|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / ABUL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
ABUL
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Antropologie Bulharska
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
14 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Záměr kurzu je dvojí. Na straně jedné je jeho smyslem seznámit posluchače s regionem Bulharska v antropologických intencích, tj. představit tuto zemi jako dlouhodobý antropologický (resp. etnologický) terén. V této poloze bude výklad vycházet především z rekapitulace dosud provedených terénních výzkumů zaměřených na danou oblast, jakož i ze seznámení s etnografií Bulharska v klasickém pojetí. Na straně druhé pak bude Bulharsko, resp. na jeho území nashromážděný materiál a data, sloužit jako příklad pro explikaci procesů (např. migrace) a fenoménů (např. etnicita) obecného charakteru. Rámcem a podložím výkladu bude seznámení s dějinami regionu a jeho vývojem v postsocialistickém období.
|
Požadavky na studenta
|
Hodnocení bude probíhat formou písemného testu.
|
Obsah
|
1. Balkán a Bulharsko - symbolická geografie a antropologie
2. Etnické složení Bulharska, religiozita
3. Nejstarší dějiny Bulharska a Bulharsko pod osmanskou nadvládou
4. Od Osvobození po postsocialismus
5. Postsocialismus a migrace z Bulharska
6. Makedonská otázka
7. Češi (a Slováci ) v Bulharsku / Bulhaři v České republice
8. Pastevectví na Balkáně
9. Lidové tradice (Peperuda, Kukeri, Sirni Zagovezni, Baba Marta)
10. Tradiční a současná hudba v Bulharsku
11. Strava a bulharská každodennost
12. Bulharsko optikou českých cestovatelů, český kulturní vliv v Bulharsku
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Nešpor, Zdeněk; Hornofová, Martina; Jakoubek, Marek. Čeští nekatolíci v rumunském Banátu a v Bulharsku. 2001.
-
Základní:
Rychlík, Jan. Dějiny Bulharska. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-497-1.
-
Základní:
Todorova, Mariia Nikolaeva. Imagining the Balkans. New York : Oxford University Press, 2009. ISBN 978-0-19-538786-5.
-
Rozšiřující:
Amort, Č. Dějiny Bulharska. Svoboda, Praha, 1980.
-
Rozšiřující:
Goody, J. The development of the family and marriage in Europe. Cambridge University Press, 1983.
-
Doporučená:
Todorova, Maria. Balkan Family Structure and the European pattern: demographic developments in Ottoman Bulgaria. Washnigton, DC, 1993.
-
Doporučená:
Jireček, Konstantin. Cesty po Bulharsku.. Praha, 1888.
-
Doporučená:
Todorova, Maria. Imaging the Balkans. New York-Oxford, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porozumět odborné přednášce |
předmět nemá podmiňující předměty |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět odbornému textu |
pořídit písemný záznam z odborné přednášky |
připravit se na navazující lekci za základě písemného záznamu z odborné přednášky |
vyhotovit excerpta z odborného textu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a hodnotit Bulharsko coby předmět antropologického výzkumu |
vyjmenovat a popsat dějiny Bulharska, od nejstarších období až po současnost |
vyjmenovat a popsat dějiny působení Čechů (a Slováků) zejména v poosvobozenském Bulharsku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
charakterizovat a analyzovat pozici Bulharska v rámci regionu Balkánu, jak v historicko-etnografických, tak i v politických souvislostech |
kriticky zhodnotit problematiku Bulharů za hranicemi Bulharska |
kriticky zhodnotit problematiku menšin na území Bulharska |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|