|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / SOPSB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
SOPSB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociální psychologie B
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPS/RSOPS nebo KPS/SOPSA
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka získá přehled o teoriích sociálních skupin a jejich vlivu na chování jedince. Zároveň si osvojí poznatky z oblasti komunikačních východisek s aplikačním dopadem na fungování specifických sociálních struktur a situací.
|
Požadavky na studenta
|
Referát na zvolené téma.
Esej na téma probírané v semináři a na přednáškách.
Písemný test.
Zkouška.
|
Obsah
|
1.- 3. Sociálně psychologické koncepce.
4. Interpersonální vztahy ve skupině a řešení mezilidských konfliktů.
5. Transakční analýza
6. Asertivita
7. Školní třída jako sociální skupina.
8. Rodina jako sociální skupina.
9. Sociálně-psychologické aspekty makrosociálních útvarů.
10. Sociálně-psychologická charakteristika marginálních skupin a etnických menšin.
11. Sociálně - psychologická charakteristika sekt.
12. Fenomén násilí ve společnosti.
13. Public relations.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jana Miňhová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jana Miňhová, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jana Miňhová, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Novák, Tomáš; Pokorná, Alžběta. Asertivita jako lék v profesních a mezilidských vztazích. Vyd. 1. Praha : C.H. Beck, 2003. ISBN 80-7179-354-X.
-
Doporučená:
Vališová, Alena. Asertivita v rodině a ve škole aneb Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Dotisk 1. vyd. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-02-X.
-
Doporučená:
Kotlán, Pavel. Demokracie ve stínu extremismus, terorismus, fašismus, komunismus. Institut vzdělávání SOKRATES, 2003.
-
Doporučená:
Gabal, Ivan. Etnické menšiny ve střední Evropě : konflikt nebo integrace. Praha : G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
-
Doporučená:
Fisher, Roger; Ury, William; Patton, Bruce. Jak dosáhnout souhlasu : zásady úspěšného vyjednávání. 2. vyd. Praha : Managememnt Press, 2004. ISBN 80-7261-100-3.
-
Doporučená:
MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Kapitoly ze sociální psychologie pro právníky. 2. upr. vyd. Dobrá Voda : A. Čeněk, 2000. ISBN 80-902627-9-1.
-
Doporučená:
Satir, Virginia. Kniha o rodině. 1. vyd. [S.l.] : Institut Virginie Satirové [etc.], 1994. ISBN 80-901325-0-2.
-
Doporučená:
Marešová, Alena. Násilí uplatňované organizovanými skupinami a organizovaným zločinem : (analýza vybraných případů vražd a vydírání). Vyd. 1. Praha : Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2004. ISBN 80-7338-022-6.
-
Doporučená:
Franzová, Michaela. Proměna psychiky člověka uvnitř sekty. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta humanitních studií, 2001.
-
Doporučená:
Le Bon, Gustave. Psychologie davu. 3. vyd. Praha : Kra, 1994. ISBN 80-901527-8-3.
-
Doporučená:
Spurný, Joža. Psychologie násilí : o psychologické podstatě násilí, jeho projevech a způsobech psychologické obrany proti němu. Vyd. 1. Praha : Eurounion, 1996. ISBN 80-85858-30-4.
-
Doporučená:
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-065-9.
-
Doporučená:
Němec, Petr. Public relations : komunikace v konfliktních a krizových situacích. Vyd. 1. Praha : Management Press, 1999. ISBN 80-85943-66-2.
-
Doporučená:
Matoušek, Oldřich; Miltová, Alena; Ryba, Jiří. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
-
Doporučená:
Dolejš, Tomáš. Rodinné konstelace - klíč k řešení vztahů a nastolení míru uvnitř sociální skupiny. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2003.
-
Doporučená:
Tydlitátová, Věra. Sekty a sektářská mentalita. Křesťanská revue ISSN 0023-4613 Roč. 73, č. 3 (200. 2006.
-
Doporučená:
Helus, Z. Úvod do sociální psychologie. Karolinum Praha, 2001.
-
Doporučená:
Miňhová J., Trpiškovská D. Vybrané problémy ze sociální psychologie. UJEP Ústí n. Labem, 1993.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
152
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v sociální psychologii a znalost pojmového aparátu s oblasti obecné psychologie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/ka roztřídí a objasní sociálně psychologické koncepce, popíše interpersonální vztahy ve skupině a způsoby řešení mezilidských konfliktů, vysvětlí principy transakční analýzy a asertivity a aplikuje získané poznatky na rodinu, školní třídu, dav, marginální skupiny a etnické menšiny. Odhadne a zhodnotí sociálně-psychologické fungování sekt, zdůvodní sociální aspekty fenoménu násilí ve společnosti a vymezí public relations |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|