|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / EKA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
EKA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Etnologie kulturních areálů
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je přiblížit nativní kultury areálů s preferencí Asie, Austrálie a Oceánie a Afriky. Předmět zohledňuje trojí hledisko: historickou, lingvistickou, etnologickou/antropologickou perspektivy, ve které směřuje k přiblížení podob a proměn nativních kultur, podob a proměn postavení nativních jedinců v daných kulturách. Za cíl lze také považovat jistou komparaci daných kulturních rysů napříč zmíněnými kulturních oblastmi, jako jsou otázky související s příbuzenstvím a rodinným uspořádáním, příbuzenské terminologie, jazykových rysů, folkloru a folklorních útvarů, uspořádání společnosti a místo jedince v něm, ale také konflikty, které v historické perspektivě nesou změny identity jedinců i kultur jako celku.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky k získání atestace z předmětu Etnologie kulturních areálů (EKA) a přilehlému semináři mají trojí podobu: 1. Student vypracuje seminární práci - téma si volí sám - v rozsahu 5-10 stran /včetně bibliografie, poznámek, a veškerých formálních náležitostí/; tuto práci má možnost presentovat /svou presentaci je nutné ohlásit předem, práce, které nebudou ohlášeny alespoň jednu přednášku předem, nebude možné presentovat/ zároveň student před termínem své presentace práci pošle v elektronické podobě na e-mailovou adresu: zuzana.korecka@ff.cuni.cz; 2. Ústní pohovor nad tématem seminární práce /předpokládá se zájem o zvolené téma v širším horizontu, nejen kulturním, ale - a to především - ve zvoleném teoretickém kontextu/; 3. Zvláštní postavení má seminář a práce v něm, přičemž další složka hodnocení studenta je seminární aktivita: student vypracuje a seznámení seminárníků se zadaným tématem.
|
Obsah
|
I, část: "Asie od západu k východu." Seznámení se složitostí vidět asijské kultury jako celek, komparace západních asijských kultur s východními, severními a jižními. II, část: "Co je Austrálie a Oceánie a jejich "aborigineové"?" Důraz je kladen na klasické práce z poloviny 20. Století /Meadová, Freeman/ a na práce soudobé, s dictem odlišení Australců a Australanů a s otázkou hledající podobu nativních obyvatel Oceánie. III, část: "Co znamená být černochem?" Aneb černoch doma i jinde. Přiblížení etnického složení Afriky, soudobá podoba kultur, odrážející se od klasických prací /např. Evans-Pritchard/, hledání významu co znamená být černoch v africkém prostředí, v jiných společnostech, na jiných kontinentech.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kandert, Josef; Kodeš, Jiří. Afrika. Praha : MF, 1984.
-
Základní:
Gellner, Ernest. Jazyk a samota : Wittgenstein, Malinowski a habsburské dilema. 1. vyd. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005. ISBN 80-7235-055-1.
-
Základní:
Mead, Margaret. Pohlaví a temperament u tří primitivních společností. Praha : Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-036-0.
-
Rozšiřující:
Jorion, Paul, Verdon, Michel. Australian Aboriginal Social Organisation Reconsidered, Man, New Series, sv. 16, č. 1, s. 90-107. 1981.
-
Rozšiřující:
Corris, Peter. Ethnohistory in Australia, Ethnohistory, sv. 16, č. 3, s. 201-210. 1969.
-
Rozšiřující:
Oswalt, Wendell H. Other Peoples, Other Customs, World Ethnography and Its History. New York, 1972.
-
Doporučená:
Joan B. Silk. Adoption and Kinship in Oceania, American Anthropologist, New Series, sv. 82, č. 4, s. 799-820. 1980.
-
Doporučená:
Freeman, Derek. Margaret Mead and Samoa : the making and unmaking of an anthropological myth. Harmondsworth : Penguin Books, 1985. ISBN 0-14-022555-2.
-
Doporučená:
Turner, David H. Reflections on Australian Aborigal Culture, Antropology Today, sv. 3, č. 2, s. 14-16. 1987.
-
Doporučená:
Freeman, Derek. The fateful hoaxing of Margaret Mead: A historical analysis of her Samoan research. Boulder: Westview Press, 1998.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
porozumět anglicky psanému odbornému textu |
charakterizovat základní principy etnografie a teoretická východiska etnologie a sociální a kulturní antropologie |
charakterizovat geografické členění světa do světadílů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat vědecky strukturovaný text |
porozumět a interpretovat mapy |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a rozeznat jednotlivé kulturní rysy, kulturní podobnosti a odlišnosti |
charakterizovat etnický obraz evropského, asijského, afrického i australsko-oceánského prostředí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
porovnat a srovnat dané kulturní rysy napříč kulturními oblastmi v otázkách souvisejících s příbuzenstvím a rodinným uspořádáním, příbuzenskou terminologií, jazykovými rysy, folklorem a folklorními útvary, uspořádáním společnosti a místa jedince v něm, ale také konflikty, které v historické perspektivě nesou změny identity jedinců a kultur jako celku |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|