|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / FFL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
FFL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Frankofonní literatura
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Francouzština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s klíčovými okamžiky vybraných frankofonních literatur, jakož i vytvořit povědomí o jejich specifikách. Formou přednášek je představen belgický symbolismus a surrealismus, quebecká poezie po roce 1930 a quebecký román v období Klidné revoluce či filozofické pojetí černošství předních afrických autorů. Velký prostor je věnován současným představitelům belgické, quebecké a maghrebské literatury. Texty jednotlivých autorů jsou analyzovány v seminářích, během nichž je zároveň rozvíjena reflexe frankofonní identity a odlišnosti národních literatur.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce.
|
Obsah
|
- Belgická literatura: symbolismus (Verhaeren, Maeterlinck, Rodenbach) a meziválečné drama;
surrealismus (Nougé, Plisnier, Dumont) a Henri Michaux; zrození komiksu (od Uylenspiegela a
logogramů k Hergému a následovníkům); současní belgičtí autoři (Yourcenar, Toussaint, Bauchau,
Mallet-Joris);
- Quebecká literatura: význam quebecké poezie (Saint-Denys Garneau, Miron, noci poezie); román
Klidné revoluce (Aquin, Beaulieu, Bessette, Blais, Brossard,Ducharme, Ferron); román po roce
1980 (Laferri?re, Audet, Kokis, Tremblay, Poulin, Proulx); román 21. století (Mavrikakis, Dickner,
Dupré, Farah, Arcan, Barcelo)
- Africká literatura: négritude (Senghor, Césaire, Damas a následovníci); maghrebská literatura
(Kateb, Boudjedra, Memmi, Chrabi, Mimouni); maghrebští rebelové (Rachid O, Khadra),
beurs (Charef, Madi) a falešní beurs (Smal); Tahar Ben Jelloun
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Hana Rozlozsnikova, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Lucie Divišová, Ph.D. (100%),
Mgr. Hana Rozlozsnikova, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Lucie Divišová, Ph.D. (100%),
Mgr. Hana Rozlozsnikova, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kyloušek, Petr. Dějiny francouzsko-kanadské a quebecké literatury. Vyd. 1. Brno : Host, 2005. ISBN 80-7294-140-2.
-
Doporučená:
Quaghebeur, M.; Aron, P. Balises pour l'histoire des Lettres belges de langue française. Bruxelles, Labor, 1998. ISBN 2-8040-1361-8.
-
Doporučená:
Kadlec, J. ; Holeš, J. Francouzština a kreolštiny v Louisianě, Karibiku a Jižní Americe. Olomouc. Univerzita Palackého, 2014.
-
Doporučená:
Boivin, A.; Dufour, B. Les identités francophones. Québec, Les publications Québec français, 2008.
-
Doporučená:
Joubert, J.-L. Littérature Francophone : anthologie. Paris, Nathan, 1992.
-
Doporučená:
Rouch, A.; Clavreuil, G. Littératures nationales d´écriture française - Afrique noire, Caraibes, Océan Indien. Paris: Bordas, 1986.
-
Doporučená:
Kyloušek, P. My, oni, já : hledání identity v kanadské literatuře a filmu. Brno, Host, 2009. ISBN 978-80-7294-306-7.
-
Doporučená:
Portál "Illiteratury": www.illiteratura.cz.
-
Doporučená:
Fryčer, J. a kol. Slovník francouzsky píšících autorů. Praha:Libri, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
22
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat znalostí francouzského jazyka na úrovni B2 podle ERR |
orientovat se v obsahu a rozsahu pojmu frankofonie |
znát specifikum estetické funkce literárního textu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat literární text |
definovat základní pojmy z literární teorie |
vytvořit résumé nebo compte - rendu z přečteného textu |
definovat klíčová slova z textu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v základních proudech frankofonní literatury |
definovat specifičnost belgického symbolismu a meziválečného dramatu a surrealismu |
definovat specifičnost quebecké poezie po roce 1930, román Klidné revoluce |
definovat specifičnost africké černé literatury |
disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2-C1 podle SERR |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat úryvky z děl významných francouzských spisovatelů v historických souvislostech |
interpretovat úryvky z děl v kontextu vývoje francouzské literatury |
orientovat se v jednotlivých historických obdobích francouzské literatury |
analyzovat literární text |
představit zástupce jednotlivých literárních směrů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
|
|
|