|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / PRAR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
PRAR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Praktický jazyk a reálie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozvíjení všech řečových dovedností a jazykových prostředků zvládnutím látky v povinné literatuře, rozšíření slovní zásoby aktivní i pasivní, získání vědomostí z reálií. Tematicky se výuka zaměřuje na bezproblémové používání slovní zásoby běžných konverzačních témat - zdvořilostní obraty, rodina, studium,aj., praktické zvládnutí základů gramatického systému ruštiny v porovnávacím rusko-českém plánu. Je kladen důraz na souběžné rozvíjené řečových dovedností průběžným procvičováním základní slovní zásoby v rozsahu skript Ruský jazyk pro začátečníky I. (SVOBODOVÁ, J., RYKOVSKÁ, M.) Student disponuje základními jazykovými kompetencemi v ruském jazyce, má přehled o gramatickém systému ruského jazyka a základní znalost reálií (základní informace o Ruské federaci, geografie Ruské federace, státní zřízení apod.). Studenti jsou schopni komunikovat v ruštině, sestavit dialogy na uvedená témata a dosahují jazykové úrovně dosahují jazykové úrovně B1.1. Na seminářích studenti aplikují užití lingvistických termínů v ruštině, pronikají do originálních odborných textů, učí se zásadám odborné práce. Vyhledávají informací v odborných časopisech. lingvistického i edukačního zaměření, jakož i na lingvistických portálech, zkoušejí různé korektorské nástroje a zorientují se v různých typech slovníků. Součástí seminářů je výuka transliterace ruské azbuky do latinky. Zvláště je dbáno a vysokou úroveň seminární práce odevzdané k zápočtu, důsledně je sledována zejména správnost jejích formálních parametrů. V oblasti reálií směřují přednášky k osvojení aktuálních zeměvědných znalostí o Ruské federaci. Je podán přehled fakt a dat, zároveň je poukazováno na příčiny a proměny určitých fenoménů ruské minulosti a současnosti. Jsou prováděny analýzy aktuálních jevů a událostí s ohledem na různý způsob jejich interpretace. Přednášky citují autentickou zkušenost pozorovatelů vývoje a stavu RF. Probíhají s multimediální podporou. Na seminářích studenti upevňují své znalosti z předmětu a posilují řečové dovednosti. Prezentují referáty, v jazykově-komunikativních cvičeních nad zeměvědná témata si osvojují odbornou slovní zásobu. Diskutují aktuální témata ze života ruské společnosti, rozvíjejí dovednost prezentace, argumentace a kritické práce se zdroji. Pracují s mapou, interpretují autentický obrazový a textový materiál (sémantická analýza precedentních textů). Posilují čtenářskou gramotnost ve vztahu k dekódování graficky zpracovaných statistických údajů.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních. Soustavná domácí příprava, průběžné plnění uložených úkolů (četba, studium slovní zásoby, reálie aj.); student prokazuje schopnost vést dialog v běžných situacích, prezentuje znalost slovní zásoby, gramatiky a reálií alespoň v rozsahu určených skript (např. SVOBODOVÁ J., RYKOVSKÁ M. Ruský jazyk pro začátečníky I.); pracuje s texty z přednášek (reálie), úspěšně napíše průběžný a zápočtový test, ve kterém se prověřuje znalost slovní zásoby, gramatiky a reálií (úspěšnost minimálně na 70%). Účast na cvičení 75%.
|
Obsah
|
1.Seznamování, oslovení, základní vazby; orientace ve městě; práce s textem (Vše kvůli babičkám); reálie: Úvod do pojetí výuka reálií (znalost reálie jako součást interkulurní komunikační kompetence, Big-C Culture, small-c culuture, lingvoreálie). Geografie RF: poloha, rozloha, hranice.
2.Počítaný předmět (spojení substantiv s číslovkami), slovesné vazby, co dělám rád, použití "požalujsta" (prosím) v ruštině a v češtině; reálie: Geografie RF: reliéf, klimat, přírodní pásma, přírodní památky UNESCO.
3.Práce s obrázky a poslech textu (procvičování záporu, skloňování adjektiv), co kdo dělá; diktát, příp. krátký test; reálie: Geografie RF: ochrana životního prostředí, doprava.
