|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / SPT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
SPT
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociálně psychologické techniky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 50
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPS/VYPS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem výcviku je zvýšení sociálně-psychologické kompetence, tj. prohloubit sebepoznání a poznávání druhých a rozvinout základní sociální dovednosti.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní 75% účast na seminářích a zpracování písemné sebereflexe z 5 vybraných sociálně psychologických technik (dále jen SPT) prováděných na seminářích. Vypracování projektu zaměřeného na využití SPT ve výuce žáků 1. stupně ZŠ, vypracovat jednu SPT vhodnou pro věkovou skupinu 6-11 let podle osnovy zadané vyučujícím.
|
Obsah
|
Obsah předmětu vychází z těchto konkrétních cílů:
1) zvýšení sociálně-psychologické kompetence studentů, tj. prohloubit sebepoznání a poznávání druhých a rozvinout základní personální a sociální dovednosti
2) osvojit si metodiku využívání SPT při vzdělávání žáků 1. st. ZŠ
1. Sociální percepce.
2. Komunikace verbální.
3. Komunikace nonverbální.
4. Kooperační formy interakce.
5. Práce v týmu.
6. Asertivní dovednosti.
7. Základní pravidla dialogu.
8. Prohloubení sebepoznání.
9. Techniky na poznání druhých.
10. Techniky navozující uvolnění a volnou expresi.
11. - 13. Zpracování projektu zaměřeného na využití SPT ve výuce na školách.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Výrost, Jozef,; Slaměník, Ivan,; Sollárová, Eva. Sociální psychologie : teorie, metody, aplikace. Vydání 1. 2019. ISBN 978-80-247-5775-9.
-
Základní:
Hayes, Nicky. Základy sociální psychologie. Vydání osmé. 2021. ISBN 978-80-262-1850-0.
-
Doporučená:
KOMÁRKOVÁ, Růžena; SLAMĚNÍK, Ivan a VÝROST, Jozef. Aplikovaná sociální psychologie III: sociálněpsychologický výcvik.. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4.
-
Doporučená:
HOPPE, S., HOPPE, H.,KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit hlavní pojmy z obecné, sociální psychologie a z psychologie osobnosti
- vyjmenovat základní pravidla dialogu a asertivní komunikace
- charakterizovat metodu brainstormingu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- naslouchat druhým a akceptovat názory většiny
- při komunikaci aplikovat základní asertivni dovednosti |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit základní poznatky o sociální percepci a komunikaci (verbální i neverbální)
- vyjmenovat asertivní práva a povinnosti, popsat asertivní techniky
- charakterizovat jaké složky osobnosti patří do poznání sebe sama či poznávaní druhých
- vyjmenovat základní pravidla dialogu
- popsat techniky navozující uvolnění a volnou expresi
- popsat požadavky na sestavení projektu zaměřeného na využití SPT ve výuce na školách |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- aplikovat poznatky o sociální percepci a komunikaci
|
- uplatňovat asertivní práva, povinnosti a dovednosti |
- využít nových znalostí v oblasti sebepoznání k dalšímu osobnostnímu rozvoji
|
- dodržovat pravidla dialogu |
- aplikovat techniky navozující uvolnění a volnou expresi
|
- vypracovat projekt zaměřený na využití SPT ve výuce na školách |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|