|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / TPAS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
TPAS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teorie a praxe asertivity
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si teoretických poznatků o asertivní komunikaci a chování, praktické používání asertivních technik v praxi a působit na rozvoj vlastní osobnosti v této oblasti.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v seminářích, vypracování plánu rozvoje vlastní pozitivní komunikace a asertivity.
|
Obsah
|
1. Úspěšná a neúspěšná komunikace
2. Pojem asertivita, agresivní, pasivní a asertivní chování
3. Asertivní práva
4. Asertivní techniky
5. Možnosti využití asertivní komunikace v různých soc. situacích
6. Specifika asertivní komunikace v rodině
7. Trénink asertivity, hraní rolí
8. Řešení konkrétních problémových situací
9. Jednání s obtížnými lidmi
10. Manipulativní chování
11. Pozitivní komunikace a psychické zdraví
12. Osobní plán rozvoje asertivního chování
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Václav Holeček, Ph.D. (100%),
PhDr. Božena Jiřincová (100%),
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
PhDr. Alena Szachtová (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Václav Holeček, Ph.D. (100%),
PhDr. Božena Jiřincová (100%),
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
PhDr. Alena Szachtová (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Pospíšil, Miroslav. Asertivita je stále živá, aneb, Cvičení, výklady, kaskády, situace z českého prostředí. Vyd. 1. Plzeň : Miroslav Pospíšil, 2005. ISBN 80-903529-0-1.
-
Doporučená:
Goldman, Jane. Jak si nenechat ublížit. 2. vyd. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-413-3.
-
Doporučená:
Nazare-Aga, Isabelle. Nenechte sebou manipulovat. Vyd. 2. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-049-6.
-
Doporučená:
Novák, Tomáš. Psychická sebeobrana. 1. vyd. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0123-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- definovat proces sociální komunikace, |
- vysvětlit jednotlivé složky komunikace,
|
- základní orientace v terminologii sociální psychologie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- rozeznat chyby v komunikaci, |
- navrhnout pravidla efektivní komunikace, |
- pracovat ve skupině a prezentovat výsledky práce před skupinou. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- rozlišit úspěšnou a neúspěšnou komunikaci, |
- vysvětlit asertivní práva, |
- definovat asertivní techniky, |
- rozpoznat manipulativní, pasivní a agresivní komunikaci, |
- popsat význam asertivní komunikace v praxi. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- používat asertivní techniky v praxi, |
- rozeznat manipulativní chování a sestavit adekvátní návrh obrany proti manipulaci, |
- využívá praxi pravidla úspěšné komunikace, |
- asertivně reagovat na pasivní a agresivní formy komunikace. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|