|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / KSAHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
KSAHB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy antropologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Základy antropologie pro humanitní studia
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
41 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/KSAP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je zorientovat studenty v základních pojmech, konceptech a teoriích sociální a kulturní antropologie, seznámit je s prací významných antropologů, představit jim klíčové antropologické publikace a uvést příklady antropologických výzkumů různých typů společností. V rámci kurzu bude tematizována antropologická teorie kultury a související pojmový aparát, bude řešena otázka antropologického terénního výzkumu. V návaznosti na teorie kultury a společnosti budou představeny dílčí oblasti klasického antropologického studia, jimiž jsou příbuzenské, ekonomické, politické a náboženské systémy, téma vztahu jazyka a kultury. Vedle klasických témat a přístupů budou nastíněny i možnosti antropologického studia moderních komplexních společností. Při výkladu jednotlivých témat budou prezentovány vybrané etnografické a historické příklady, související publikace a významní badatelé.
|
Požadavky na studenta
|
- schopnost číst a rozumět mluvenému slovu v angličtině (např. ve filmu)
- nastudování literatury ke kurzu (vč. seminárních textů)
- vypracování písemné seminární práce
- základní počítačová gramotnost a schopnost pracovat s novými aplikacemi
- diskuze v rámci semináře
|
Obsah
|
1. Vymezení sociální a kulturní antropologie ve vztahu k obecné antropologii a ve vztahu k vybraným společenskovědním oborům (politologie, sociologie, historie, archeologie).
2. Antropologická teorie kultury.
3. Koncept společnosti v antropologii, základní pojmy a teorie.
4. Antropologický terénní výzkum.
5. Příbuzenství, manželství a aliance.
6. Ekonomika, produkce, distribuce, spotřeba.
7. Politika, formy vládnutí, moc, právo.
8. Náboženství, rituál, morálka, etika.
9. Sociální diferenciace, gender, věkové skupiny/stupně, kasty, třídy, stavy.
10. Jazyk a kultura.
11. Nacionalismus, etnicita, identita.
12. Městský prostor, sociální vyloučení, ghettoizace, chudoba.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
PhDr. Tereza Šlehoferová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
PhDr. Tereza Šlehoferová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Heider, Karl G. Seeing anthropology : cultural anthropology through film. Boston : Pearson/Allyn and Bacon, 2007. ISBN 0-205-48355-0.
-
Základní:
Rapport, Nigel; Overing, Joanna. Social and cultural anthropology : the key concepts. 1st pub. London : Routledge, 2000. ISBN 0-415-18156-9.
-
Základní:
Eriksen, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie : příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-465-6.
-
Rozšiřující:
Skupnik, Jaroslav. Antropologie příbuzenství : příbuzenství, manželství a rodina v kulturněantropologické perspektivě. Praha : Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-019-3.
-
Rozšiřující:
Augé, Marc. Antropologie současných světů. Praha : Atlantis, 1999. ISBN 80-7108-154-X.
-
Rozšiřující:
Lawless, Robert. Co je to kultura. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-7198-106-0.
-
Rozšiřující:
Peters-Golden, Holly. Culture sketches : case studies in anthropology. Boston : McGraw-Hill, 2006. ISBN 0-07-287608-5.
-
Rozšiřující:
Salzmann, Zdeněk. Jazyk, kultura a společnost : úvod do lingvistické antropologie. Praha : Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1997.
-
Rozšiřující:
Salzmann, Zdeněk. Studijní materiály k přednáškám o lingvistické antropologii. [Plzeň] : [ZČU], 1999.
-
Rozšiřující:
Copans, Jean. Základy antropologie a etnologie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-385-4.
-
Doporučená:
Mauss, Marcel. Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-77-X.
-
Doporučená:
Geertz, Clifford. Interpretace kultur : vybrané eseje. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-89-3.
-
Doporučená:
Kandert, Josef. Každodenní život vesničanů středního Slovenska v šedesátých až osmdesátých letech 20. století. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0782-4.
-
Doporučená:
Benedictová, Ruth. Kulturní vzorce. Vyd. 1. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-212-7.
-
Doporučená:
Mead, Margaret. Pohlaví a temperament u tří primitivních společností. Praha : Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-036-0.
-
Doporučená:
Gennep, Charles-Arnold Kurr van. Přechodové rituály : systematické studium rituálů. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-178-6.
-
Doporučená:
Malinowski, Bronisław. Sex a represe v divošské společnosti. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-76-2.
-
Doporučená:
Lévi-Strauss, Claude. Smutné tropy. Praha : Odeon, 1966.
-
Doporučená:
Evans-Pritchard, E. The Nuer. Oxford University Press, 1940.
-
Doporučená:
Firth, Raymond. We, the Tikopia : a sociological study of kinship in primitive Polynesia. Stanford : Stanford University Press, 1983. ISBN 0-8047-1202-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
38
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
na základní úrovni porozumět vědecky strukturované přednášce |
rozumět textu v anglickém jazyce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odborné sociálně-vědní literatuře |
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
na základní úrovni přemýšlet v pojmech |
interpretovat odborný text a komunikovat o jeho obsahu a formě |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat sociální a kulturní antropologii ve vztahu k ostatním společenskovědním, přírodovědným i humanitním disciplínám |
vymezit a vysvětlit klíčové pojmy, koncepty a teorie sociální a kulturní antropologie |
vyjmenovat antropology, kteří se nejvýrazněji podíleli na formování sociální a kulturní antropologie, vysvětlit a kriticky zhodnotit jejich základní myšlenky |
popsat základní metodologické postupy používané v rámci sociální a kulturní antropologie |
představit a interpretovat základní díla sociální a kulturní antropologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
použít při interpretaci relevantních společenských jevů a témat klíčové pojmy, koncepty a teorie sociální a kulturní antropologie |
navrhnout a uplatnit základní metodologické postupy používané v rámci sociální a kulturní antropologie v rámci výzkumného projektu |
uvést příklady výzkumů, které se ve 20. století uskutečnily v rámci sociální a kulturní antropologie a kriticky je reflektovat z hlediska současných teoretických přístupů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|