|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / FONR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
FONR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Fonetika a fonologie RJ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu Fonetika a fonologie RJ je uvedení do teorie fonetického a fonologického systému ruštiny. Přednášky studentům objasňují základní fonetické a fonologické termíny a pojmy (segmentární a suprasgmentární jednotky, akustické, artikulační a funkční studium fonetiky, princip slabikování, intonační konstrukce, vlastnosti ruského přízvuku atd.). Cílem seminářů je praktická aplikace teoretických znalostí z fonetiky ruštiny a dalších disciplín týkajících se zvukového plánu jazyka a jeho grafického vyjádření (fonetická analýza, fonetická transkripce autentických textů), a dále zdokonalení správných návyků v oblasti praktické fonetiky ruštiny (výslovnost, intonace) na úrovni B2.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní účast na seminářích (75% docházky), průběžné hodnocení ústního projevu, úspěšné splnění průběžných písemných testů (minimálně na 70%). Účast na seminářích 75%.
Zkouška: ústní ověření správnosti hlasitého čtení, fonetická transkripce textu, dvě teoretické otázky.
|
Obsah
|
1. Aspekty studia fonetického systému a jeho základní jednotky. Artikulační fonetika a fyziologie mluvidel. Artikulace hlásek a kritéria jejich klasifikace. 2. Akustická fonetika. Fonologie. Foném a alofón.
3. Přízvuk. Redukce. Nepřízvučná slova. 4. Syntagmatické členění věty (frázování). 5. Intonace. Intonační konstrukce Je.A. Bryzgunovové. 6. Ruské samohlásky, jejich artikulačně akustická a funkční charakteristika. Fonetická transkripce samohlásek. 7. Akomodace. 8. Ruské souhlásky, jejich artikulačně akustická a funkční charakteristika. Fonetická transkripce souhlásek. 9. Asimilace, disimilace, diereza. 10. Ortoepie. základy ruské spisovné výslovnosti. 11. Zvláštnosti ruské grafiky ve srovnání s českou grafikou. 12. Ortografie. Základní principy ruského pravopisu. 13. Transkripce, transliterace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz je k dispozici v Google Classroom.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Oliverius, Zdeněk František. Fonetika russkogo jazyka : Učebnice pro pedagog. fakulty. Praha : SPN, 1987.
-
Základní:
Vyčichlová, Ema; Navrátil, Alois. Korektivní kurz ruské výslovnosti. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-553-3.
-
Základní:
Konečný, Jakub. Praktická fonetika ruského jazyka pro budoucí učitele. 2015. ISBN 978-80-7290-835-6.
-
Rozšiřující:
Sokolova, A. Fonetičeskaja transkripcija v učebnikach russkogo jazyka dlja češskich osnovnych škol (uroveň A1). Moskva. 2022.
-
Doporučená:
Kalenčuk, M. L., Kasatkin, L. L. Bol´šoj orfoepičeskij slovar russkovo jazyka: literaturnoje proiznošenije i udarenije načala XXI veka: norma i jejo varianty. Moskva, AST-Press, 2012. ISBN 978-5-462-00962-4.
-
Doporučená:
Kalenčuk, M.L., Kasatkin, L. L.a Kasatkina, R. F. Bol'šoj orfoepičeskij slovar' russkogo jazyka: literaturnoje proiznošenije i udarenije načala XXI veka: norma i jeje varianty.. Moskva: "AST-PRESS", 2012. ISBN 978-5-462-00962-4.
-
Doporučená:
Konečný. Jakub. Fonetika a fonologie současného ruského jazyka: vybrané kapitoly. Praha: Ústřední knihovna, Univerzita Karlova, 2016. ISBN 978-80-88176-11-4.
-
Doporučená:
Strelčuk, E. N. Kultura ustnoj reči: fonetičeskij aspekt: Učebnoje posobije dlja inostrannych studentov.. Ivanovo, 2009.
-
Doporučená:
Ivanova, T. F. Novyj orfoepičeskij slovar russkovo jazyka: proiznošenije, udarenije, grammatičeskije formy: okolo 40 000 slov. Moskva, Russkij jazyk - Media, 2008. ISBN 5-9576-0031-8.
-
Doporučená:
Ďurovič Ľ., Giger M. Paradigmatika spisovné ruštiny. Hláskosloví a tvarosloví.. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-3951-2.
-
Doporučená:
MUKHANOV, I. L. Posobije po intonacii dl'a inostrannych studentov-filologov staršich kursov: ucheb. ?osobie. Moskva : Russkyj jazyk, 1989.
-
Doporučená:
Spiridonov, V. N. Příručka fonetiky ruského jazyka. Praha, UK, 1996.
-
Doporučená:
Havránek, Bohuslav. Příruční mluvnice ruštiny : hláskosloví a tvarosloví I. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1961.
-
Doporučená:
ŠVEDOVA, Natalija Jul´jevna. Russkaja grammatika II. Sintaksis. Moskva : Nauka, 1980.
-
Doporučená:
Russkaja grammatika 1. Moskva, Nauka, 1980.
-
Doporučená:
Popovskaja, L.V.,Licočenko, O.V. Russkij jazyk dla inostrancev: praktikum. Rostov-na-Donu: Feniks, 2013. ISBN 978-5-222-20242-5.
-
Doporučená:
Lopatina, V. V. Russkij orfografičeskij slovar ok. 200000 slov. Moskva, 2013. ISBN 978-5-462-01272-3.
-
Doporučená:
VALGINA, N. S.; ROZENTAL, D. E.; FOMINA, M. I. Sovremennyj russkij jazyk. Moskva : MGU, 2002.
-
Doporučená:
Knazev, S. V., Požarickaja, S. K. Sovremennyj russkij literaturnyj jazyk: fonetika, grafika, orfografia, orfoepia.. Moskva, Akademičeskij projekt, 2012.
-
Doporučená:
Romportl, M. Stručná fonetika ruštiny.. Praha, SPN, 1977.
-
Doporučená:
ODINCOVA, I. V. Zvuki. Ritmika. Intonatsiia: ucheb. posobie. Moskva : Flinta-nauka, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní fonetické zákonitosti ruštiny |
vysvětlit intonační systém ruštiny |
vymezit základní principy transkripce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
správně vyslovovat ruské hlásky, zvláště hlásky problematické pro Čechy (měkké souhlásky, šeplavé souhlásky atd.) |
imitovat ruskou výslovnost v plynulé řeči (redukce samohlásek, přízvuk, intonace atd.) |
adekvátně interpretovat zvukové texty |
správně transkribovat na konkrétním materiále |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit místo fonetiky a její propojení s ostatními jazykovými rovinami |
představit základní fonetické jednotky |
vystihnout principy fungování fonetických zákonitostí ruštiny ve srovnání s fonetickými zákonitostmi češtiny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat terminologický aparát fonetiky v češtině a v ruštině |
transkribovat texty a komentovat fonetické modifikace, ke kterým dochází v souvislé mluvené řeči |
vést analogie fonetických procesů v ruštině a v češtině |
správně rozdělit slovo na slabiky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|