|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / ENVI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
ENVI
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Environmentální antropologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy antropologického přístupu ke studiu vztahu mezi přírodním prostředím a lidskou společností. Kurs nabízí historický úvod do ekologicky orientovaného antropologického bádání s přehledem nejvýznačnějších badatelů a myšlenkových proudů. Část kurzu bude věnována rozboru adaptivních strategií konkrétních společností v jejich přírodním prostředí. Kromě tradičních témat ekologické a environmentální antropologie budou v kurzu rozebírána i témata přesahující do oblasti kognitivní a symbolické antropologie, která se zabývají kategorizačními schématy biologických organismů, konstrukcí identity a kolektivní paměti v krajině.
|
Požadavky na studenta
|
a) Každý týden přečíst literaturu do semináře.
b) Prezentovat alespoň jednou v semináři.
c) Vypracovat esej na zvolené téma, které zapadá do témat probíraných v přednáškách nebo na seminářích.
d) Přečíst povinnou literaturu k přednáškám.
e) Složit závěrečný test.
|
Obsah
|
1. Organizační informace
2. Historické ukotvení environmentánlní antropologie
3. Ekologické principy a vztahy
4. Metodologie environmentální antropologie
5. Lovci-sběrači
6. Pěstitelé
7. Pastevci
8. Etnobiologie
9. Krajina jako kulturní fenomén
10. Nativní vnímání prostředí
11. Kolaps společností
12. Současné technologie a jejich dopady
13. Test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Anna Pankowská, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Lukáš Friedl, Ph.D. (100%),
Mgr. Anna Pankowská, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Lukáš Friedl, Ph.D. (100%),
Mgr. Anna Pankowská, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Diamond, Jared M. Collapse : how societies choose to fail or succeed. New York : Viking, 2005. ISBN 0-670-03337-5.
-
Základní:
Harris, Marvin. Culture, people, nature : an introduction to general anthropology. New York : Longman, 1997. ISBN 0-673-99093-1.
-
Základní:
Strathern, Andrew,; Stewart, Pamela J. Landscape, memory and history : anthropological perspectives. London : Pluto, 2003. ISBN 0--7453-1966-1.
-
Základní:
Moran, Emilio F. People and nature : an introduction to human ecological relations. Malden : Blackwell, 2006. ISBN 1-4051-0572-0.
-
Základní:
Rathje, William L.; Murphy, Cullen. Rubbish! : the archaeology of garbage. Tucson : University of Arizona Press, 2001. ISBN 0-8165-2143-3.
-
Základní:
Johnson, Allen W.; Earle, Timothy. The evolution of human societies : from foraging group to agrarian state. 2nd ed. Stanford : Stanford University Press, 2000. ISBN 0-8047-4031-3.
-
Základní:
Ingold, Tim. The perception of the environment : essays on livelihood, dwelling and skill. London ; Routledge, 2000. ISBN 0-415-22832-8.
-
Základní:
Hirt, Tomáš. Vybrané kapitoly z aplikované sociální antropologie. V Plzni : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0122-2.
-
Rozšiřující:
Hardesty, D.L. Ecological anthropology. Wiley, New York, 1977.
-
Rozšiřující:
Lapka, Miloslav; Gottlieb, Miroslav. Rolník a krajina : kapitoly ze života soukromých rolníků. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-83-4.
-
Doporučená:
Haenn, N., Wilk, R. Environment in Anthropology: A Reader in Ecology, Culture, and Sustainable Living. New York: New York University Press, 2005.
-
Doporučená:
Atran, S., Medin, D.L. The Native Mind and the Cultural Construction of Nature. Cambridge: MIT Press, 2014.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
38
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozeznat mezi logickými operátory při vyhledávání informací ve virtuálním prostoru |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a kriticky hodnotit přístup a potenciál enviromentální antropologie |
zhodnotit vztah mezi přírodním prostředím a společností |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky přehodnotit přijímané informace |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
samostatně prezentovat, interpretovat text před publikem |
vyhledávat a využívat informace v digitálních databázích |
vytvářet argumenty při diskuzi s ostatními |
vytvořit strukturovaný text s akademickými parametry (struktura, výběr literatury, citace) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Test, |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|