|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / PRAR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
PRAR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Praktický jazyk a reálie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozvinout u studentů komunikační kompetenci v ruském jazyce směřující k úrovni B2 ve všech složkách: kompetence lingvistická, pragmatická, sociolingvistická, diskurzívní, strategická a interkulturní (znalosti, dovednosti, postoje, povědomí), a to prostřednictvím nácviku řečových dovedností (poslech, mluvení, čtení, psaní, mediace) ve formě monologu, dialogu a diskuse. Na seminářích je důraz kladen na recepci autentických materiálů z rozličných zdrojů, na produkci komunikátů různých témat, žánrů a forem (audio, video, text). V užití jazykových prostředků studenti aplikují znalosti a dovednosti získané v ostatních předmětech (lingvistické disciplíny, rusko-český porovnávací plán, překlad). Studenti si osvojují fráze pro běžné komunikační situace a vyjadřují se k základním tématům jako osobní údaje, škola, rodina.
V oblasti reálií studenti získávají přehled a klasických reáliích RF (geografie, demografie, ekonomika) i o univerzálních interkulturních jevech. Na interkulturně příznakovém autentickém materiálu uplatňují jazykovou a sémiotickou analýzu vedoucí k hlubšímu pochopení smyslu a záměru textů. Postupně se stávají se poučenými interkulturními mediátory.
Kurz rovněž posiluje sociálně-personální, digitální kompetence a metakognitivní dovednosti. Vzhledem k různé vstupní úrovni znalosti ruského jazyka probíhá v kurzu vysoce individuální práce založená na práci s prekoncepty, s naplněním potřeb každého žáka. Vychází z metodiky účelové a obsahové výuky a výuky orientované na žáka (Task-Based Iearnig, Content-Based Language, Instruction Student-Centered Approaches). Rodilí mluvčí trénují rétorické a argumentační dovednosti jako takové, soustředí se na písemný projev, zvládnutí norem ruského jazyka a překlad do češtiny. Zároveň skupina úzce spolupracuje na bázi učícího se společenství v rámci kooperativního, vrstevnického a tandemového učení. Předmět částečně probíhá v terénu, částečně v simulovaném (online) prostředí, v jazykové laboratoři, zahrnuje i telekolaborativní projekty a učí studenty využívat nástroje AI.
Druhotným cílem kurzu je, aby se studenti již v bakalářském stupni učili používat efektivní strategie výuky cizího jazyka pro své budoucí profesní působení v oblasti vzdělávání. Jsou aplikovány modely otevřeného vyučování, hodin PAR a EUR, postupy učení se v životních situacích, zkušenostního učení a zážitkové pedagogiky. Převládá formativní hodnocení.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních. Soustavná domácí příprava, průběžné plnění uložených úkolů (četba, studium slovní zásoby, reálie aj.); student prokazuje schopnost vést dialog v běžných situacích, prezentuje znalost slovní zásoby, gramatiky a reálií alespoň v rozsahu určených skript (např. SVOBODOVÁ J., RYKOVSKÁ M. Ruský jazyk pro začátečníky I.); pracuje s texty z přednášek (reálie), úspěšně napíše průběžný a zápočtový test, ve kterém se prověřuje znalost slovní zásoby, gramatiky a reálií (úspěšnost minimálně na 70%). Účast na cvičení 75%.
|
Obsah
|
Konkrétní obsah předmětu je částečně situačně proměnlivý. Klíčová je reálnost a aktuálnost komunikačních okruhů. Praktický jazyk: 1. Seznamování, oslovení. Strategie zahájení, udržení a úspěšného vedení komunikace. 2. Informace o sobě, zdvořilostní fráze, použití "prosím" v ruštině a v češtině. Strategie vyjádření zájmu o partnera v komunikaci. 3. Vyplňování anket s osobními údaji. Hra "zelená karta". Diskuse: datová stopa. 4. Rozdíly formální a neformální komunikace (osobní korespondence, chat, blog, wlog, jednání s úřady, komunikace s vyučujícími). Hra "kavárna". 5. Rodina. Rodinné a mezigenerační vztahy v různých kulturách. Žánr vyprávění. 6. Rodinné svátky a rituály. 7. Vzdělávání. Vlastní vzdělávací historie a plány. 8. Studium na univerzitě. Představení alma mater (monolog, žákovské video). Mediace: simulace provázení hostů po fakultě. 9. Telekolaborativní projekt: online diskuse se studenty z vybrané partnerské univerzity a vzdělávacím systému a každodenním studiu. 10. Situace ve třídě. Simulace řízení hodiny v ruštině. Třídní metajazyk. 11. Orientace ve městě. Doptávání se na cestu - inscenační hry. 12. Ruské stopy v Plzeňském kraji (prezentace s výkladem). Případová studie "plzeňská čtvrť Petrohrad". 13. Opakování. Evaluace aktivit. Formativní hodnocení. Individuální hodnocení výstupů z učení.
