|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / LVA2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
LVA2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Lidská variabilita a adaptabilita 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
105 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/BIA2X
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do světa paleoantropologie a studia lidské evoluce. Paleoantropologie je ve svém jádru holistická a multidisciplinární věda, která shrnuje poznatky lidských paleontologů, archeologů, geologů, zoologů, botaniků a genetiků. Stejně tak je podstatně obohacena ze strany primatologie, taxonomie, systematiky, etnologie a etnoarcheologie. Všechny tyto disciplíny pomáhají vytvářet jednotný obraz toho, jak žili naši předci a jak byla utvářena variabilita dnešních lidí skrze adaptační procesy. Zaměření tohoto kurzu bude primárně na fosilní záznam předků dnešního člověka (lidská paleontologie), nicméně budou diskutovány i poznatky výše zmíněných disciplín v kontextu holistického bádání o naší evoluci.
|
Požadavky na studenta
|
Student přichází na přednášky a cvičení připraven četbou z povinné literatury.
Zápočet tvoří písemný test z obsahu cvičení. Úspěšné zakončení zápočtu je nutným předpokladem pro složení zkoušky. Student má nárok na jeden opravný termín.
Hodnocení testu:
100 - 70% započteno
69,9 - méně nevyhověl
Předmět LVA2 je zakončen zápočtem a zkouškou. Student může skládat zkoušku jen v případě, že má splněný zápočet. Zkouška sestává z písemného testu, pouze z látky přednášek, tedy z evoluce člověka v rozsahu Cartmill a Smith (2009). Každá otázka má čtyři možnosti na výběr, jen jedna odpověď je správná. Student má nárok na 2 opravné termíny (dohromady budou vypsány jen 3 termíny zkoušky).
Hodnocení testu:
100 - 91% výborně
90 - 81% velmi dobře
80 - 71% dobře
70 - méně % nevyhověl
|
Obsah
|
1. Paleoantropologie - historie. Geologický čas. Paleoklima.
2. Datování. Fylogenetická systematika.
3. Lidská evoluce ve srovnávacím rámci. Charakteristiky homininů
4. Nejčasnější homininé (Sahelantropus, Orrorin, Ardipithecus).
5. Gracilní australopitéci.
6. Robustní australopitéci.
7. Homo habilis a H. rudolfensis. Problém pro fylogenézi. První výrobci nástrojů.
8. Časný africký H. erectus (H. ergaster). Acheuleánská technologie.
9. Asijský H. erectus, H. floresiensis.
10. Homininé středního Pleistocénu (H. heidelbergensis, H. antecessor).
11. Neandertálci a Moustérská industrie.
12. Původ anatomicky moderních lidí. Mladý paleolit.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Conroy, Glenn C. Reconstructing human origins : a modern synthesis. 1st ed. New York : Norton, 1997. ISBN 0-393-97042-6.
-
Základní:
Cartmill, Matt; Smith, Fred H. The human lineage. Hoboken : John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-0-471-21491-5.
-
Rozšiřující:
Wheeler, Q. D. and Meier, R. (Eds.). Species Concepts and Phylogenetic Theory: a Debate.. New York, Columbia University Press, 2000.
-
Rozšiřující:
Stringer, Chris; Andrews, Peter. The complete world of human evolution. London : Thames and Hudson, 2005. ISBN 978-0-500-05132-0.
-
Doporučená:
k dispozici na katedře. Atlas of human evolution.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
51
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat základy biologie a funkční anatomie těla |
popsat fungování lidského těla skrze funkce a propojení jednotlivých tělních systémů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět odborné přednášce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
identifikovat a charakterizovat ekologické, behaviorální, kulturní a sociální faktory v lidské evoluci |
popsat a charakterizovat historický přehled evoluce člověka |
popsat evoluci člověka v kontextu evolučních mechanismů |
porovnat a kriticky zhodnotit rozdíl mezi historickým přehledem a současnými názory na evoluci člověka a místa H. sapiens v rámci evoluce primátů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišit a zařadit fosilní nálezy člověka do období pliocénu a pleistocénu |
rozpoznat relevantní současnou literaturu |
kriticky reflektovat a hodnotit odbornou literaturu z oblasti paleoantropologie |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|