|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / PRAR4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
PRAR4
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Praktický jazyk a reálie 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KRF/PRAR3
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zkvalitnění řečových dovedností, upevnění aktivní i pasivní slovní zásoby; tematicky se výuka zaměřuje na teoretické i praktické osvojení slovní zásoby a reálií v oblasti stravování, ruské kuchyně, stolování; dále v tématech město a doprava. Nedílným cílem je osvojení a zautomatizování gramatických a pravopisných jevů v mluveném i písemném projevu, rozšíření vědomostí z reálií a ruské kultury, schopnost provést rozbor textu v rámci doporučené četby a pracovat s autentickými materiály (internetovými aj.). Při studiu lze využít materiály coursware a e-learningové kurzy. E-learningové kurzy zprostředkovávají komplexní pohled na problematiku dopravy v Rusku (ve srovnávacím aspektu), pozornost je věnována městské dopravě, železniční, letecké i lodní. Součástí je řada autentických fotografií a práce s nimi, procvičování slovní zásoby (cvičení lexikálně-gramatického charakteru), rozvíjení povědomí v oblasti ruských reálií - např. moskevské metro, transsibiřská magistrála, maršrutka atd. Obdobným způsobem je zpracováno téma věnované ruské kuchyni a stolování, či městu a orientaci v něm. Studenti dosahují jazykové úrovně C1.1. V rámci reálií studenti připravují komentovanou exkurzi po Plzni v ruštině.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní práce na seminářích, průběžné plnění úkolů, vedení karty vlastních deficitů a vzdělávacích cílů, online portfólia EJP a rusko-českého slovníku (s ověřením znalosti slovní zásoby v rámci zápočtu), zapojení se do ústního dialogu na probíraná témata při zápočtu, prezentace odborného referátu, písemný odborný článek v rozsahu 4 nms.
|
Obsah
|
Konkrétní obsah předmětu je částečně situačně proměnlivý. Klíčová je reálnost a aktuálnost komunikačních okruhů. Předmět má oproti předchozím PRAR nižší časovou dotaci, výuka praktického jazyka a reálií probíhá souběžně:
1. Stravování, druhy jídel.
2. Příprava tradičních jídel - simulace televizního pořadu.
3. Trendy v gastronomii. Dietická omezení. Metoda "Zeptej se tří a pak mě."
4. Tradiční ruské lidové zvyky a obřady - tvorba infografik.
5. Lidové pověry v česko-ruském srovnání.
6. Tradice a modernita: ochrana památek versus smart-city. Didaktická hra: mluvící architektonický objekt.
7. Moskva, Sant-Peterburg - srovnání, Vennův diagram.
8. "Zlatý" a "Stříbrný" okruh Ruska. Kulturní památky UNESCO.
9. Moderní technologie: počítač, telefon. Slovní zásoba. Anglicismy v ruštině.
10. Moderní technologie: internet, AI.
11. Jazyk sociálních sítí.
12. Přednesení odborného referátu.
13. Opakování. Evaluace aktivit. Formativní hodnocení. Individuální hodnocení výstupů z učení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/enrol/index.php?id=2286
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Reálie Ruska
(Pešková, M.)
-
Základní:
Liptáková, Z., Hlaváček, A. Ruský jazyk: praktická cvičení a reálie IV: geografie Ruska.. Praha, PedF UK, 2021. ISBN 978-80-7603-285-9.
-
Základní:
pod obščej redakcijej V.D. Černjak. Russkij jazyk i kul´tura reči: učebnik dlja bakalavrov. Moskva: "Jurajt", 2012. ISBN 978-5-9916-1585-3.
-
Základní:
Basko, N. V. Russkije frazeologizmy v situacijach: učebnoje posobije po russkoj frazeologii i razvitiju reči. Moskva: Izdatel´stvo Russkij jazyk. Kursy, 2011. ISBN 978-5-88337-245-1.
-
Základní:
Mikešová, J. Sbornik tekstov i upražnenij po praktičeskomu russkomu jazyku dlja studentov 2-go kursa bakalavriata = Sborník textů a cvičení z praktického ruského jazyka pro 2. roč. bakalářského studia.. Olomouc, UP v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5483-2.
-
Základní:
Mikešová, J. Sbornik tekstov i upražnenij po praktičeskomu russkomu jazyku dlja studentov 3-go kursa bakalavriata = Sborník textů a cvičení z praktického ruského jazyka pro 3. roč. bakalářského studia.. Olomouc, UP v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5484-9.
-
Základní:
Council of Europe. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci. 2002.
-
Základní:
kolektiv autorů. Tematický slovník: ruština. Brno, Lingea, 2023. ISBN 978-80-7508-635-8.
-
Rozšiřující:
Katajeva,M.a kol. Čitajem o Rossiji po-russki. Zlatoust, 1994. ISBN 5-86547-013-2.
-
Rozšiřující:
Iermachková, O. Realii Rossii: učebnoje posobije. Čast´ I [elektronický zdroj].. Brno, Tribun EU, 2021. ISBN 978-80-263-1642.
-
Rozšiřující:
Iermachková, O. Realii Rossii: učebnoje posobije. Čast´ II [CD-ROM].. Brno, Tribun EU, 2022. ISBN 978-80-263-1716-6.