Reálie: 1. Úvod do pojetí výuky reálií a IKK. Big-C Culture, small-c culture, lingvoreálie, "minimum reálií", role interkulturního mediátora. 2. Geografie RF: poloha, rozloha, hranice. Teritorialita a národní identita. Práce s mapou. Mentální mapa Rusko pohledem různých aktérů. 3. Geografie RF: reliéf, klima, přírodní pásma, přírodní památky UNESCO, ekologie. 4. Geografie RF: doprava. Transsibiřská magistrála. 5. Administrativní členění. Neruské národy RF. 6. Státní zřízení a instituce RF. 7. Státní symboly. 8. Demografie RF: obyvatelstvo, demografický vývoj. Město a vesnice. 9. Systém vzdělávání v RF. 10. Ekonomika, struktura hospodářství RF. Analýza aktuální ekonomické situace - práce s daty. Bohatství a chudoba. 11. Případové studie na téma aktuálních česko-ruských vztahů. Ruskojazyční žáci v českých školách. 12. Analýza fenoménů spojených s Ruskem: velikost,, patriotismus, fatalismus, odolnost. Diskuse: jedinec a společnost, jedinec a moc. 13. Shrnutí a evaluace: různé pohledy a výuku reálií.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Gigla Dzhyndzholiia, Kandid. filologických věd (100%),
-
Přednášející:
Gigla Dzhyndzholiia, Kandid. filologických věd (100%),
-
Vede seminář:
Gigla Dzhyndzholiia, Kandid. filologických věd ,
specialista in philologie Anastasiia Iljinična Franta, PhD. (100%),
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Pešková, M. Reálie Ruska.. Plzeň : ZČU, 2008.
-
Základní:
LIPTÁKOVÁ, Zuzana a HLAVÁČEK, Antonín. Ruský jazyk: praktická cvičení a reálie IV: geografie Ruska.. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. ISBN 978-80-7603-285-9.
-
Základní:
ROZBOUDOVÁ, Lenka, KONEČNÝ, Jakub a VICAIRE, Xenie. . Ruština učitele ruštiny: jak správně vést hodinu ruštiny v ruštině.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-180-7.
-
Základní:
Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
-
Základní:
kol. autorů. Tematický slovník: ruština.. V Brně: Lingea, 2023. ISBN 978-80-7508-635-8.
-
Rozšiřující:
IERMACHKOVA, Olga. Realii Rossii: učebnoje posobije. Čast? I [elektronický zdroj].. Brno: Tribun EU, 2021. ISBN 978-80-263-1642-.
-
Rozšiřující:
IERMACHKOVA, Olga. Realii Rossii: učebnoje posobije. Čast? II [CD-ROM].. Brno: Tribun EU, 2022. ISBN 978-80-263-1716-6.
-
Rozšiřující:
MIKEŠOVÁ, Jekatěrina. Sbornik tekstov i upražnenij po praktičeskomu russkomu jazyku dlja studentov 2-go kursa bakalavriata = Sborník textů a cvičení z praktického ruského jazyka pro 2. roč. bakalářského studia.. Olomouc: Universitet im. Palackogo v Olomouce. ISBN 978-80-244-5483-2.
-
Rozšiřující:
MIKEŠOVÁ, Jekatěrina. Sbornik tekstov i upražnenij po praktičeskomu russkomu jazyku dlja studentov 3-go kursa bakalavriata = Sborník textů a cvičení z praktického ruského jazyka pro 3. roč. bakalářského studia.. Olomouc: Universitet im. Palackogo v Olomouce. ISBN 978-80-244-5484-9.
-
Rozšiřující:
DOBROVA, Mariia. Slovar? novych frazem i kollokacij russkogo jazyka.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2022. ISBN 978-80-244-5978-3.
