|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / AGSP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
AGSP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Antropologie genderu a příbuzenství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
27 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/AGSW
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto kurzu je uvést studenty bakalářského stupně studia do základní orientace v konceptech a pojmech antropologického studia rodiny, příbuzenství, genderu a sociálních sítí. Student se v průběhu kurzu seznámí se základními teoretickými východisky sociálních věd (sociální antropologie, historická demografie, historická antropologie) při studiu rodiny a genderu, osvojí si základní terminologii a znalost nejdůležitějších konceptů (gender, příbuzenství, manželství, rodina, domácnost, rezidence). Pozornost bude věnována též vývoji konceptu rodiny a manželství v evropském prostoru, konceptům prokreace, otázce těla a tělesnosti a jejich vztahů ke konstituci sociálních sítí a příbuzenských vztahů v komparativní perspektivě.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách včetně četby zadaných textů v ČJ a AJ, vypracování samostatné práce na zadané téma a absolvování písemného testu na konci semestru.
|
Obsah
|
1. Příbuzenství, spřízněnost, reprodukce.
Biologická reprodukce, představy o početí, sdílená substance a definice příbuzenství.
2. Enkulturace a životní etapy.
Kulturní variabilita chápání životních etap a přístupů k nim. Přechodové rituály. Věkové třídy.
3. Manželství v mezikulturní perspektivě.
Výběr manželského partnera. Kulturně specifické podoby manželství (monogamie, polygynie,
polyandrie).
4. Rodina a domácnost.
Rodina a domácnost: reprodukce a produkce? Typologie postmaritální rezidence, typologie
rodinných domácností.
5. Příbuzenství a sociální organizace.
Patrilineární a matrilineární systémy. Typy descendentních skupin. Rody, klany, moiety.
6. Sexualita a incestní tabu.
Pravidla upravující sexuální vztahy. Zákaz incestu jako kulturní univerzálie? Kulturní variabilita
incestního tabu.
7. Pohlaví a gender. Mužství a ženství.
Dichotomie pohlaví/gender. Biologické rozdíly vs. sociální konstruovanost genderu (a pohlaví?).
8. Sociální status a genderové role.
Dělba práce a statusová hierarchie ve vztahu k genderu. Genderová socializace. Genderové
stereotypy
9. Gender a sexualita v mezikulturní perspektivě.
Tělesnost a sexualita. Sexuální identity a sexuální chování a jejich kulturní variabilita.
10. Od antropologie žen k feministické antropologii.
Reprezentace ženy v antropologii. Vývoj zájmu o genderová témata v antropologii.
11. Koncept sociálních sítí v antropologii.
Vymezení, historie, hlavní postavy. Manchesterská škola.
12. Sociologie rodiny a koncept sociálních sítí.
Rodina v sociologické perspektivě. Historický vývoj, koncepty, ohniska zájmu. Styčné body s
antropologií.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
LMS Moodle, asynchronní přednášky + úkoly k seminářům
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Ardener, Shirley. Defining females : the nature of women in society. Providence : Berg, 1993. ISBN 0-85496-727-3.
-
Základní:
Valle, Teresa del. Gendered anthropology. London : Routledge, 1993. ISBN 0-415-06127-X.
-
Základní:
Mead, Margaret. Pohlaví a temperament u tří primitivních společností. Praha : Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-036-0.
-
Základní:
Oakleyová, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6.
-
Základní:
Busby, Cecilia. The performance of gender : an anthropology of everyday life in a south indian fishing village. London . Athlone Press, 2000. ISBN 0-485-19671-9.
-
Rozšiřující:
Parkin, Robert a Stone, Linda. Kinship and Family. An Anthropological Reader.
-
Rozšiřující:
Stone, Linda. Kinship and Gender:An Introduction. Boulder: WestviewPress, 1997.
-
Rozšiřující:
Bocková, G. Ženy v evropských dějinách. Od středověku do současnosti.. Praha: NLN, 2007.
-
Doporučená:
Moore, H. L. A passion for difference. Essays in anthropology and gender. Cambridge, Polity Press, 1994.
-
Doporučená:
Carsten, Janet et. al. After kinship. Cambridge University Press, London, 2004.
-
Doporučená:
Saini, Angela. Od přírody podřadné: jak se věda mýlila v ženách. Academia, 2018.
-
Doporučená:
Goody, J. Proměny rodiny v evropské historii. Historicko-antropologická esej,. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
-
Doporučená:
Možný, Ivo. Rodina a společnost. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
-
Doporučená:
Fine, Cordelia. Testosterone rex: unmaking the myths of our gendered minds. Icon Books, 2017.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
18
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porozumět odborné argumentaci a sledovat hlavní výkladovou linii přednášek |
na základní úrovni identifikovat hlavní teoretická východiska sociální antropologie |
charakterizovat a popsat základní výzkumné postupy sociální antropologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na základní úrovni porozumět odborným textům v cizím jazyce |
interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze |
pracovat s elektronickými informačními zdroji |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
na základní úrovni charakterizovat koncepty, pojmy, terminologii, teoretické směry a historický vývoj antropologického studia rodiny a příbuzenství |
charakterizovat a analyzovat základní teoretická východiska sociálních věd (sociální antropologie, historická demografie, historická antropologie) při studiu rodiny a genderu |
porozumět a charakterizovat kategorii genderu a tomu, jak je tento koncept používán v sociálních vědách |
charakterizovat kulturní podmíněnosti genderových a příbuzenských vztahů |
kriticky hodnotit kategorii genderu a popsat jak je používána v sociální antropologii |
charakterizovat základní linie bádání antropologie rodiny a genderu |
popsat kulturní rozmanitost genderových rolí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat antropologické texty věnované příbuzenství a genderu |
interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze |
formulovat hlavní argumenty biologického a kulturního determinismu |
interpretovat hlavní linie antropologického zájmu o gender a tělesnost |
kriticky analyzovat antropologické texty věnované příbuzenství a genderu |
aplikovat antropologické koncepty genderu a příbuzenství na aktuální společenské fenomény |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|