|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / VOPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
VOPS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vývojová psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
280 / -
|
17 / 30
|
15 / 15
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V rámci předmětu studenti získají ucelený přehled poznatků vedoucí k porozumění a pochopení vývojových specifik pubescentního a adolescentního věku.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné splnění zápočtového testu
|
Obsah
|
1. Zákonitosti a determinanty psychického vývoje.
2. Hlavní vývojové teorie, S. Freud., E. H. Erikson., J. Piaget, L. Kohlberg.
3. Attachment jako základ sociálních vztahů.
4. Vliv raného traumatu na vývoj člověka a formy psychické deprivace.
5. Teorie mentalizace Fonagy, Targetová.
6. Geneze osobnosti a sebepojetí pubescentů a adolescentů.
7. Vývoj kognitivních a emočních procesů pubescentního a adolescentního věku.
8. Vývoj charakteru a morálních vlastností.
9. Poruchy vývoje (kvalitativní, kvantitativní).
10. ADHD, ADD, vývojové poruchy učení, Epilepsie, DMO.
11. Nejčastější psychická onemocnění pubescentního a adolescentního věku.
12. Traumatické a krizové situace v životě pubescentů a adolescentů (smrt, nemoc, rozvod rodičů).
13. Způsoby intervence v těžkých situacích.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Blatný, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
-
Základní:
Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 4, v Portálu 3. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-608-X.
-
Základní:
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
-
Základní:
Thorová, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Doporučená:
Slater, Alan (ed.). An introduction to developmental psychology. 2017. ISBN 978-1-118-76720-7.
-
Doporučená:
Říčan, Pavel. Cesta životem : přepracované vydání. 3. vydání. 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
Doporučená:
Vodáčková, Daniela. Krizová intervence. Praha : Portál, 2020.
-
Doporučená:
Langmeier, J.; Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-19.
-
Doporučená:
Vygotskij, Lev Semenovič. Psychologie myšlení a řeči. 2017. ISBN 978-80-262-1258-4.
-
Doporučená:
Urbanovská, Eva. Škola, stres a adolescenti. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-244-2561-0.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
-
Doporučená:
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana; Langmeier, Miloš. Vývojová psychologie : s úvodem do vývojové neurofyziologie. 2. vyd. Praha : H & H, 2002. ISBN 80-7319-016-8.
-
Doporučená:
VÁGNEROVÁ, Marie; LISÁ, Lidka. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Charles University in Prague, Karolinum Press. 2021.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Celkem
|
26
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat základní terminologii z oblasti obecné psychologie,
rozeznat hlavní směry psychologického myšlení,
nacházet souvislosti mezi obecnými psychologickými kategoriemi.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
definovat základní psychické procesy, stavy a fenomény,
rozpoznat jejich vývojová specifika,
aplikovat své obecné znalosti na typové úlohy oboru.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vymezit jednotlivé vývojové periody |
- objasnit potřeby a zvláštnosti chování a prožívání jedinců vzhledem k věku |
- rozlišit specifika geneze základních psychických funkcí a procesů |
- vysvětlit genezi osobnosti |
- zhodnotit základní ontogenetické teorie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- reflektovat vlastní osobnostní předpoklady pro práci s dětmi
|
- vyhodnotit kresebný projev dítěte vzhledem k věku |
- správně používat odbornou terminologii |
- zpracovat základní anamnézu dítěte školního věku |
- posoudit úroveň školní připravenosti dítěte |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|