy z obecné psychologie a psychologie osobnosti,
|
- charakterizovat strukturu osobnosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- vyhledávat v odborných psychologických zdrojích,
|
- sestavit strukturu prezentace. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- klasifikovat metody sociální psychologie, |
- objasnit podstatu procesu socializace osobnosti a utváření postojů, hodnot a norem, |
- popsat proces sociální komunikace, |
- vyjmenovat zásady umění jednat s lidmi a charakterizovat asertivní komunikaci, |
- uvést příklady chyb sociální percepce, |
- charakterizovat jednotlivé typy sociálních skupin, |
- zdůvodnit příčiny vzniku agresivního jednání. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- správně používat odborné pojmy sociální psychologie,
|
- aplikovat metody sociální psychologie v praxi, |
- v praxi rozeznat poruchy komunikace. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|