4.Četba a práce s textem (Podivné věci), výslovnost; obrázky a dialogy (jubilant); reálie: Geografie RF: administrativní členění, regiony, kulturní památky UNESCO, Zolotoje kol´co, Serebrjannoje kol´co, starobylá ruská města.
5.Intonace tázací věty; použití sloves jechať, idti aj.; ruská jídla; dialogy; reálie: Demografie RF: obyvatelstvo, demografický vývoj (historie, současnost). Analýza aktuálního stavu ruské společnosti.
5.Intonace tázací věty; reálie: Demografie RF: město a vesnice. Ruská specifika chápání prostoru a času.
6.Rodina; 2.časování; hádanky; dialogy (na ulici; oblečení, počasí a měsíce aj.); průběžný test; reálie: Moskva, Sankt-Peterburg a ostatní významná centra.
7.Samovar v ruské kultuře, příprava čaje v Rusku; slovesné vazby, zvratná slovesa; opakování vyjádření počítaného předmětu; práce s textem; kontrola četby; reálie: Státní zřízení a instituce RF, Státní symboly. Analýza aktuální politické situace. Patriotismus.
8.Ruská pohádka (poslech a práce s textem, písnička krokodýla Geny, např. na http://www.youtube.com/watch?v=blypORq3HMc nebo http://youtu.be/blypORq3HMc) aj. volný čas a hobby; použití slovesa ljubit´ ve spojení s infinitivem; procvičování plurálu substantiv; reálie: Kontrola zadaných úkolů - prezentace; reálie: Ekonomika, struktura hospodářství. Analýza aktuální ekonomické situace.
9.Rodina - vyjádření srovnání; vazba "pochož na"; slovesné vazby; poslech textu a práce s ním; reálie: Rusko v mezinárodním společenství. Vybrané momenty rusko-českých vztahů. Analýza aktuální geopolitické situace.
10. Studium a slovesné vazby (zanimat´sja aj. ), slovesný vid (obrázky); diktát příp. krátký test); reálie:
11.Studium (učit´sja a učit´); Matrjoška; práce s textem (kontrola četby); reálie: Shrnutí 1: Zevrubná práce s mapou. Prezentace referátů z reálií.
12. Poslech a práce s textem (Kto tam); procvičování slovní zásoby a kontrola uložených úkolů (skripta Ruský jazyk pro začátečníky 1 aj.), opakování a příprava k zápočtu (zápočtový test); reálie: Shrnutí 2: Analýza vybrané aktuální události v kontextu získaných znalostí a dovedností. Prezentace referátů z reálií.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz je k dispozici na moodle.zcu.cz.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Gigla Dzhyndzholiia, Kandid. filologických věd (100%),
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Gigla Dzhyndzholiia, Kandid. filologických věd (100%),
specialista in philologie Anastasiia Iljinična Franta, PhD. (100%),
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Chavronina, S. A. Čitajem i govorim po-russki. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2007. ISBN 978-5-88337-130-0.
-
Základní:
Krasnov, V. G. Novaja Rossija: ot kommunizma k nacional´nomu vozroždeniju.. Moskva: Literaturnaja Rossija, 2014. ISBN 978-5-7809-0186-0.
-
Základní:
Skokan, Ladislav. Reálie Ruska. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-297-2.
-
Základní:
Pešková, M. Reálie Ruska.. Plzeň : ZČU, 2008.
-
Základní:
Il'jičeva, Ljudmila Jefimovna; Komarovskij, Vladimir Savel'jevič; Prorok, Vladimír. Rusko ve 21. století : politika, ekonomika, kultura. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013. ISBN 978-80-7380-436-7.
-
Základní:
pod obščej redakcijej V.D. Černjak. Russkij jazyk i kultura reč: učebnik dlja bakalavrov. Moskva: "Jurajt", 2012. ISBN 978-5-9916-1585-3.
-
Základní:
Kupcevičová, J., Vilímek, V. Současná ruská řečová etiketa pro Čechy. Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-252-4.
-
Základní:
Leichtová, Magdalena. Současné Rusko : pracovní listy. 2., rozš, vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0047-8.
