|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / 9RLK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
9RLK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ruská literatura v kulturním kontextu 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Seminář
7
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KRF/RLKT1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na získání přehledu o specifice vývoje ruské literatury XIX. století ve srovnání s literárním vývojem v zemích západní Evropy. Akcentována je těsná spjatost ruské literatury s historicko-politickým vývojem carského Ruska, a fakt, že ruská literatura řešila úkoly, které v západní Evropě byly předmětem zkoumání jiných oblastí společenského vědomí. Pozornost je rovněž věnována propojení ruské literatury s filosofií a náboženstvím. Cílem předmětu je prokázat, že znalost díla významných spisovatelů ruské literatury (Dostojevskij, Gogol, Puškin) do značné míry umožňuje postihnout mnohé zákonitosti vnitřního vývoje Ruska.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast, prezentace tvorby významného autora ruské literatury XIX. století z hlediska jeho zařazení do kontextu evropské popř. světové literatury a recepce jeho děl v jednotlivých národních literaturách. Prostudovat a vykonspektovat kapitolu "Boje o boha. Dostojevskij filosof dějin ruského problému". (Masaryk, T. G.: Rusko a Evropa, d. 3. str. 15-14).
|
Obsah
|
1.Charakteristika tzv. zlatého věku ruské literatury, implicitní a explicititní vlivy podílející se na vývoji literatury.Přijímání poetologických impulsů evropských literatur a jejich inovativní působení v ruské literatuře.
2. Specifické rysy vývoje ruské literatury a kultury v historickém procesu od konce XVIII. st. do konce XIX. st.
3. Carská cenzura, vznik opoziční literatury nahrazující po celé století absenci demokratických institucí.
4. Tvorba Puškina a Lermontova v kulturním a společenském kontextu.
5. Vztah literatury a náboženství (pravoslaví), Gogolova tvorba v kulturním a společenském kontextu.
6.-7. Žánrové paradigma ruské literatury. Zvláštnosti vývoje žánru ruského románu (Puškin-Lermontov-Gogol-Turgeněv- Černyševskij-Tolstoj Dostojevskij)
8.Ruská idealistická filozofie a její vliv na literaturu.
9. Osobnost a tvorba L. Tolstého v kulturním a společenském kontextu a jeho význam pro evropskou literaturu.
10. Osobnost a tvorba F. M.Dostojevského v kulturním a společenském kontextu a jeho význam pro evropskou literaturu.
11. Dramatická tvorba A. Čechova v kulturním a společenském kontextu.
12.-13. Představitelé ruské literatury XIX st. v kontextu evropských literatur.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
DOBRENKO, J., ed. a TICHONOV, G. ed. Istorija russkoj literaturnoj kritiki: sovetskaja i postsovetskaja epochi.. Moskva: Novoje literaturnoje obozrenije, 2011. ISBN 978-5-86793-918-2.
-
Základní:
BAL´BUROV, E. A. Russkaja filosofskaja proza: voprosy poetiki. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tury, 2010. ISBN 978-5-9551-0406-5.
-
Základní:
ŠESTAKOV, V. P., ed. Russkaja utopija v kontekste mirovoj kul´tury.. Sankt-Peterburg: Aletejja, 2013. ISBN 978-5-91419-894-4.
-
Základní:
XX vek. Tridcatyje gody: iz istorii meždunarodnych svjazej russkoj literatury. Naučnoje izdanije.. Sankt-Peterburg: Nestor-Istorija, 2013. ISBN 978-5-905987-8-92.
-
Doporučená:
MATHAUSEROVÁ, S. Cestami století. Systémové vztahy v dějinách ruské literatury. Praha, 1986.
-
Doporučená:
RICHTEREK, O. Dialog kultur v uměleckém překladu. Hradec Králové, 1999. ISBN 80-86148-22-10.
-
Doporučená:
Pospíšil, Ivo. K teorii ruské literatury a jejím souvislostem. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6216-0.
-
Doporučená:
Mednis, N. J. Poetika i semiotika russkoj literatury. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tury, 2011. ISBN 978-5-9551-0482-9.
-
Doporučená:
TIME, G. A. Rossija i Germanija: filosofskij diskurs v russkoj literature XIX-XX vekov.. Sankt-Peterburg: Nestor-Istorija, 2011. ISBN 978-5-98187-655-4.
-
Doporučená:
PAROLEK, R., HONZÍK, J. Ruská klasická literatura. Praha, 1977.
-
Doporučená:
ZAHRÁDKA, M. Ruská literatura XIX. století v kontextu evropských literatur. Olomouc, 2005. ISBN 80-86624-25-0.
-
Doporučená:
MASARYK, T. G. Rusko a Evropa (3 díly).. Praha, 1995. ISBN 8090197116.
-
Doporučená:
POSPÍŠIL, I. Ruský románu znovu navštívený. Brno, 2005. ISBN 80-7204-423-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
35
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
na základě znalostí vývojových tendencí ruské literatury 19. a 20. století prokázat schopnost zařazení ruské literatury do evropského kontextu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student se dokáže orientovat v ruské literatuře 19. a 20. století, dokáže vřadit tvorbu významných ruských spisovatelů do evropského literárního kontextu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|