-
Rozšiřující:
MRHAČOVÁ, Eva a kol. Východoslovanská rčení v pohledu od češtiny.. Ostrava: University of Ostrava, 2019. ISBN 978-80-7599-108-9.
-
Doporučená:
Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
-
Doporučená:
Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina; Vyčichlová, Ema. Cvičebnice ruštiny 1. Plzeň : Pedagogická fakulta [Plzeň], 1995. ISBN 80-7043-139-3.
-
Doporučená:
Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina. Cvičebnice ruštiny 2. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-7043-194-6.
-
Doporučená:
Applebaum, Anne. Mezi východem a západem : napříč pohraničím Evropy. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-904578-9-8.
-
Doporučená:
Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka
(Gabriela Klečková, Světlana Hanušová, Michaela Píšová, Věra Janíková, Natalia Orlova, Irena Mašková, Alice Kourkzi, Kamila Kolmašová)
-
Doporučená:
Skokan, Ladislav. Reálie Ruska.
-
Doporučená:
Procházková, L. Rusko včera, dnes a zítra. Rudná : Medias res,, 2014. ISBN 978-80-87957-04-2.
-
Doporučená:
Il'jičeva, Ljudmila Jefimovna; Komarovskij, Vladimir Savel'jevič; Prorok, Vladimír. Rusko ve 21. století : politika, ekonomika, kultura. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013. ISBN 978-80-7380-436-7.
-
Doporučená:
ROZBOUDOVÁ, Lenka a KONEČNÝ, Jakub. Ruský jazyk: jazyková cvičení a reálie II. Rodina, zaměstnání, volný čas, kultura, sport.. Praha: Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-7290-957-5.
-
Doporučená:
Strel´čuk, J. N. Russkij jazyk i kultura reči v inostrannoj auditorii: teorija i praktika: učebnoje posobije. Moskva: "Flinta", 2011. ISBN 978-5-9765-1008-1.
-
Doporučená:
Pařízková, Štěpánka. Ruština pro začátečníky a samouky. 2. vyd. Dolní Ředice : P & P, 2007. ISBN 978-80-903072-6-1.
-
Doporučená:
Kupcevičová, J., Vilímek, V. Současná ruská řečová etiketa pro Čechy. Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-252-4.
-
Doporučená:
Leichtová, Magdalena. Současné Rusko : pracovní listy. 2., rozš, vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0047-8.
-
Doporučená:
RAJNOCHOVÁ, Natalja et al. Sovremennyj russkij jazyk: praktikum. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-4850-7.
-
Doporučená:
Krysin, L. P. Tolkovyj slovar' russkoj razgovornoj reči. Naučnoje izdanije 1. část. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tury, 2014. ISBN 978-5-9905856-5-2.
-
Doporučená:
BELYNTSEVA, Olga, JANEK, Adam a MAMONOVA, Julija. Učebnice současné ruštiny = Učebnik sovremennogo russkogo jazyka.. 1. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2442-0.
-
Doporučená:
Stěpanova, Ludmila; Vychodilová, Zdeňka. Zeměpisné a politické reálie současného Ruska. Olomouc, Univerzita Palackého, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
4
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Celkem
|
100
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vystihnout základy gramatického systému ruského jazyka |
vysvětlit základní reálie Ruska v češtině (geografie Ruské federace, státní zřízení apod.) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v ruštině na úrovni B1 ve všech řečových dovednostech
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
podrobněji pojednat o gramatickém systému ruštiny, o jednotlivých slovních druzích a gramatických kategoriích |
pojmenovat základní lingvistické termíny v ruštině |
vysvětlit základní pravidla psaní seminární práce |
přednést klíčová fakta o ruské geografii, demografii, státním zřízení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat slovní zásobu běžných konverzačních témat (zdvořilostní obraty, rodina, studium) v monologu, dialogu a diskusi |
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni B1.1 |
používat grafický systém ruštiny |
prakticky aplikovat gramatická pravidla ruštiny |
vyhledávat informace v odborných časopisech lingvistického i edukačního zaměření, ve slovnících a na lingvistických portálech |
vyhledávat v mapě RF |
diskutovat na předem zadané dílčí aktuální téma ze života ruské společnost |
představit vybrané téma z ruských reálií s multimediální oporou |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|