|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPV / ŘOPA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPV
/
ŘOPA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Labour Organization and Management
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 15
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPV/ŘOP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPV/ZSZP1
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Člověk je jedním z hlavních faktorů, který je potřeba zohlednit při navrhování výrobního systému. Ergonomie neboli lidský faktor je tedy jednou z nejdůležitějších oblastí. Hlavním cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se základními aspekty fungování člověka ve výrobě a s rozhodujícími parametry pro konstrukci průmyslových pracovišť. Oblasti jako antropometrie, fyziologie, mentální pracovní zátěž nebo pracovní prostředí budou řešeny. Zahrnuta je také podpora těchto aspektů moderními informačními technologiemi..
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky zápočtu: úspěšné složení zápočtových testů
Podmínky zkoušky: kombinovaná zkouška
|
Obsah
|
Hlavní pozornost je v tomto předmětu věnována oblasti ergonomie a její důležitosti při navrhování výrobních systémů. Studenti se zde obeznámí se systémovým pohledem na ergonomii a vazbami na ostatní vědní disciplíny. Detailně je zde věnována pozornost třem hlavním komponentám výrobních systémů, kterými jsou člověk - stoj - prostředí. Převážná část praktických cvičení je věnována představení moderních softwarových nástrojů pro virtuální ergonomii. Studenti zde získají zkušenosti jak tyto nástroje využívat v projekční činnosti. Konkrétní tematické oblasti probírané v rámci tohoto předmětu jsou:
1. Úvod do ergonomie
2. Důležitost ergonomie v procesu navrhování práce
3. ANTROPOMETRIE - Vliv na design pracovišť
4. ANTROPOMETRIE - Metody a nástroje pro měření a analýzu
5. BIOMECHANIKA A FYZIOLOGIE PRÁCE - Vliv na design pracovišť, Ergonomická kritéria, Obecná doporučení.
6. BIOMECHANIKA A FYZIOLOGIE PRÁCE - Nástroje pro hodnocení ergonomických zátěží a redesign
7. PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ - Vliv na design pracovišť
8. PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ - Metody měření a simulační nástroje
9. PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ - Vizuální komfort
10. PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ - Akustický komfort
11. PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ - Tepelný komfort
12. MODERNÍ SOFTWAROVÉ NÁSTROJE PRO VIRTUÁLNÍ ERGONOMII - Tecnomatix Jack
13. MODERNÍ SOFTWAROVÉ NÁSTROJE PRO VIRTUÁLNÍ ERGONOMII - Tecnomatix Process Simulate
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KROEMER-ELBERT, Katrin; KROEMER, Henrike; KROEMER-HOFFMAN, Anne. Ergonomics-How to design for ease and efficiency. 3rd Edition. Elsevier Science Publishing, 2018. ISBN 978-0-128-13296-8.
-
Základní:
Stanton, Neville. Handbook of human factors and ergonomics methods. Boca Raton : CRC Press, 2005. ISBN 0-415-28700-6.
-
Základní:
TILLMAN, Barry; FITTS, David J.; WOODSON, Wesley E.; ROSE-SUNDHOLM, Rhonda; TILLMAN, Peggy. Human Factors and Ergonomics Design Handbook. 3rd Edition. McGraw-Hill Education, 2016. ISBN 978-0071702874.
-
Základní:
BRIDGER, Roger. Introduction to Human Factors and Ergonomics. 4th Edition. CRC Press, 2017. ISBN 978-1-498-79594-4.
-
Rozšiřující:
Specific EN and ISO standards.
-
Doporučená:
SHORROCK, Steven; WILLIAMS, Claire. Human Factors and Ergonomics in Practice: Improving System Performance and Human Well-Being in the Real World. 1st Edition. CRC Press, 2016. ISBN 978-1472439246.
-
Doporučená:
Zandin, Kjell B. MOST work measurement systems. Third edition, revised and expanded. 2003. ISBN 0-8247-0953-5.
-
Doporučená:
Chaffin, Don B.; Andersson, Gunnar B. J.,; Martin, Bernard J. Occupational biomechanics. Fourth edition. 2006. ISBN 978-0-471-72343-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
12
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
42
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
32
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
138
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
umět optimalizovat výrobní systém s pomocí metod průmyslového inženýrství |
být schopen samostatně využívat teoretické znalosti z průmyslového inženýrství |
samostatně získávat další odborné znalosti samostatným studiem |
být schopen kritického myšlení |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně získávat další odborné dovednosti na základě praktických zkušenosti a jejich vyhodnocení |
na základě získaných znalostí umět optimalizovat prvky výrobního systému |
být schopen na základě rámcového zadání zpracovat samostatnou práci |
mít základní zkušenosti pro práci na PC |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat pojmy ergonomie a racionalizace práce |
znát principy působení fyziologické a psychologické zátěže |
definovat ergonomické parametry pracovního místa |
popsat základy vybraných ergonomických analýz |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využívat antropometrické parametry člověka v optimalizaci pracoviště |
realizovat ergonomické analýzy |
využít softwarové nástroje pro optimalizaci pracoviště |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|