|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / SPPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
SPPP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociální psychologie pro pomáhající prof
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Sociální psychologie pro pomáhající profese
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vybavit studenty základními poznatky o chování jedince v sociálních strukturách, o aspektech socializačního procesu utváření osobnosti jedince a o aktivním sociálním působení.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování projektu z oblasti komunikace, úspěšné složení kombinované zkoušky.
|
Obsah
|
1. Předmět a metody sociální psychologie
2. Determinace lidské psychiky Geneze struktury lidského sebeuvědomění
3. Socializace osobnosti - pojem a podstata socializace, Mechanismy socializace
4. Socializace jednotlivých stránek osobnosti, myšlení, emoce, jednání
5. Sociální normy, hodnoty, sociální sankce
6. Instituce socializace - vymezení pojmu, klasifikace a charakteristika sociálních skupin
7. Struktura a dynamika sociálních skupin, sociální pozice a role, kooperace a kompetice, konformita, koheze
8. Rodina a školní třída jako specifické sociální skupiny
9. Sociálně psychologické dimenze osobnosti
10. Sociální percepce a faktory, které ji ovlivňují. Chyby v sociální percepci.
11. Sociální komunikace, charakteristika, struktura, poruchy komunikace
12. Účinná verbální a nonverbální komunikace
13. Strategie a taktika v jednání s lidmi, asertivita, transakční analýza, podporující komunikace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Dalibor Kučera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Dalibor Kučera, Ph.D. (50%),
Doc. PhDr. Jana Miňhová, CSc. (25%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Dalibor Kučera, Ph.D. (50%),
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (25%),
Doc. PhDr. Jana Miňhová, CSc. (25%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Myers, David G. Sociální psychologie. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
-
Základní:
Výrost, Jozef,; Slaměník, Ivan,; Sollárová, Eva. Sociální psychologie : teorie, metody, aplikace. Vydání 1. 2019. ISBN 978-80-247-5775-9.
-
Základní:
HAYES, N. Základy sociální psychologie. Vyd. 4. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-283-6.
-
Doporučená:
Morgensternová, Monika. Interkulturní psychologie : rozvoj interkulturní senzitivity. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
-
Doporučená:
Jedlička, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících : prevence životních selhání a krizová intervence. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Doporučená:
Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
-
Doporučená:
Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
-
Doporučená:
Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
10
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit základní pojmy z obecné psychologie a psychologie osobnosti,
|
- charakterizovat strukturu osobnosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- vyhledávat v odborných psychologických zdrojích
|
- sestavit strukturu prezentace. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- klasifikovat metody sociální psychologie, |
- objasnit podstatu procesu socializace osobnosti a utváření postojů, hodnot a norem, |
- popsat proces sociální komunikace, |
- vyjmenovat zásady umění jednat s lidmi a charakterizuje asertivní komunikaci, |
- uvést příklady chyb sociální percepce, |
- charakterizovat jednotlivé typy sociálních skupin, |
- zdůvodnit příčiny vzniku agresivního jednání. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- správně používat odborné pojmy sociální psychologie,
|
- aplikovat metody sociální psychologie v praxi, |
- v praxi rozeznat poruchy komunikace. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|