|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / ČRVJR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
ČRVJR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Česko-ruské kulturní a literární vztahy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
9 / -
|
3 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na zkoumání vývoje česko-ruských vztahů především v oblasti kultury od začátku XIX. století do současnosti. Sledovány budou rozdílnosti v české a ruské kultuře, vliv politických událostí na kulturní dialog. Akcentovány budou fenomény panslavismu, slovjanofilství, problematika legií (legionářská literatura), poválečná emigrace, vývoj česko-ruských vztahů po 2. světové válce, negativní vliv událostí roku 1968. Pozornost bude věnována překladům děl ruské literatury a jejich recepce, současné situaci v této oblasti.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v diskusích při výuce, písemná prezentace na zadané téma, studium odborné literatury. Účast na seminářích 75%.
|
Obsah
|
1. Kulturní vztahy mezi Ruskem a Českou republikou (otevřenost či uzavřenost kultury, kulturní vlivy). Příbuznost obou národů.
2. Rozdílnosti v kultuře české a ruské. Vztah kultury a politiky (ovlivňování kulturního dialogu politickými událostmi).
3. Ruské pravoslaví a katolicismus. Rozdílnost společenského vývoje Ruska a Česka v závislosti na rozdílné historii.
4. Panslavistické tendence. (Vztah T. G. Masaryka k Rusku a vztah K. H. Borovského k Rusku.)
5. Slovjanofilství (představy o slovanské vzájemnosti).
6. Problematika československých legií v Rusku.
7. Historie volyňských Čechů.
8. Ruská emigrace v České republice ve 2O letech.
9. Vztahy Československa a SSSR po 2. světové válce. Vliv událostí r. 1968 na česko-ruské vztahy v oblasti kultury.
10. Nová situace v oblasti česko-ruských vztahů po roce 1989 (odstranění ekonomické závislosti, objektivizace vzájemných kontaktů).
11. Historie překladů ruské literatury u nás (osobnosti překladatelů, nakladatelství, recepce děl ruské literatury).
12. Historie české rusistiky.
13. Hledání způsobů rozvíjení česko-ruských kontaktů v oblasti kultury v současné složité situaci.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Richterek, O. Dialog kultur v uměleckém překladu. Hradec Králové, 1999. ISBN 80-86148-22-X.
-
Základní:
Pospíšil, I. My a oni: ve středu i na okraji. Poznámky k česko-ruským literárním vztahům. Ústí nad Orlicí, 2002.
-
Základní:
Zahrádka, M. Paralely a vztahy. Praha, 1986.
-
Doporučená:
Orian, E. Československá legie v Rusku 1914 - 1920. Praha, 2014. ISBN 978-80-206-1413-1.
-
Doporučená:
Fic, V. M. Československé legie v Rusku a boj za vznik Československa 1914-1918. Brno, 2014. ISBN 978-80-87122-05-1.
-
Doporučená:
Kol. autorů. Československé legie v Rusku. Díl 1.. Praha. Naše vojsko, 2017.
-
Doporučená:
Pospíšil, I. Hodnoty, hodnocení a souvislosti v literární historii: ruská literatura. Brno, MU, 2013.
-
Doporučená:
Racek, J. Příběh ruských legií. BVD, 2017.
-
Doporučená:
Racek, J. Příběh ruských legií. Praha, 2017. ISBN 978-80-88216-00-1.
-
Doporučená:
Masaryk, T. G. Rusko a Evropta (3díly). Praha, 1995. ISBN 80-901971-1-6.
-
Doporučená:
Glanc, T. Souostroví Rusko: ikony postsovětské kultury. Vyd. 1.. Praha, Revolver Revue, 2011. ISBN 978-80-87037-40-9.
-
Doporučená:
Zahrádka, M. Sovětská literatura a my. Praha, 1981.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokládá se základní orientace v historii a kultuře Ruska v 19. a 20. století |
charakterizovat významné historické události v Rusku 19. a 20. století, které ovlivnily vztah obou zemí |
vvysvětlit podtatu panslavismu a rusofilství |
vysvětlit pojem ruská exilová literatura |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prokázat schopnost orientace v odborné literatuře a internetových zdrojích |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit vývoj vztahů mezi Českou republikou a Ruskem od začátku 19. století do současnosti |
orientovat se rozvoji česko-ruských vztahů v oblasti ekomiky a kultury |
vysvětlit vývoj česko-ruských historických a kulturních vztahů
|
charakterizovat fenomén ruských legií |
vysvětlit specifika ruské a české kultury ve vzájemné komparaci
|
hodnotit vztah Ruska České republiky ve druhé polovině 20. století do současnost |
objasnit vztah T.G. Masaryka k Rusku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat teoretické znalosti při analýze konkrétních textů |
přečíst a interpretovat úryvky 3. dílu knihy T. G. Masaryka Rusko a Evropa |
hodnotit obraz Ruska na stránkách českého tisku ve 30. letech |
vyhledat a vyhodnotit aktuální odbornou literaturu k tématu |
hoidnotit obraz Ruské federace na stránkách tisku a na internetu v současné době |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|