|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / ZPSY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
ZPSY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zdravotnická psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAZ/ZPSY
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními pojmy sociální psychologie, se zvláštním zřetelem na problematiku sociální komunikace,percepce a chování osobnosti v náročných životních situacích.
|
Požadavky na studenta
|
prezentace zadaného úkolu,
splnění úkolů zadaných na seminářích
úspěšné zvládnutí didaktického testu
|
Obsah
|
1. Úvod do studia psychologie, vymezení pojmu zdravotnická psychologie, uplatnění psychologie ve zdravotnictví. Vymezení předmětu psychologie zdraví (vývoj, předmět, cíle, teorie)
2. Komunikační dovednosti ve zdravotnické péči - verbální a neverbální komunikace ve zdravotnické praxi. Zásady komunikace u různých typů pacientů
3. Kategorie popisující psychiku (vědomí, nevědomí, chování, prožívání), Psychické jevy
4. Kognitivní, emoční a motivační procesy (problematika úzkosti, strachu, bolesti u pacientů)
5. Osobnost zdravotnického personálu
6. Zdraví a kvalita života (kvalita života u vybraných onemocnění)
7. Teoretické vymezení zdraví a resilience, Psychoneuroimunologie
8. Následky traumatu, posttraumatická stresová porucha
9. Syndrom vyhoření
10. Nadějné způsoby zvládání životních těžkostí
11. Dušení hygiena
12. Náročné životní situace - Frustrace, deprivace, konflikt.
13. Náročné životní situace. Stres - stadia, stresory, coping mechanizmy, akutní reakce na stres, postraumatická stresová porucha. Psychohygiena
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Lenka Kroupová (100%),
Doc. PhDr. Jana Miňhová, CSc. (100%),
-
Cvičící:
Doc. Mgr. Dana Buršíková, Ph.D. (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Lenka Kroupová (100%),
Doc. PhDr. Jana Miňhová, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Janáčková, Laura; Weiss, Petr. Komunikace ve zdravotnické péči. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
-
Základní:
Kučera. Moderní psychologie. .
-
Základní:
ANDRŠOVÁ, A. Psychologie a komunikace pro záchranáře v praxi. Praha Grada, 2012.
-
Základní:
Křivohlavý, Jaro. Sestra a stres : příručka pro duševní pohodu. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3149-0.
-
Základní:
ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M., ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha, Grada, 2007.
-
Doporučená:
Křivohlavý, Jaro. Jak přežít vztek zlost a agresi : [proč a jak dochází ke hněvu a zlosti, praxe zvládání negativních emocí, první pomoc při výbuchu vzteku a agresivity, jak odpouštět]. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0818-3.
-
Doporučená:
Křivohlavý, Jaro. Konflikty mezi lidmi. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1973.
-
Doporučená:
Křivohlavý, Jaro. Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4007-2.
-
Doporučená:
Křivohlavý, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
-
Doporučená:
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
12
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
adekvátně používat všechny formy verbální a nebrbální komunikace |
správně používat transakční analýzu |
rozlišit asertivní, pasivní, agresivní jednání |
aktivně užívat správné formy komunikace v náročných životních situacích |
rozlišit druhy sociálních skupin a popsat způsoby jejich vedení |
objasnit aspekty osvojování sociálních rolí a norem |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prakticky realizovat účast v supervizní skupině během cvičení |
adekvátně používat všechny formy verbální a neverbální komunikace
|
správně použít transakční analýzu |
aktivně užívat správné formy komunikace v náročných životních situacích |
prakticky realizovat sebereflexi v průběhu cvičení |
projevovat empatii v modelových situacích |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|