|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / INTRJ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
INTRJ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Interpretace literárního textu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KRF/RLIT1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zaměřuje na praktickou aplikaci teoretických poznatků vztahujících se k teorii a historii ruské literatury a na didaktickou práci s originálním uměleckým textem ve výuce ruského jazyka na ZŠ. Konkrétní literární texty z klíčových vývojových etap ruské literatury jsou nahlíženy jako zdroj pro 1) interkulturní poznání, 2) jazykový rozvoj, 2) osobnostní rozvoj. Na seminářích studenti/ky texty interpretují, zkoušejí různé techniky čtení a navrhují různé způsoby využití uměleckých textů ve výuce. Výběr innterpretovaných textů vychází zejména z literárního kánonu a zohledňuje ty autory, o kterých infromují učebnice ruského jazyka pro ZŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Interpretace jednoho literárního díla ruské literatury v podobě referátu a návrh na jeho různorodou didaktickou aplikaci - pracovní listy s metodickým komentářem.
|
Obsah
|
1. Cíle práce s literárním textem na ZŠ: 1) interkulturní poznání, 2) jazykový rozvoj, 2) osobnostní rozvoj.
2. Čtenářská gramotnost a podpora čtení. Dětský čtenář.
3. Domácí a terénní četba. Čtenářské dílny.
4. Od čtení s překladem ke čtení s porozuměním až k interpretaci uměleckého textu.
5. Literární kánon. Práce s klíčovými úryvky.
6. Zkoumavé čtení. Kniha jako estetický artefakt. Paratext.
7. Zážitkové čtení. Umělecký text jako zdroj estetického a smyslového obohacení, rozvoje emocionality, představivosti, fantazie, obrazného myšlení, empatie. Literární text jako příležitost k rozvoji klíčových kompetencí.
8. Oborové čtení.
9. Způsoby vizualizace informací z textu (Vennův diagram, asociogram, T-diagram, V-CH-D, dramatizace, užívání ikon a schémat atd.).
10. Transformace literárního textu v edukaci (adaptace, dramatizace, ilustrace, book-trailer, komix, storrytelling atd.).
11. Kvantitativní metody zkoumání v aplikaci na literární text.
12. Čtení a tvůrčí psaní.
13. Shrnutí, panelová diskuse s případnými hosty, burza nápadů, literární dílna.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=7720
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. II.. Plzeň, Vydavatelství ZČU, 1997. ISBN 80-7082-364-X.
-
Základní:
KALENIČ, J. I. Chudožestvennyj tekst na zanjatijach po russkomu jazyku.. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-621-6.
-
Základní:
KYLOUŠKOVÁ, H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků.. Brno, Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4.
-
Základní:
Priemy vizualizaciji informaciji pri rabote s tekstom. Literaturnaja pedagogika i jeje rol' v razvitiji ?mocional'noj gramotnosti.
(PEŠKOVÁ, M.)
-
Doporučená:
TRÁVNÍČEK, J. Česká čtenářská republika. Praha, 2017.
-
Doporučená:
Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka [online].
(KOŠŤÁLOVÁ, H., ŠAFRÁNKOVÁ, K., HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M.)
-
Doporučená:
Čtení v oborech [online]. Řízení školy 6/2020 [cit. 2021-10-10].
(KAFKOVÁ, M., ŠLAPAL, M.)
-
Doporučená:
Isajev, S. G. Literaturno-chudožestvennyje maski: teorija i poetika. Naučnoje izdanije.. Sankt-Peterburg: Dmitrij Bulanin, 2012. ISBN 978-5-86007-712-6.
-
Doporučená:
Učíme se příběhem II. Pracovní sešit.. Praha, Nová škola, o.p.s., 2021.
-
Doporučená:
Učíme se příběhem II. Program pro 6. a 7. ročník.. Praha, Nová škola, o.p.s., 2021.
-
Doporučená:
Kulibina, N. V. Začem, što i kak čita´t na uroke. S. Petěrburg, 2001. ISBN 5-86547-082-05.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat pojmy a termíny užívané v literární vědě |
podat přehled vývoje ruské literatury |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat literární text z hlediska kompozice, syžetu, chronotopu, výrazových prostředků |
samostatně interpretovat text |
porozumět hlavním myšlenkám v textu obsažených |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní modely interpretace |
vystihnout cíle práce s uměleckým textem ve výuce RJ na UŠ |
rozlišit analýzu, interpretaci a didaktickou aplikaci uměleckého textu |
vysvětlit, co je to čtenářská gramotnost |
popsat jednotlivé druhy čtení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
číst texty v originále (částečně s použitím slovníku) |
analyzovat a interpretovat literární text |
vybrat umělecký text z různých období ruské literatury vhodný pro výuku RJ na ZŠ |
vytvořit k textu takové úkoly, které naplňují různé cíle práce s textem a typy čtení |
používat pro navnímání textů různé metody včetně vizualizace informací |
zorganizovat čtenářskou dílnu |
motivovat žáky ke čtení |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|