-
Základní:
Stěpanova, Ludmila; Vychodilová, Zdeňka. Zeměpisné a politické reálie současného Ruska. Olomouc, Univerzita Palackého, 2002.
-
Základní:
Stěpanova, L., Vychodilová Z. Zeměpisné a politické reálie současného Ruska. Olomouc 2000.
-
Doporučená:
Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina; Vyčichlová, Ema. Cvičebnice ruštiny 1. Plzeň : Pedagogická fakulta [Plzeň], 1995. ISBN 80-7043-139-3.
-
Doporučená:
Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina. Cvičebnice ruštiny 2. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-7043-194-6.
-
Doporučená:
Dekanová, E., Ondrejčeková, E. DA! Ruština. Enigma, 2008. ISBN 978-80-89132-64-5.
-
Doporučená:
Brčáková, D. a kol. Govoritě po-russki. Ruská konverzace.. Praha, 2000. ISBN 80-85927-63-2.
-
Doporučená:
Applebaum, Anne. Mezi východem a západem : napříč pohraničím Evropy. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-904578-9-8.
-
Doporučená:
Skácel, J. Praktická cvičení z ruského jazyka. I, část A, B. Ostrava, 1986.
-
Doporučená:
Purm, Radko. Putešestvija - Vstreči. I. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-508-8.
-
Doporučená:
Skokan, Ladislav. Reálie Ruska.
-
Doporučená:
Krystýnková, J. Ruská textová cvičebnice. Brno, 1998.
-
Doporučená:
Procházková, L. Rusko včera, dnes a zítra. Rudná : Medias res,, 2014. ISBN 978-80-87957-04-2.
-
Doporučená:
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-604-2.
-
Doporučená:
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky 2. V Plzni : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-367-1.
-
Doporučená:
Strel´čuk, J. N. Russkij jazyk i kultura reči v inostrannoj auditorii: teorija i praktika: učebnoje posobije. Moskva: "Flinta", 2011. ISBN 978-5-9765-1008-1.
-
Doporučená:
Ivanova, M., Franta, M. Ruština. Otázky a odpovědi. Nejen k maturitě.. Infoa, 2008. ISBN 978-80-7240-608-1.
-
Doporučená:
Pařízková, Štěpánka. Ruština pro začátečníky a samouky. 2. vyd. Dolní Ředice : P & P, 2007. ISBN 978-80-903072-6-1.
-
Doporučená:
Krysin, L. P. Tolkovyj slovar' russkoj razgovornoj reči. Naučnoje izdanije 1. část. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tury, 2014. ISBN 978-5-9905856-5-2.
-
Doporučená:
Lopatin, V. V. Tolkovyj slovar sovremennovo russkovo jazyka. Moskva, 2013. ISBN 978-5-699-46807-2.
-
Doporučená:
Tinguy, A. Velikaja migracija : Rossija i rossijane posle padenija železnogo zanavesa.. Moskva : ROSSP?N, 2012. ISBN 978-5-8243-1570-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
4
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Celkem
|
100
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vystihnout základy gramatického systému ruského jazyka |
vysvětlit základní reálie Ruska v češtině (geografie Ruské federace, státní zřízení apod.) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v ruštině na úrovni B1 ve všech řečových dovednostech
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
podrobněji pojednat o gramatickém systému ruštiny, o jednotlivých slovních druzích a gramatických kategoriích |
pojmenovat základní lingvistické termíny v ruštině |
vysvětlit základní pravidla psaní seminární práce |
přednést klíčová fakta o ruské geografii, demografii, státním zřízení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat slovní zásobu běžných konverzačních témat (zdvořilostní obraty, rodina, studium) v monologu, dialogu a diskusi |
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni B1.1 |
používat grafický systém ruštiny |
prakticky aplikovat gramatická pravidla ruštiny |
vyhledávat informace v odborných časopisech lingvistického i edukačního zaměření, ve slovnících a na lingvistických portálech |
vyhledávat v mapě RF |
diskutovat na předem zadané dílčí aktuální téma ze života ruské společnost |
představit vybrané téma z ruských reálií s multimediální oporou |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|