|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / DSK4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
DSK4
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Dějiny antropologie 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu bude zaměřit se na historický přehled teoretických koncepcí moderní kulturní a sociální antropologie ve 20. století. V kurzu bude pojednáváno o zakladatelích moderní antropologické metody a teorie v americkém, britském a francouzském intelektuálním prostředí v meziválečném období o následném zmnožení paradigmat antropologie po II. světové válce. Studenti si zapamatují teorii a metodu francouzské strukturální antropologie, proudy tzv. nové etnografie (kognitivní, symbolické a interpretativní), dokážou vymezit koncepce politické ekonomie a strukturálního marxismu, teorie světového systému, globalizace, modernity a postmoderny. Studenti porozumí teorii etnicity, sociálnímu konstruktivismu, literárnímu obratu v antropologii, post-koloniálních studiím, diskursivnímu paradigmatu a reflexivní a kritické antropologii. V závěru se seznámí s vývojem kulturní a sociální antropologie na konci 20. století, včetně přehledu specializovaných subdisciplín.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na přednáškách a samostudium povinné literatury. Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Zakladatelé moderní kulturní a sociální antropologie. Historický partikularismus (F. Boas), funkcionální pojetí kultury (B. Malinowski), strukturální-funkcionalismus (A. R. Radcliffe-Brown); meziválečná britská sociální antropologie (R. Firth, M. Fortes, E. E. Evans-Pritchard, I. A. Richard, I. . Schapera).
2. Boasovi současníci (R. Lowie, C. Wissler, G. P. Murdock); americký jazykový relativismus (E. Sapir, B. L. Whorf); konfiguracionismus (A. Kroeber, R. Benedictová); škola osobnost a kultura (R. Linton, M. Medová); schismogeneze (G. Bateson); Francouzská etnologie (M. Mauss, M. Leenhard, M. Griaule, M. Leiris).
3. Neoevolucionismus, kulturní ekologie, kulturní materialismus, sociobiologie (L. White, J. Steward, E. R. Service, M. Harris, Friedman, E. O. Wilson, M. Sahlins). 4. Poválečná britská antropologie (E. Leach, J. Goody, R. Needham, T. Asad, E. Ardener), manchesterská škola (M. Gluckman, J. Barnes, V. Turner, M. Strathern); symbolický interakcionismus a etnometodologie (E. Goffman, H. Garfinkel).
5. Lingvistický obrat v antropologii (F. de Saussure, pražský lingvistický kroužek, R. Jakobson, C. Lévi-Strauss, J. Derrida), teorie znaku a sémiotika (CH. W. Morris, CH. S. Pierce, R. Barthes).
6. Francouzský strukturalismus (C. Lévi-Strauss, L. Dumont, M. Godelier), poststrukturalismus (J. Derrida, P. Bourdieu, M. Foucault, R. Barthes).
7. Nová etnografie. Kognitivní antropologie (D. Sperber, W. H. Goodenough, K. L. Pike); symbolická antropologie (V. Turner, M. Douglas, C. Geertz, D. Schneider).
8. Kritická teorie (T. Adorno, M. Horkheimer, H. Marcuse), strukturální marxismus, politická ekonomie (E. Wolf, I. Wallerstein, T. Asad, S. Minz); konstruktivistický marxismus a psychoanalýza (L. Althuser, J. Lacan, J. Kristeva); teorie postmoderny (J.-F. Lyotard, F. Jameson, D. Harvey, J. Baudrillard). 9. Teorie etnicity (A. Cohen, F. Barth, A. L. Epstein, A. P. Cohen); teorie praxe (P. Bourdieu, M. Foucault, S. B. Ortner); konstruktivismus (B. Latour, S. Woolgar, P. Rabinow, M. Strathern).
10. Literární obrat v antropologii, post-koloniální diskurs (F. Fanon, E. Said, G. Ch. Spivak, H. Bhabha); diskursivní a dialogické hnutí v antropologii (S. Tyller, J. Clifford, V. Crapanzano, P. Rabinow, R. Rosaldo); antirelativismus (M. Harris, E. Gellner, S. Sangren); reflexivní etnografie, postmoderní antropologie a antropologie současnosti.
11. Kritická antropologie, multi-sited ethnography a transnacionalismus (G. E. Marcus, M. Fischer, A. Escobar, A. Gupta, J. Ferguson), teorie modernity, komplexity a globalizace (J. Friedman, U. Hannerz, A. Appadurai, Comaroff and Comaroff, K. Verdery); kulturní hybridita (P. Werbner) specializovaná odvětví antropologie (genderová studia, medicínská antropologie, antropologie médií).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Budil, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Vyd. 4. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-321-0.
-
Základní:
Tošner, Michal. Postmoderní a kritická antropologie. In: AntropoWebzin 2-3/2008.
-
Základní:
Soukup, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-328-5.
-
Základní:
Eriksen, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie : příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-465-6.
-
Rozšiřující:
Stocking, G. W. After Tylor: British Social Anthropology, 1888-1951. Madison, 1995.
-
Rozšiřující:
Kuper, Adam. Anthropologists and anthropology : the British school, 1922-1972. Harmondsworth : Penguin Books, 1975.
-
Rozšiřující:
Copans, Jean. Základy antropologie a etnologie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-385-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
23
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vymyslet a navrhnout vlastní téma bádání |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat elektronické informační zdroje |
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat a charakterizovat hlavní paradigmata a školy v sociální a kulturní antropologii ve 20. století |
vyjmenovat, zařadit klíčové postavy sociální a kulturní antropologie a kriticky hodnotit jejich práce a myšlenky |
kriticky přehodnotit přijímané informace |
charakterizovat a kriticky hodnotit vliv anglosaské antropologie 20. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
najít a použít relevantní literaturu včetně elektronických zdrojů |
vytvořit strukturovaný text s akademickými parametry (struktura, výběr literatury, citace) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|