|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / EE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
EE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Evropská etnologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
14 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/UEE
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu bude uvést do problematiky historie a metodologie zmiňovaného přístupu, přičemž zvláštní pozornost bude kladena na možnosti praktického uplatnění Evropské etnologie v českém kontextu. Evropská etnologie (Ethnologia Europaea, EE) jakožto označení metodologicko-teoretického přístupu etnografické práce vstupuje do západoevropského badatelského kontextu zejména od 60. letech 20. století. V jejím rámci došlo nejen k rozšíření tradičního etnografického studia evropských populací, ale také k inovaci vlastního objektu etnologického zájmu. Prostřednictvím "exotizace" oblastí, které se dříve zdály být známé, a nebyly proto zahrnovány do etnografického výzkumu byla v jejím rámci obrácena pozornost na nejrůznější subkulturní projevy masových komplexních společností, na studium tzv. malých kulturních distinkcí či na vypracování tzv. reflexivního diskurzu v rámci oboru. Evropskou etnologii je proto možné v širším rámci sociálních věd považovat za příklad interdisciplinárního pojetí, kterému se úspěšně podařilo integrovat nejrůznější přístupy, které nebyly dříve přímo spojovány s etnologickým výzkumem. Z metodologického hlediska je možné ji vnímat jako pokus o syntézu tradice středoevropské "Volkskunde" na jedné straně a "Völkerkunde" na straně druhé, obohacené navíc o podněty z anglosaské antropologie a z dalších sociálně vědních disciplín.
|
Požadavky na studenta
|
Prezenčí studium: Znalosti ověřované případně písemným testem, referátem nebo seminární prací. Seminární práci odevzdat do konce listopadu. Má-li student ústní referát a nemůže vystoupit v plánovaném termínu, musí být předem omluven. Účast na divadelním výstupu v rámci lidové obchůzkové hry v maximálním rozsahu 10 minut.
Kombinované studium: písemný test a ústní pohovor
|
Obsah
|
- Představení cyklu. EE jako badatelský koncept.
- Demarkace disciplíny. Definice etnologie z pohledu jednotlivých národních tradicí.
- Evropská etnologie - studium intersubjektivního chování jednotlivců i kolektivit ze
sociokulturního hlediska.
- Předchůdci EE ve středoevropském prostoru. Historie etnologického zkoumání Evropy. Evropa
jako "terén".
- "Volkskunde" a "Völkerkunde" v tradici středoevropské etnografie.
- Rakouští etnografové a jejich zájem o "jiné".
- Směřování k EE ve Skandinávii.
- Dvojí etnografická tradice českých zemí.
- Metodologické zázemí EE.
- Inovativní přístup k tradičním a formulování nových témat.
- EE a interkulkturní komunikace.
- Institucionální přehled pracovišť zabývajících se EE, důležitá periodika, současná situace v
jednotlivých zemích.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lozoviuk, Petr. Evropská etnologie ve středoevropské perspektivě / Petr Lozoviuk. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-752-0.
-
Základní:
Nový, Ivan; Schroll-Machl, Sylvia. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Vyd 2. Praha : Management Press, 2001. ISBN 80-7261-042-2.
-
Rozšiřující:
Jackson, Anthony. ed. Anthropology at Home. London, New York Tavitstock Publications, 1987.
-
Rozšiřující:
Erixon S. Regional European Ethnology, In: Folk-Liv č.1 a č. 2, s. 89-108 a 263-294. 1937.
-
Rozšiřující:
Goddard, V. A.; Llobera, J.R., and Shore, C. The Anthropology of Europe. Oxford/Providence Berg, 1994.
-
Doporučená:
Bausinger H.u.a. Grundzüge der Volkskunde. Darmstadt, 1999.
-
Doporučená:
Gerndt, H. Studienskript Volkskunde, Münster u. a. 31997.
-
Doporučená:
Bausinger H. Volkskunde von der Altertumsforschung zur Kulturanalyse. Berlin u.?a. 1971, Nachdr. Darmstadt 1987, 1987.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
22
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
11
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
adekvátním způsobem artikulovat své postoje a názory |
vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma |
porozumět odborné přednášce |
komunikovat na základní úrovni ve vybraném světovém jazyce |
charakterizovat základní principy etnografie a teoretická východiska etnologie a sociální a kulturní antropologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat elektronické informační zdroje |
využívat tištěné informační zdroje |
číst a porozumět odborný text v českém jazyce |
číst a porozumět odborný text v cizím jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat vývoj a pojetí evropské etnologie ve vybraných evropských státech |
vymezit koncept evropské etnologie z epistemologického, metodologického i tematického hlediska |
charakterizovat a popsat problematiku historie a metodologie přístupu etnografické práce v rámci Evropské etnologie |
vysvětlit možnosti praktického uplatnění Evropské etnologie v českém kontextu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
samostatně realizovat výzkum vybraného tématu v prostředí České republiky vedený z pozic evropské etnologie a obhájit jej |
zasadit koncept evropské etnologie do kontextu společenskovědního studia moderních společností a srovnat tuto disciplínu s ostatními vědami o společnosti (sociologie, historiografie) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|