-
Rozšiřující:
Dobrova, M. Slovar novych frazem i kollokacij russkogo jazyka. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého, 2022. ISBN 978-80-244-5978-3.
-
Doporučená:
Council of Europe. Common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume. Council of Europe Publishing. 2020.
-
Doporučená:
Rykovská, M., Svobodová, J., Vyčichlová, E. Cvičebnice ruštiny 1. Plzeň, Pedagogická fakulta, 1995. ISBN 80-7043-139-3.
-
Doporučená:
Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina. Cvičebnice ruštiny 2. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-7043-194-6.
-
Doporučená:
Svobodová, J. Cvičení z ruské morfologie 1. Plzeň, 2001. ISBN 80-7082-725-4.
-
Doporučená:
Lepilová, Květuše. Očerk russkoj kuĺtury = Nástin ruské kultury : Obučenije bakalavrov - perevodčikov v sfere biznesa i turizma. 1. vyd. Ostrava : Filozofická fakulta Ostravské univerzity, 1996. ISBN 80-7042-443-5.
-
Doporučená:
Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka
(Klečková, G., Hanušová, S., Píšová, M., Janíková, V., Orlova, N., Mašková, I., Kourkzi, A., Kolmašová, K.)
-
Doporučená:
Zelenická, E., Pravda, J. A. Rossijskije i slovackije realii: učebnoje posobie dlja zanjatij po russkomu jazyku. Nitra, Univerzita Konštantína Filozofa, 2001. ISBN 80-8050-438-5.
-
Doporučená:
Iljičeva, L. J., Komarovskij, V. S., Prorok, V. Rusko ve 21. století: politika, ekonomika, kultura. Plzeň, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013. ISBN 978-80-7380-436-7.
-
Doporučená:
Rozboudová, L., Konečný, J. Ruský jazyk: jazyková cvičení a reálie II. Rodina, zaměstnání, volný čas, kultura, sport.. Praha, UK, 2017. ISBN 978-80-7290-957-5.
-
Doporučená:
Strel´čuk, J. N. Russkij jazyk i kul´tura reči v inostrannoj auditorii: teorija i praktika: učebnoje posobije. Moskva, Flinta, 2011. ISBN 978-5-9765-1008-1.
-
Doporučená:
Janešová, J., Horvátová, M., Hříbková, R. Ruština ihned k použití - jazykový aktivátor.. Praha, 2013. ISBN 9788073353346.
-
Doporučená:
Barnet, Vladimír. Ruština pro pokročilé. V nakl. Leda 2., upr. vyd. Voznice : Leda, 2007. ISBN 978-80-7335-104-5.
-
Doporučená:
Barnet, V. Ruština pro pokročilé. Voznice, Leda, 2007. ISBN 978-80-7335-104-5.
-
Doporučená:
Kupcevičová, Je., Vilímek, V. Současná ruská řečová etiketa pro Čechy. Ostrava, Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-252-4.
-
Doporučená:
Rajnochová, N. et al. Sovremennyj russkij jazyk: praktikum. Praha, UK, nakladatelství Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-4850-7.
-
Doporučená:
Krysin, L. P. Tolkovyj slovar´russkoj razgovornoj reči. Naučnoje izdanije. 1. č.. Moskva, Jazyki slavjanjskoj kul´tury, 2014. ISBN 978-5-9905856-5-2.
-
Doporučená:
Belyntseva, O., Janek, A., Mamonova, J. Učebnice současné ruštiny = Učebnik sovremennogo russkogo jazyka.. Brno, Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2442-0.
-
Doporučená:
Mrhačová, E. a kol. Východoslovanská rčení v pohledu od češtiny. Ostrava, OU, 2019. ISBN 978-80-7599-108-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
4
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
pojednat o gramatických a pravopisných jevech v návaznosti na látku probíranou v předmětu KRF/MOR1 a KRF/MOR2 |
rozlišit jevy Big-C Culture a small-c culture |
bezpečně se orientovat se v ruské historii, kultuře a geografii |
vystihnout klíčová specifika způsobu života v Rusku |
rozlišit pravidla mluveného a psaného projevu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni B2.2 v rámci témat probíraných v předmětu KRF/PRAR až KRF/PRAR3 |
správně vyslovovat a intonovat v ruštině |
vyhledávat informace v odborných časopisech lingvistického i edukačního zaměření, ve slovnících, na lingvistických portálech a v masmédiích |
rozumět rodilému mluvčímu a číst autentické texty |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
podrobněji pojednat o gramatických a pravopisných jevech v návaznosti na látku probíranou v tématech předmětu |
popsat systém dopravy a specifiku stravování v RF |
popsat základní strukturu ruské ekonomiky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni C 1.1 |
vést a monolog, dialog a diskusi na konkrétní témata (stravování, ruská kuchyně, stolování, město a doprava) |
používat slovní zásobu k těmto tématům |
psát texty na daná témata dle jazykové normy |
provést rozbor textu v rámci doporučené tematické četby |
využít tematický autentický vizuální materiál pro rozvoj řečových dovedností |
respektovat řečovou etiketu a etiketu v chování ve vybraných situacích |
vytipovat komunikační situace vedoucí k možné diskomunikaci v rámci interkulturního kontaktu a předcházet diskomunikaci (oblast stravování a dopravy) |
vyplnit dokumenty pro cestu do RF |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|